Jump to content

Satans vegvesen og deres (paragraf)ryttere

nomen

Recommended Posts

Hvor bor du nomen? Jeg kjører kranbil og har samme problem med overheng. De som foreslår kransemi har god plass i hagen men det er skjelden. Kransemi er også en del dyrere. Blir feil å skylde på sjåfør og transportselskap her for de har nok tatt en sjanse. Er vel ikke alle her inne som er klar for å bestille kransemi til 1750 Kr timen + mva for å kjøre 23 foteren sin hjem. Hvor mange har nøyaktig lengde på båt fra baugspyd til plattform eller drev og oppgir dette når bil bestilles?

Klart, det er et annet moment. Er vel fortsatt over 3,0m kreves følgebil og ved 3,5m politi... Scand Baltic er rundt 3,28m? Uansett mange båter i den størrelsen og klart det blir jo et kostnadsspørsmål  hvis man kraner båt hver høst/vår ;)

Jeg fikk flyttet et kolli på 3,7 m bredde i går. Var ingen politi involvert, men følgebil hadde de. Om de tok en sjanse her vet jeg ikke, men jeg forventer at våre leverandører følger regelverket.

Guest Avmønstret#

Vel, dette betalte jeg for sist jeg satt båten ut. Vinkelen lyver litt, tror over 50% av båten henger på utsiden. Og ikke klarte krana på bilen å løfte båten på heller, måtte slepe/jokke den langs bakken for å få den nær nok planet. Kommer ikke til å gjøre det igjen...:

bilde

En annen transportør, samme dag og samme plass: 

bilde

Kanskje greit at veivesenet rydder opp i uvesenet? 

----------

Og bare for å gjøre det klart. Dette er ikke noe spesielt. Det er sånn det gjøres hvert år, samme båtene og samme transportørene med samme bilene. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Jeg vil nå si at sjåfør/selskap er den profesjonelle part, og har ansvaret for lasten de setter på sin bil (og tar betaling for jobben). Så vet de ikke hvor lang lasten er, bør de jammen meg spørre og evnt. måle.

Da regner jeg med du tåler en regning på 2 timer for oppmåling av båt noen dager i forveien slik at transportør kan stille med riktig bil.
Guest Avmønstret#

Men de der skal ikke ut på offentlig vei håper jeg?? Kun internt på opplagsplass eller....???

Riktignok ikke mer enn 350 meter på offentlig vei, i tettbygd strøk, langs bryggekanten på en del av strekket, langs strekk hvor det stort sett alltid er mye folk til fots osv, og det skjer med x antall båter hver vår og høst. 

"Standard prosedyre". 

Da regner jeg med du tåler en regning på 2 timer for oppmåling av båt noen dager i forveien slik at transportør kan stille med riktig bil.

Om det er det det koster, så er det det det koster..... Det er uansett ikke oppdragsgiveren som sitter med skjegget i postkassa den dagen kontrollørene står der. Da kan det brått være sjåføren som må begynne å se seg om etter annet arbeid som ikke krever førerkort. Jeg mistenker at en kontroll av de to bilene på bildet over fort kunne medført det. Når oppdraget ikke kan utføres uten å bryte loven, så er det transportørens fordømte ansvar å sette ned foten og si at "dette går ikke". Det er han som skal kunne reglene, ikke båteier.

Riktignok ikke mer enn 350 meter på offentlig vei, i tettbygd strøk, langs bryggekanten på en del av strekket, langs strekk hvor det stort sett alltid er mye folk til fots osv, og det skjer med x antall båter hver vår og høst. 

"Standard prosedyre". 

Da forstår jeg godt skepsisen din ja.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Om det er det det koster, så er det det det koster..... Det er uansett ikke oppdragsgiveren som sitter med skjegget i postkassa den dagen kontrollørene står der. Da kan det brått være sjåføren som må begynne å se seg om etter annet arbeid som ikke krever førerkort. Jeg mistenker at en kontroll av de to bilene på bildet over fort kunne medført det. Når oppdraget ikke kan utføres uten å bryte loven, så er det transportørens fordømte ansvar å sette ned foten og si at "dette går ikke". Det er han som skal kunne reglene, ikke båteier.

