Jump to content

90HK (160KG) på Rana 16 Line (15.5 fot), er dette OK for båt?


Snusmumrikken

Recommended Posts

Hei!

 

Ser ut om jeg kan ha skaffet meg en 90HK 01 mod Mariner totakter.

 

Bytter da ut min 97 mod 50HK som veide 88KG.

 

Hvordan tåler akterspeilet den ekstra vekten på en så gammel båt? Den er tross alt fra 1970. Sjekket etter sprekker i brønn og rundt akterspeilet, fant ingen ting. Snakket med PW plastservice, de mente det ville gå helt fint dersom man ikke tullekjørte, og dersom akterspeilet så bra ut. Jeg ønsker flere innsyn på dette. :)

 

Burde jeg forsterke ol.?

 

Forhåpentligvis går båt bra med en nyere 90HK på hekken. :-)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

kan ikke skjønne attet enn at det vil merkes godt å få nesten doble motorvekta på hekken.   Nå vet ikke jeg hvordan denne båten er i "halvplan" , men vil tro den i likhet med andre skrog fra denne tida vil få en veldig markant planingsterskel og sette baugen godt til værs. 

Om båten brukes mye i ruskete vær er det en ulempe med tung motor på hekken vil jeg si.   

 

Men planingsterskel osv kan avhjelpes med f.eks Smart tabs 

 

Om båten ser ut til å være i god stand, så bør ikke 10 hk mer enn opprinnelig godkjenning være problematisk

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takk for svar!

 

Vet du hva vekta var på 1970 talls 80 hestere?

 

Tenker at det burde gå greit, kan evt flytte batteri og tank i baug dersom det gåt? Blir jo lange kabler og bensinslangen vil måtte kjøre laaangt.

 

Skal se om jeg finner ut info om tidlige 80HKere.

 

Kom istad på at i 1970 tallet så målte de vel hestene fra powerheaden, og ikke akslingen. Isåfall er vel en 80HK på blokka lik en 65HK-ish ved akselen?

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Hvis den er 160 kg så må det da være en Optimax? Hvorfor skulle ellers en 90 hk 2-takter være så tung?

Honda BF90D og Suzuki DF90A 4-taktere av litt nyere årsmodeller veier 165/155 kg og det er jo en del mere leamikk kan man si.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Her er motoren jeg kjøpte: http://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=84222963&ref=conversation&fks=84222963

 

Ble en fin bursdagsgave på meg selv, fylte 17 idag.  :giggle:

  :newyearcheers:

 

 

Har lest mye om motoren, mange mener at de var de beste Mercury lagde i sin kategori. Ikke lest noen vanlige feil med dem. Tenker at jeg skal rense forgasserne, bytter impeller, evt. termostat samt gå igjennom motor når jeg får den. Ser at undervannshuset har blitt sveiset en gang i tiden, så skal sjekke oljen når jeg skal hente motoren. Blir jo en liten kjøretur, heldigvis er fattern like entusiastisk som meg!  :thumbsup:

 

Den var på service før sesongen 2016, så skal snakke nærmere med hva som ble byttet før jeg evt. bytter ting selv. En forgasserrens kan vel aldri skade uansett. 

 

35 knop er vel ikke ønsketenking dersom jeg har riktig propell og høyde?

 

Tenker også å koble ut oil injection tingen og blande selv i bensinen. Litt gammeldags.

Redigert av Christian.T (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Vekten på 160 kg er jo en liten gåte, da den oppgis "overalt" til ca 138 kg for 1,4 liter 3-syl 2-takt forgassermotor.

Den er jo til og med i salg fortsatt i bl.a. Australia og Brasil ser det ut til.

 

https://www.mercurymarine.com/en/br/engines/outboard/twostroke/40-90-hp/

 

http://www.boat.no/asp/engines/show.asp?id=7739

 

http://www.boat.no/asp/engines/show.asp?id=8560

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

35 knop er vel ikke ønsketenking dersom jeg har riktig propell og høyde?

 

Tenker også å koble ut oil injection tingen og blande selv i bensinen. Litt gammeldags.

 

35 burde du klare lett uten for mye fikling med propell osv mener jeg. 

 

Aldri hørt at oljeblandingen har vært spesielt trøblete på disse, så jeg ville ikke koblet ut (.. nesten større sjanse for at man glemmer å blande i olje ved bensinfylling....) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Er vel er godt tegn dersom den forsatt blir solgt den dag idag. ^^

 

Beholder oilinjection systemet.

 

Ang vekta har jeg ingen aning. 160kg på en 90hk totakter høres veldig drøyt ut, kan ikke skjønne at den skal veie 20kg mer enn andre 90hk totakterene fra samme familie?

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

EL = electric start, 20" stamme. Går sterkt ut fra at din motor har begge deler  (PTO står da for powertrim/oil inj) 

 

303 pund iflg  linken nedenfor , dvs bortimot 140 kg, straks bedre enn 160 kg  :smiley:

http://www.nadaguides.com/Boats/2000/Mariner/Outboard-Motors

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det jeg regnet med. Trodde ikke at motorer på den størrelsen ble levert med kort stamme/uten el-start. 

