R johansen Startet 12.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 12.Oktober.2016 Har glødeplugger på sabben men er usikker på Åssen jeg skal koble dem til så vinter starten blir lettere er det noen som har en skisse lurer på hvor tykk ledning ? Må jeg ha et relé ? Hvem av punktene på tenningslåsen skal jeg koble meg inn på?Takk Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Glødeplugger Sabb 2h hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 12.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2016 Eg kan ikkje sjå punktene for tilkobling av gløding på dette bildet ditt av tenningslås. Dette bildet fortel om ein lås med Bosch nummersystem på terminalene, og i henhold til denne nummereringa skulle glødinga ha ein strepp mellom 17 og 19 og tilkobla begge. Dette virker då slik at den eine av desse (eg husker ikkje hvilken) slår på når nøkkelen er i glødeposisjon, og held til nøkkelen blir vridd videre til start. Då slepper den og den andre slår inn. Desse blir brukt separat der det er brukt glødekontroller. So var det dette, då om kor tjukk ledning til glødeplugg og om det er lurt å bruka rele. Dette er vanskelig å svara på, uten å vita noko som helst om lengder på kablane i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Jeg koblet glødepluggene på min Sabb gjennom et lysrele fra Biltema, som ble styrt av en trykk (horn)knapp på instrumentbordet. Funket perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
R johansen Svart 14.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Tror du at du kunne tegnet en enkel skisse på det? Sitér dette innlegget Link to post
R johansen Svart 14.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Er det noen som kan tegne en skisse Åssen jeg skal koble gløde pluggene tenkte og bruke en trykk bryter Kommentar fra moderator: Har slått sammen 4 likelydende emner.Om man ikke får svar så skal man etterlyse det i samme tråd, ikke starte ny. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 (redigert) Altso - dette er so enkelt so eg gidder ikkje å tegna. ein knapp blir plassert i panelet, nær tenningslås, og eit rele plassert i nærheten av glødeplugger. Ein ledning, 6 kvadrat frå batteripluss (kan kobles sammen med den tjukke ledningen på starter) skal til releet til den kontakten som heiter 30. Kontakten som heiter 85 skal til gods i blokka. Kontakt 87 skal tilkoblast ein ledning til kvar plugg, og dei skal vera 2,5 kvadrat. Kontakt 86 på releet skal ha ledning til eine koblinga på knappen. Den andre koblinga på knappen skal til tenningslås pos. 15. Den plussledningen på 6 kvadrat kan godt få seg ein sikring på 25 A. Dei ledningane som eg ikkje har skrive tjukkelse på treng ikkje vera tjukke, lampettledningstjukkelse er nok. Med denne koblinga må du slå på tenninga, holda glødeknappen passe lenge og so vri nøkkelen til start, so pass på tilkomst med begge hendene når du plasserer knappen. Magne PS: bruk skikkelige kabelsko på releet, der er det nok strøm til å laga svimerker og dårlig kontakt, hvis ikkje skoene er gode og ordentlig montert. Redigert 14.Oktober.2016 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Logaren Svart 15.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2016 Følger denne, da jeg skal til med det samme selv. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 15.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2016 https://baatplassen.no/i/topic/99841-sabb-diesel-type-2g-2j-2jhr-brukermanual-gjort-søkbar/ Se her ligger el-tegningene., side 32. Mvh Jonn Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 15.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2016 Jau, der er el-tegninger. Men, den tegningen forutsetter at der vert brukt tenningslås med glødeposisjon. Mitt forslag i innlegg 6 er - skal vi sei - ei workaround for tilkobling med tenningslås UTEN glødeposisjon, etter ideskisse i innlegg 3. Magne Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2016 Altso - dette er so enkelt so eg gidder ikkje å tegna. ein knapp blir plassert i panelet, nær tenningslås, og eit rele plassert i nærheten av glødeplugger. Ein ledning, 6 kvadrat frå batteripluss (kan kobles sammen med den tjukke ledningen på starter) skal til releet til den kontakten som heiter 30. Kontakten som heiter 85 skal til gods i blokka. Kontakt 87 skal tilkoblast ein ledning til kvar plugg, og dei skal vera 2,5 kvadrat. Kontakt 86 på releet skal ha ledning til eine koblinga på knappen. Den andre koblinga på knappen skal til tenningslås pos. 15. Den plussledningen på 6 kvadrat kan godt få seg ein sikring på 25 A. Dei ledningane som eg ikkje har skrive tjukkelse på treng ikkje vera tjukke, lampettledningstjukkelse er nok. Med denne koblinga må du slå på tenninga, holda glødeknappen passe lenge og so vri nøkkelen til start, so pass på tilkomst med begge hendene når du plasserer knappen. Akkurat sånn gjorde jeg det da jeg hadde 2H. Funka flott det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Logaren Svart 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 Er det mulig å unngå rele? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 Er det mulig å unngå rele? ja, men då bør du ha tenningslås med glødeposisjon. Der skal so terminalane 17 og 19 kobles sammen og gi strøm til gløding Sitér dette innlegget Link to post
Logaren Svart 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 (redigert) Takk skal du ha for svar :) Antar jeg kan bruke noe a la denne? http://www.bestmarin.no/produkter/elektronikk/brytere-og-kontakter/tenningslaas-m-gloeding-og-choke Redigert 17.Oktober.2016 av Logaren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Logaren Svart 21.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2016 Nå fikk jeg glødepluggene i dag. Disse ble montert, og jeg glødet bare kjapt ved å sette den avisolerte ledningen på plusspolen på batteriet. Deretter startet motoren tvert. Da kan nok tidligere eiers startgass pensjoneres... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.