Da forstår jeg godt skepsisen din ja.

De to bildene som var lagt ut er jo soleklart over grensen. Min bil er 10,15 m lang med plan på 6 m når uttrekk ikke er ute. Jeg kan da kjøre en båt med makslengde 7.85m. Ringer en og bestiller kjøring og forteller han har en båt på 7.5m kan jo jeg kjøre den lovlig. Kommer jeg fram, løftet den på bilen og måler at båten stikker lenger ut en 1.85 meter fordi båteier "trodde" den var 7.5 mens den egentlig var 8 er det ikke så veldig mange som setter fra seg båten igjen og kjører. De tar en sjanse. Vil ikke kalle sjåfør eller transportør useriøs av den grunn. De vil nok bare få betalt for arbeidet de har gjort.

Joda, men de vet også at de tar en risiko. Det er jo en vurdering man gjør, om man synes det er verdt det eller ikke. Jeg har forståelse for at man kan velge å ta denne kalkulerte risikoen dersom man ikke ser at det medfører fare.

Men jo, alle som bevisst bryter loven i sitt virke vil jeg kalle useriøs!

Jeg er også ganske sikker på at det er flust av transportører der ute som ville sagt et klart nei til å ta oppdraget om det medførte lovbrudd. ... de seriøse.... ;-)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

De bildene som Pinkvin legger ut, er jo et godt stykke unna det jeg referer til.

En 30 fot snekke blir beskjedent i forhold til dette, det er forskjell på å barere seg og kappe av seg hodet.

Nå skulle jo disse båtene 350 meter, og det på samme strekningen hvert år. Da er det grunn til å tro at man kjenner alle "fare momentene" og utfordringene langs denne strekningen. Kanskje man har en hjelpemann eller to også til å passe på.

Burde ikke være noen sak dette, det dreier seg om sunn fornuft, hvilket er totalt fraværende hos bl.a VV.

Hvorfor ett overheng på 2-3 meter skal være ett problem, hvis en i tillegg kobler en tilhenger bak er ikke godt å si, men slik praksis godtas altså IKKE av vegvesenet i Telemark.

Nå har jeg i dag heldigvis fått sneket meg til en opplagsplass i båthavna for i vinter, så da er båten i hvert fall kommet på land.

Så få jeg bruke vinteren på å se på om det lar seg gjøre å få til en løsning med traktorhenger som jeg kan bygge om, båten vil jeg ha hjem.

Det er jo mye av kosen med båt, det å ha den hjemme og gå ut å pusle og stelle med småting i løpet av vinteren, for så å ha alt klart til sesongen starter igjen.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Problemet er at regelverket er så innviklet at de som lager de ikke forstår de selv, hvordan kan man forvente at andre skal forstå de?

Jeg har snakket med flere erfarne transportører  i dag, og de har alle samme opplevelser.

Noen plasser er en ting greit andre plasser ikke, en hadde sågar fått bot på en kant av landet for å gjøre som han hadde blitt bedt om i en annen.

Øvrigheta må gjerne gjøre jobben sin, men de får gjøre den skikkelig!

Dessuten skader de ikke å høre på faginstanser når man skal utforme ett regelverk, de har blitt flinkere, men det er ett godt stykke igjen.(i følge de jeg har snakket med)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Problemet er at regelverket er så innviklet at de som lager de ikke forstår de selv, hvordan kan man forvente at andre skal forstå de?

helt enig i at det er innviklet ! en ting er vekt/bredde/lengde delen som er nevnt, men om ikke det fremkaller migrene så ta en kikk reglene for sikring av last..

Båt er monokolli og skal sikres lik sin vekt (G) i fartsretningen og 0,5 sideveis og bakover..

Det er forholdvis klare regler for vinkel på stroppene som i praksis gjør at jo bredere og høyere en båt er, jo vanskeligere er det å stroppe en båt etter lov og forskrift.... Hvor mange godkjente stroppefester har båten min; ingen...  hvor mange stroppepunkter kan sikre båten til planet men en stroppevinkel mindre enn 45 grader... ; ingen ! så nomen, jeg er redd vi bare har sett toppen av isfjellet....

Redigert av dieselfan (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...