Eureka Svart 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Bilen jeg la ut bilde av har forøvrig sving på de bakerste hjula på hengeren. Manøvrere som bare juling opp en 200 meter lang og smal vei, med 90sving, bakke og passering mellom en høy steintrapp og er tre med 10 cm klaring på begge sider... Nordic crane som har oppdraget vår og høst. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Sæbø - stropper over båten er ikke horisontal sikring men for vertikal sikring er de fine og etter boka... Det som du og meg kan se på som sunn fornuft er ikke nødvendigvis etter "boka" Hydraulisk krybbe er en fantastisk oppfinnelse men erstatter ikke alle krav til sikring av last. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Dette handler ikke bare om regelverk men kanskje mest om at transportøren ønsker jobben gjort, og ikke minst så ønsker kunden, feks jeg, jobben gjort. Ikke for enhver pris men strengt tatt så bryr jeg meg fint lite i hva veivesenet måtte mene. Bare det er rimelig trygt, og ja, jeg ser motsetningen i det jeg akkurat skrev :-) I vurderingen av hva som er rimelig trygt stoler jeg på transportøren. Dvs sist gang, som dere har sett bilder av, så var jeg altså sterkt i tvil, men lysten til å bli ferdig med det var større en tvilen. Og det gikk jo bra tross alt.... som man alltid vel tenker helt til det går galt. Men er ikke stolt av det for å si det sånn. ---- Skal heldigvis opp med traverskran i høst og er jo heldig som nå har båten i Oslofjordområdet og i praksis kan velge og vrake i opplagsplasser. Så er forholdene for dårlige kan en velge en annen plass, ikke alle som har den luksusen. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Regelverket for sikring av last har vel som utgangspunkt at en skal kunne transportere lasta i alle til enhver tid gjeldende fartsgrenser på landevei. Er no litt forskjell på 40km/t og 90km/t. Regler bør følges, men er reglene ufornuftige så taper de i min verden. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 15.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2016 Denne bilen ble benyttet ved transport til Sverige av en Nimbus Cupe 310. Meget proff transportør som kan sine saker. Lurer litt på hvor ansvarsbevisste noen er når man ser bildene i innleggene over. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2016 Og hva sier forsikringa hvis det går skeis når man utviser grov uaktsomhet ved transport tro? Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 15.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2016 Og hva sier forsikringa hvis det går skeis når man utviser grov uaktsomhet ved transport tro? Skal en få noe av forsikringsselskaper må man nok følge boka. Men det er lang avstand fra og ikkje følge boka til det går skeis, hvis folk vet hva de holder på med. Er ikkje alltid at boka er rett! Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 De fleste transportører kan nok sine ting og finner gode løsninger uten å lage for mye styr tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Har selv kjørt med overheng over 1m både foran og bak på lastebil, men det 12m regel for singel bil som ofte blir begrensningen for lasten. Feil, overhenget blir ikke mindre av å hive på en henger. Ikke lovlig Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
oberst1 Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Feil, overhenget blir ikke mindre av å hive på en henger. Ikke lovlig Feil? Det er 12m grensen som er utfordringen, ikke overheng over 1m. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Feil? Det er 12m grensen som er utfordringen, ikke overheng over 1m.Haha sorry! Siterte nok feil innlegg Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
dieselfan Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 (redigert) StroppeVinkel mindre en 45 grader ? Denne regelen er det min mening at få forstår omfanget av... Gikk en tur i båthavna i dag og kunne ikke se en eneste båt som ville kunne tilfredstille kravet til at en båt på plan skal kunne sikres tilsvarende sin egen vekt i fartsretningen... uten at stroppevinkel overskrider 45 grader... har aldrig sett en båttransport med "mulestropp" men det hadde kanskje gått. Så, overheng er bare ett av problemene Redigert 16.Oktober.2016 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 dieselfan : Denne regelen er det min mening at få forstår omfanget av...Gikk en tur i båthavna i dag og kunne ikke se en eneste båt som ville kunne tilfredstille kravet til at en båt på plan skal kunne sikres tilsvarende sin egen vekt i fartsretningen... uten at stroppevinkel overskrider 45 grader... Regelen er faktisk ikke så vanskelig å følge, ja, uten å bruke en eneste stropp på sikring i fartsretning. Ta en titt på bildet i innlegg 50. Ved å legge noen treklosser mellom båtens akterende og bilens vegg bak kranen er lasten sikret i fartsretning. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 jo Hegra på grunn av denne; Båtens baug skal være plassert i kjøreretningen. ref Adeneo's innlegg #6 Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Båtens baug skal være plassert i kjøreretningen. ref Adeneo's innlegg #6 Ja, du sier noe, men den der er ny for meg. Var ingen krav om baugen fremover før, så det må være noe som er kommet i senere tid, men kan godt stemme det. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 (redigert) Jeg er noe usikker, men jeg antar at man mener at båten ikke skal stå på tvers? Baugen er vel forsåvidt "i kjøreretningen" selv om båten står med baugen bakover? Dette er vel mest aktuelt med mindre båter, men de skal jo ikke være lengre enn 255 centimeter for å kunne stå på tvers også, så det virker som en rar regel? Det er uansett klønete formulert i forskriften, og jeg leste det i grunn også som at båten skal stå med baugen fremover, men det kan vel ikke stemme? I så fall virker det lite hensiktsmessig. Redigert 16.Oktober.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 hegra, poenget ditt med stempling mot planvegg er like genialt som det er enkelt og personlig så skulle jeg ønske at transportører generelt fulgte ditt råd. Det ville gjort veiene til et tryggere sted å være... nomen har fått merke VV i Grenland sin tidvise nidkjærhet.. jeg har sovet sørpå i helga og i morgen tidlig passerer jeg Grenland på E18 ca 07.00 på vei til Olavs by. Jeg møter nok en konvoi ved Lanner kontrollstasjon denne mandagen også. Trolig ferdighusseksjoner. Mye større enn brakker. Og da mener jeg mye, vil anslå 12 x 4 meter, men nasjonalitet-merkene LV gir en slags immunitet i detta landet. Det kan ikke være bare artig å være norsk transportør å se VV's praksis og føle den på kroppen. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 Jeg er noe usikker, men jeg antar at man mener at båten ikke skal stå på tvers? Baugen er vel forsåvidt "i kjøreretningen" selv om båten står med baugen bakover? Dette er vel mest aktuelt med mindre båter, men de skal jo ikke være lengre enn 255 centimeter for å kunne stå på tvers også, så det virker som en rar regel? Det er uansett klønete formulert i forskriften, og jeg leste det i grunn også som at båten skal stå med baugen fremover, men det kan vel ikke stemme? I så fall virker det lite hensiktsmessig. Mener du har rett. Er vel rettet mot transport av båt på tilhenger, altså ikke yrkesstransport, men typ personbil og henger. Er det en veileder dette står i? Kunne kommentert fire-fem innlegg, men på generelt grunnlag: Stempling er en god måte å sikre last, men ikke alene. Benyttes sammen med stropper blir det bra (sikre alle retninger med riktig dimensjonering). Vet det kan være utfordrende å stroppe båter, men det er absolutt mulig og krever egentlig bare at man har nok antall riktig dimensjonerte stropper tilgjengelig for å få det til. Tar bare litt lenger tid å sikre før avgang. De stedene hvor man typisk leier inn en bil m/ kran og kjører internt eller korte strekninger i lav hastighet vil jeg tro alle lemper litt på dette ;) Har vært i mange kontroller, deltatt i kontroller og er så heldig å ha hatt kanskje norges beste ekspertise som faglig forum. En ting er sikkert; ingen fasit på lastsikring. Veiledere, minimumskrav osv er en ting. Blir man for eksempel stoppet ved kontroll vil man bli bedt om å redegjøre for sikringen. Flere ganger har jeg gjort det, forklarer hvordan og hvorfor. Er kontrolløren uenig må han/hun dokumentere det...jeg har aldri tapt for å si det sånn. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 Satt å søkte litt på YouTube i går ang temaet. Fant en dansk film med en del fint og illustrativt, dog lite direkte om stor båt. Avstemplingens effekt ble vist ved å plassere to paller på et lasteplan. En pall på 500 kg og en på 300 kg. 500 kg pall ble avstemplet med en tom pappeske. 300 kg pall ble ikke avstemplet, men sto en meter fra frontveggen på lasteplanet. Ved frontveggen sto en vannkanne. Ingen lastestropper. Ved hard nedbemsing smalt 300 kg pallen i frontveggen og smadret vannkannen. 500 kg pallen sto helt i ro, pappesken like hel. Alt i alt, det viktige mtp sikring er at alt er stramt og at lasten ikke kan sette igang en bevegelse, akselerasjon. Når Grandezzaen transporteres på land, 1 km, er den sikret med 6 stropper. Akter, senter og bau. Stroppene står vinkelrett og tilnærmet rett opp og ned. Man kan jo alltids sette på en grime på båten, men det viktige er vel uansett å sørge for at alt er stramt og at ingen stropper blir slakke ved lastforskyvning. Er lasten lav og vinkel mellom festepunkt på henger og pullert på båt liten, så må antall stropper økes. Vi husker jo bildene av sikringene av båter som dekkslast tidligere i år, da en båt løsnet og veltet i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.