fredriksen Startet 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 13.Oktober.2016 Jeg har i lengre tid sett etter en praktisk båt hovedsaklig til fiske på yttersida av Vesterålen. Vi har feriehus der, og ønsker en båt som gir litt beskyttelse for våre barnebarn og som tåler litt ruskevær; i alle fall bedre enn den 14 fots robåt vi har der pt. Vi har tidligere hatt en Hansvik 18HT og den var vi godt fornøyd med. Denne ble imidlertid solgt da vi kjøpte større båt som vi fortsatt har, men den er i Oslofjorden. Kjøp av en brukt Hansvik på nytt er jo enkelt, men jeg ønsket å prøve noe annet. Samtidig så skulle dette være en rimelig båt som skulle være med slitemerker slik at familiens medlemmer skulle tørre å bruke den: Slippe å være redd for en ny ripe: Vil ha vansker med å finne den nye blant alle som allerede er der... Jeg ønsket også en enkel 2-takt motor slik at vi slipper årlig service etter kun en til to-tre ukers bruk. Vi har god erfaring med Yamaha (18 år med en 50 Hk..), så ønsket var en tilsvarende. Etter å ha fulgt med finn.no i ett år eller to, så har valget falt på en til dels svært godt brukt Flipper 575 HT med en litt nyere motor. Motoren er en 75 Hk Mercury 2005 modell som i motsetning til båten ser ut som om den skulle være helt ny. Båten er en Flipper 575 HT. Den har i hovedsak blitt benyttet til fiske i ytre Oslofjord og i alle fall ikke som noen høyglanspolert feriebåt med reker og sjampis, noe som selger var nøye med å poengtere. Og, når prisen var deretter, var det helt greit at vaskejobben fulgte med båten.... Etter tre omganger med kraftvask (Lensitil) og skrupp, svamp og fille, endret innsiden av båten seg fra ganske så mørk til lys og trivelig gelcoat. Båten ble faktisk såpass bra at fruen til slutt krabbet oppi og hjalp til med å skrubbe bort mugg fra undersiden av taket. Båten har en praktisk og grei innredning som vil passe godt til vår planlagte bruk. Samtidig så virker den å være kraftig bygget og har egentlig en god del fikse detaljer. Vel, det ser ut som om den opprinnelig hadde.. Så vi er fornøyde med valget og jeg ser fram til å ha en del timer med nødvendig arbeid for å få en grei båt. Jeg har en del spørsmål til noen detaljer i innredningen i båten samt til kalesjesystemet. (Se bildene..) Under passasjerstolen er det først et lokk. Dette lokket har gummi tetningslist rundt hele kanten. Under dette lokket er det en firkantet boks i blikk med litt skjev bunn. Snur man denne en vei ser det ut for at bunnen blir noenlunde vannrett når båten ligger på vannet. Vet noen hva som er den opprinnelige meningen med denne innredningen?? Hva skal dette brukes til? Kalesjen: Båten er finskprodusert for en stund siden (er solgt som en 1985-modell, serienummeret har xxx/82..) og den har noen for meg uvante kalesjeknapper: Den har ikke det som svenskene kaller "norskeknappen", men noe firkantet plastikksak. Selvfølgelig har en del knekt, både på båtsiden og i kalesjen. Jeg ønsker om mulig helst en ny kalesje med den vante "norske knappen", hvis ikke, ønsker jeg å få tak i erstatningsplastikk til denne originale kalesjen. Kalesjen i seg selv ble tilnærmet brukbar etter et par omganger med kraftvask & skrubbing. Er det noen på Baatplassen som kjenner til hvor man kan få kjøpt slike plastikknapper? Kan man få kjøpt original kalesje noen steder? Ser at det er flere tilsvarende Flippere i Sverige og i Finland så det er muligens enklere å få bestilt / laget en der?? Ellers så vil førstevalget være å få laget en passende kalesje her etter mål og så få inn de vanlige kalesjeknappene slik at vi har noe holdbart. Noen som har kjennskap til kalesje og denne "finneknappen"? :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 (redigert) Rommet under passasjersetet er for kokeplate. Så Steinar fikk solgt båten til Steinar. Knappene kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med. Prøvde å finne dem selv... Redigert 14.Oktober.2016 av Cral (see edit history) Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
fredriksen Svart 14.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Jasså, plassen er altså for en primus av en eller annen type.. Noen ide om hva som kunne benyttes der? Enbluss spritprimus? Og ja, det var Steinar som solgte den til meg, vi får holde sammen vi som har skikkelig navn vet du . Når pris blir riktig kan det meste selges og bruksmessig så tror jeg at dette er en båt som dekker vårt behov. Båten er slipt med 1200, rubbet og polert utenpå, så den er nok nå noe mer fritidsbåt enn den har vært på en stund. Det er lenge siden jeg har slipt gelcoat for å få fram glans....., men det hjalp betraktelig. Og det er greit å kjøpe seg litt arbeid når man skal trene på å være pensjonist :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Den flate med et bluss fra Biltema passer godt under der. Sitér dette innlegget Link to post
hajtor Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Hei, litt seint ute; men hva ble erfaringa di med flippern i litt grovere sjø? Skroget ser flatt ut, og de går fort for motorstørrelsen, så jeg mistenker den slamrer noe i frisk bris pluss? Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 17.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Hei! Vi har nå brukt båten i to somrer på yttersida av Vesterålen (Bø i V.) og den svarer til forventningene. Båten glir raskt og bra når det er tilnærmet flatt vann (ca 60 km/t etter GPS'en) og når det drar seg til, senker vi farten til ca halvparten så slår den ikke så mye. Det passer greit for oss da vi ikke drar ut på fiskebankene dersom det er dårlig vær. Og dersom han blir grovere når vi er ute, så går det raskt og greit inn igjen. I frisk bris pluss, som du skriver, så løfter jeg enten baugen medsjøs og senker den mot sjøene (tilter motoren... 75 hl Mercury..). Båten tåler nok en god del mere enn passasjerene, det det som oftest er de som blir ukomfortable og ønsker seg inn på trygt land igjen :-) Vi hadde en Hansvik 18 HT for en del år siden. Den gikk roligere i halvplan, men slo mere i planfart. I skikkelig dårlig vær ville jeg foretrukket Hansviken, da den holder retningen bedre i ikke-plan-fart. Regner med at det er på grunn av den lille kjølen den har. :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 flipper båter er svært vanlig i Sverige , og der har de et eget forum: www.flipperbat.se der er det sikkert kurant å få all mulig info om båten og hint om hvor deler og tilbehør kan bestilles fra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.