Jump to content

Glødeplugger Sabb 2h, hvordan koble til tenningslås? Tegning?

R johansen

Recommended Posts

Har glødeplugger på sabben men er usikker på Åssen jeg skal koble dem til så vinter starten blir lettere er det noen som har en skisse lurer på hvor tykk ledning ? Må jeg ha et relé ? Hvem av punktene på tenningslåsen skal jeg koble meg inn på?Takk

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Glødeplugger Sabb 2h hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

bilde

Eg kan ikkje sjå punktene for tilkobling av gløding på dette bildet ditt av tenningslås. Dette bildet fortel om ein lås med Bosch nummersystem på terminalene, og i henhold til denne nummereringa skulle glødinga ha ein strepp mellom 17 og 19 og tilkobla begge. Dette virker då slik at den eine av desse (eg husker ikkje hvilken) slår på når nøkkelen er i glødeposisjon, og held til nøkkelen blir vridd videre til start. Då slepper den og den andre slår inn. Desse blir brukt separat der det er brukt glødekontroller.

So var det dette, då om kor tjukk ledning til glødeplugg og om det er lurt å bruka rele. Dette er vanskelig å svara på, uten å vita noko som helst om lengder på kablane i båten.

Altso - dette er so enkelt so eg gidder ikkje å tegna.

ein knapp blir plassert i panelet, nær tenningslås, og eit rele plassert i nærheten av glødeplugger.

Ein ledning, 6 kvadrat frå batteripluss (kan kobles sammen med den tjukke ledningen på starter) skal til releet til den kontakten som heiter 30. Kontakten som heiter 85 skal til gods i blokka. Kontakt 87 skal tilkoblast ein ledning til kvar plugg, og dei skal vera 2,5 kvadrat. Kontakt 86 på releet skal ha ledning til eine koblinga på knappen. Den andre koblinga på knappen skal til tenningslås pos. 15. Den plussledningen på 6 kvadrat kan godt få seg ein sikring på 25 A. Dei ledningane som eg ikkje har skrive tjukkelse på treng ikkje vera tjukke, lampettledningstjukkelse er nok. Med denne koblinga må du slå på tenninga, holda glødeknappen passe lenge og so vri nøkkelen til start, so pass på tilkomst med begge hendene når du plasserer knappen.

Magne

PS: bruk skikkelige kabelsko på releet, der er det nok strøm til å laga svimerker og dårlig kontakt, hvis ikkje skoene er gode og ordentlig montert.

Redigert av Dinamo (see edit history)

Altso - dette er so enkelt so eg gidder ikkje å tegna.

ein knapp blir plassert i panelet, nær tenningslås, og eit rele plassert i nærheten av glødeplugger.

Ein ledning, 6 kvadrat frå batteripluss (kan kobles sammen med den tjukke ledningen på starter) skal til releet til den kontakten som heiter 30. Kontakten som heiter 85 skal til gods i blokka. Kontakt 87 skal tilkoblast ein ledning til kvar plugg, og dei skal vera 2,5 kvadrat. Kontakt 86 på releet skal ha ledning til eine koblinga på knappen. Den andre koblinga på knappen skal til tenningslås pos. 15. Den plussledningen på 6 kvadrat kan godt få seg ein sikring på 25 A. Dei ledningane som eg ikkje har skrive tjukkelse på treng ikkje vera tjukke, lampettledningstjukkelse er nok. Med denne koblinga må du slå på tenninga, holda glødeknappen passe lenge og so vri nøkkelen til start, so pass på tilkomst med begge hendene når du plasserer knappen.

Akkurat sånn gjorde jeg det da jeg hadde 2H. Funka flott det!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...