 

Iflg. klistermerket motor har på transom/braketten så sier denne 160 KG? (Bildet er fra annonsen som er linket lenger oppe). Kan ikke skjønne dette.. :hmm:

 

bilde

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Ser jo ut som om det har vært et annet klistermerke der før? Evt. burde jeg sjekke nummeret på blokka. Motor kom jo først i slutten av 97. Så kan jo ikke være altfor gammel. Dekalene tilsier 2000-2002 samt motor ser veldig strøken ut under hetten må jeg tørre å påstå. 

 

Kanskje klistermerket tar litt feil? Finner ingen Mariner med PTO. Kun ELTPO som hadde vært mer logisk, og de veier 140 KG:

Redigert av Christian.T (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Er det feilprodusert klistermerke da?

Vekta på optimax er på 170KG. Ihvertfall på den 75HKen jeg så på finn. (Antar 75 0g 90 er samme blokk i optimax serien).

 

@tkb: Var du fornøyd med motoren? Jeg har lest at de idler litt røft (kan justeres) men at de er veldig fine på gangen når man er over 1500 rpm-ish. 

 

Noen som kjenner til Strand båtsenter? :)

Redigert av Christian.T (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Ja Optimax er jo en større motor på 1,5 liter med mye ekstra leamikk.

Egentlig er det jo en 115/125 hk som er nedtunet til 75/90 hk så derav vekten.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Den jeg hadde var 95 modell, og første årsmodell. Gikk forferdelig på tomgang. Kunne justere gasserne slik at den gikk fint, men etter en liten tur var det like ille. Marine Power kom opp til Bodø og monterte forvarming på forgasserne, noe som ikke hjalp. Så fant de ut at Det var noe feil med Powerhead...

Jeg leverte motor tilbake.

Senere fikk jeg høre at fra 96 endret de tenningsrekkefølge, og det ble bedre.

Men sterk og fin motor ellers. Den du har er sikkert fin:)

Redigert av tkb (see edit history)
Link to post

Hei!

 

Mener denne kom først i 1997? Men kan være jeg har lest feil. Forhåpentligvis er denne fin. Snakket med noen på Iboats, og de sa de var solide motorer,

 

Ang klistermertet, dette er jo et mysterium. 160 KG passer ikke Optimax (Den er vel på 170KG) eller vanlig 90 totakter (som er på 140KG). Sjekket også firetaktere fra den tiden, de veide ca 175kg(?). Så dette er jo et rart mysterium..

 

Rart at klistermerket har feil? 

 

Båten vil vel takle 140 KG på hekken greit? Vurderer å flytte tank i baugen, så blir jo 40L i baugen, istedenfor akter om jeg velger å gjøre det. Vil vel hjelpe greit med å kompensere for den ektra vekten bak. :)

Takker for svarene jeg har fått! :)

Redigert av Christian.T (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Hei!

 

Takker for info, var greit å vite!

Da sjekker jeg det nærmere når jeg er der borte, men synes det var rart at den sa 160KG, mens ingen av motorene fra Mercury/Mariner jeg har funnet veier 160KG akkurat og er 90HK.

 

Tipper at båten vil takle 139KG ganske så lett?

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Fikk hentet motor på tirsdag. Lik komp i alle sylindrene (7.5 bar, noe som jeg synes var kanskje litt lavt, men brydde meg ikke da alle var like). 

 

For et beist av en motor sammenlignet med 50/60 hesterene. Var morsomt å se. Skal få hjelp av et par-tre kamerater imorgen til å løfte den på en bukk jeg har laget, som forhåpentligvis vil tåle. Var null stress å sitte 3 personer på den iallefall (ca 200 kg). 

 

Nå er spørsmålet.. Selge 50HKen med båten for å kjøpe en 17/18 foter, eller beholde båt. I sommertid burde vel pakka gå for 25K ganske greit? Kalesjen er tett (men må impregneres neste år), alt er helt, nyere styring, lanterner som fungerer, motor som fungerer flott etc.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

komp målere kan og vil vise forskjellig , samt måten du tester på.  hadde du feks full gass? 

 

Ville jo ikke solgt båten før du får testet med nymotoren.   Og kan godt være like greit å selge 50 hesteren uten båt 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hei!

 

Strand båtsenter testet før jeg kjøpte motoren. Aner ikke hvordan de gikk fram. Viktigste er vel at alle er like. :)

 

Fikk tre kamerater over ikveld, så motor er på bukken. Har jo 1x 60HK, 1x 60HK med rådebank og 50HKen som sitter på min hekk, alle er Mariner fra samme familie, burde ha nok av backup uansett. Kan godt være jeg selger Marineren.

 

Hva kan jeg ta? Ny propell i år, ny termostat og impeller (og tilhørende pakninger) samt forgasserne er renset. Motor sviver som en drøm. Tenkte 12-13K?

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...