Jump to content

Satans vegvesen og deres (paragraf)ryttere


nomen

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Dette handler ikke bare om regelverk men kanskje mest om at transportøren ønsker jobben gjort, og ikke minst så ønsker kunden, feks jeg, jobben gjort. Ikke for enhver pris men strengt tatt så bryr jeg meg fint lite i hva veivesenet måtte mene. Bare det er rimelig trygt, og ja, jeg ser motsetningen i det jeg akkurat skrev :-)

 

I vurderingen av hva som er rimelig trygt stoler jeg på transportøren. Dvs sist gang, som dere har sett bilder av, så var jeg altså sterkt i tvil, men lysten til å bli ferdig med det var større en tvilen. Og det gikk jo bra tross alt.... som man alltid vel tenker helt til det går galt. 

 

Men er ikke stolt av det for å si det sånn.

----

 

Skal heldigvis opp med traverskran i høst og er jo heldig som nå har båten i Oslofjordområdet og i praksis kan velge og vrake i opplagsplasser. Så er forholdene for dårlige kan en velge en annen plass, ikke alle som har den luksusen. 

Link to post

StroppeVinkel mindre en 45 grader ?

Denne regelen er det min mening at få forstår omfanget av...

Gikk en tur i båthavna i dag og kunne ikke se en eneste båt som ville kunne tilfredstille kravet til at en båt på plan skal kunne sikres tilsvarende sin egen vekt i fartsretningen... uten at stroppevinkel overskrider 45 grader... har aldrig sett en båttransport med "mulestropp" men det hadde kanskje gått. Så, overheng er bare ett av problemene

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
dieselfan : Denne regelen er det min mening at få forstår omfanget av...

Gikk en tur i båthavna i dag og kunne ikke se en eneste båt som ville kunne tilfredstille kravet til at en båt på plan skal kunne sikres tilsvarende sin egen vekt i fartsretningen... uten at stroppevinkel overskrider 45 grader... 

 

Regelen er faktisk ikke så vanskelig å følge, ja, uten å bruke en eneste stropp på sikring i fartsretning. Ta en titt på bildet i innlegg 50. Ved å legge noen treklosser mellom båtens akterende og bilens vegg  bak kranen er lasten sikret i fartsretning.

Link to post

Jeg er noe usikker, men jeg antar at man mener at båten ikke skal stå på tvers? Baugen er vel forsåvidt "i kjøreretningen" selv om båten står med baugen bakover?

Dette er vel mest aktuelt med mindre båter, men de skal jo ikke være lengre enn 255 centimeter for å kunne stå på tvers også, så det virker som en rar regel?

 

Det er uansett klønete formulert i forskriften, og jeg leste det i grunn også som at båten skal stå med baugen fremover, men det kan vel ikke stemme? I så fall virker det lite hensiktsmessig.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

hegra, poenget ditt med stempling mot planvegg er like genialt som det er enkelt og personlig så skulle jeg ønske at transportører generelt fulgte ditt råd. Det ville gjort veiene til et tryggere sted å være...

 

nomen har fått merke VV i Grenland sin tidvise nidkjærhet.. jeg har sovet sørpå i helga og i morgen tidlig passerer jeg Grenland på E18 ca 07.00 på vei til Olavs by. Jeg møter nok en konvoi ved Lanner kontrollstasjon denne mandagen også. Trolig ferdighusseksjoner. Mye større enn brakker. Og da mener jeg mye, vil anslå 12 x 4 meter, men nasjonalitet-merkene LV gir en slags immunitet i detta landet. Det kan ikke være bare artig å være norsk transportør å se VV's praksis og føle den på kroppen.

Link to post

Jeg er noe usikker, men jeg antar at man mener at båten ikke skal stå på tvers? Baugen er vel forsåvidt "i kjøreretningen" selv om båten står med baugen bakover?

Dette er vel mest aktuelt med mindre båter, men de skal jo ikke være lengre enn 255 centimeter for å kunne stå på tvers også, så det virker som en rar regel?

 

Det er uansett klønete formulert i forskriften, og jeg leste det i grunn også som at båten skal stå med baugen fremover, men det kan vel ikke stemme? I så fall virker det lite hensiktsmessig.

 

Mener du har rett. Er vel rettet mot transport av båt på tilhenger, altså ikke yrkesstransport, men typ personbil og henger. Er det en veileder dette står i?

 

Kunne kommentert fire-fem innlegg, men på generelt grunnlag:

 

Stempling er en god måte å sikre last, men ikke alene. Benyttes sammen med stropper blir det bra (sikre alle retninger med riktig dimensjonering).

Vet det kan være utfordrende å stroppe båter, men det er absolutt mulig og krever egentlig bare at man har nok antall riktig dimensjonerte stropper tilgjengelig for å få det til. Tar bare litt lenger tid å sikre før avgang.

 

De stedene hvor man typisk leier inn en bil m/ kran og kjører internt eller korte strekninger i lav hastighet vil jeg tro alle lemper litt på dette ;)

 

Har vært i mange kontroller, deltatt i kontroller og er så heldig å ha hatt kanskje norges beste ekspertise som faglig forum. En ting er sikkert; ingen fasit på lastsikring. Veiledere, minimumskrav osv er en ting.

Blir man for eksempel stoppet ved kontroll vil man bli bedt om å redegjøre for sikringen. Flere ganger har jeg gjort det, forklarer hvordan og hvorfor. Er kontrolløren uenig må han/hun dokumentere det...jeg har aldri tapt for å si det sånn.

 

 

Link to post

Satt å søkte litt på YouTube i går ang temaet. Fant en dansk film med en del fint og illustrativt, dog lite direkte om stor båt.

 

Avstemplingens effekt ble vist ved å plassere to paller på et lasteplan. En pall på 500 kg og en på 300 kg.

500 kg pall ble avstemplet med en tom pappeske. 300 kg pall ble ikke avstemplet, men sto en meter fra frontveggen på lasteplanet. Ved frontveggen sto en vannkanne.

Ingen lastestropper.

Ved hard nedbemsing smalt 300 kg pallen i frontveggen og smadret vannkannen. 500 kg pallen sto helt i ro, pappesken like hel.

 

Alt i alt, det viktige mtp sikring er at alt er stramt og at lasten ikke kan sette igang en bevegelse, akselerasjon.

 

Når Grandezzaen transporteres på land, 1 km, er den sikret med 6 stropper. Akter, senter og bau. Stroppene står vinkelrett og tilnærmet rett opp og ned.

 

Man kan jo alltids sette på en grime på båten, men det viktige er vel uansett å sørge for at alt er stramt og at ingen stropper blir slakke ved lastforskyvning. Er lasten lav og vinkel mellom festepunkt på henger og pullert på båt liten, så må antall stropper økes. Vi husker jo bildene av sikringene av båter som dekkslast tidligere i år, da en båt løsnet og veltet i sjøen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...