Jump to content

90HK (160KG) på Rana 16 Line (15.5 fot), er dette OK for båt?


Snusmumrikken

Recommended Posts

den ser jo ut til å bære motoren helt utmerket iallefall.     Går sikkert som ei kule - hva gjør den på topp?

 

Ja den ligger fint i vannet selv om dobbelbunnen er søkkvått da skumet er fyllt med vann, noe jeg oppdaget i høst.

Dette blir fikset i vinter, så etter det vil jeg se om jeg orker å justere litt høyde og eventuelt kjøpe ny propell for å hente ut noen knop ekstra.

Farten lå på 38-39knop i sommer og turtallet lå da på rundt 5900rpm, dette med standard alupropell

Rask som fy opp i maks fart så jeg velger å tro at jeg sikkert kunne ha hentet noe med riktig propell og høydejustering på motor.

Vi får se hvor mye jobb jeg orker å legge i det med justering av høyde, men propellbytte er jo fort gjort.

En kompis har samme båt og en litt eldre motor (yamaha 115hk), og hans ligger på 44gps målte knop, og vi oppdager at hans båt også har dobbelbunn full av vann, så dette er vel vanlig gammel Nordkapp syke

Vet ikke om jeg orker å gjøre så veldig mye ut av å hente de 5-6 knopene, for så travelt har jeg det ikke på vannet

Ha en fin dag

Link to post
  • 3 uker senere...

Et kupp? Er jo moro å høre!

 

Tilsvarende hadde jo kostet meg 4700-4800 inkl frakt. Så er veldig fornøyd. Da "tjente" jeg to tusen som kan bli brukt til bensinpenger, eller ny stålvisp.

 

Man får vel en brukt stålvisp til 2000-2500? 

 

Som nevnt tidigere, så tror jeg at alu propellen som står på nå er veldig uegnet. Den sto jo tidligerere på en Fjordling. Så regner med at jeg treffer turtallsperra og får en sinnsyk aks når jeg får montert denne på Rana'en.

 

Har jo også vurdert å bytte ut båten med en 17 foter jeep elns. Håper bare på at jeg klarer 40 knop med 15.5 fots båt + 90HK. 

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

fjordling har ganske effektivt skrog , ikke sikkert det blir så enorm forskjell. 40 knop bør du fint greie med rett propell , med forbehold da jeg ikke har sett bra bilder av undervannsskroget på denne.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Yes - Det er faktisk så ille, nesten litt som sandpapir. Tipper jeg mister et par knop.

 

Planen er å pusse ned til våren for å så påføre nytt bunnstoff.

 

Hvordan ser denne bunnen ut mtp vinkel og slikt? Tror du denne har et fartpotensiale på 40 knop?

 

Eller er det for nye våt flate slik with pg skibsplastbåtene har?

Redigert av Christian.T (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

husk å bruke støvmaske osv når du pusser , det slipestøvet er ikke noe særlig å få i seg. 

 

vinkelen ser ikke så gal ut men linjene framover har også litt å si  - noen båter løfter bakenden for mye når farta øker , slik at baugen trykkes ned i vannet og gir økt motstand. Kan jo til en viss grad kompenseres med powertrim.

Så blir jo spennende å se hvordan den oppfører seg til våren når du får testet  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg hadde en slik motor fra 1994-1998, bare 75 hk mercury. Hadde den på 2 forskjellige båter.

En Skibsplast Sportsmaster 17TC. 37 knop v/5400rpm, 21"alu prop, original, båt oppgitt til 450 kg.

En Bella 510R. 38 knop v/5700rpm, 21" Ballistic. Prop var her noe lett. Oppgitt båtvekt 420 kg.

Hastigheter målt med stoppeklokke og fartsmil.

Det var en super motor den tiden jeg hadde den. Opplevde den som råsterk, men noe tørst.

 

De 40 knopene du er ute etter er nok innen rekkevidde, kanskje med en laser P23 prop? Som en begynnelse.

Hvis du har 1: 2,33 i utveksling......

Link to post

Takker så mye Morte1! :-)

Tror nok det blir artig å få den montert på min båt. Blir bra med ny styring også, ser at maken koster 6-7000, så de 2500,- for ubrukt styring var definitivt et kupp ja. 

 

Blir enten til at jeg beholder båt, eller selger båt med ene 60HK jeg har. Isåfall så er jo Wesling/Fjordling drømmen, men med 90HK kan vel andre 16-17 fotere være brukbare.

 

Hvordan regner jeg meg fram til ca riktig propell og slikt til denne båten?

 

Burde jeg montere motor slik at kaviatsjonsplaten står i flukt med bunnen, eller litt over? Fordelen dersom den bør stå i flukt, er at motor hviler på akterspeilet, og må ikke løftes høyt opp.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Spørs hvordan propell du monterer. 3-blad alu tåler ikke så stor høyde men stål eller 4-blad alu, eller særlig 4-blad stål tåler god høyde.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Over 30 knop utgjør det nok en liten forskjell ja.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

På en slik båt/motor er det jo ikke akkurat rakettforskning da  :smiley:

Først må du iallefall helst vite utvekslingen på girhuset samt optimalt turtallsområde på motoren samt antatt/ønsket toppfart.

Finnes jo ymse propellkalkulatorer å finne på nett som tar utgangspunkt i båtstørrelse og evt. vekt, men sjelden at de treffer helt eksakt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Burde jeg montere motor slik at kaviatsjonsplaten står i flukt med bunnen, eller litt over? Fordelen dersom den bør stå i flukt, er at motor hviler på akterspeilet, og må ikke løftes høyt opp.

 

med litt v-bunn så kan plata ofte fint stå 10-20 mm over bunnen , selv med alu propell.   Mener motoren skal passe overens med de gamle bolthullene , og du har forhåpentligvis litt å gå på der både opp og ned. 

 

en måte å velge propell på er jo å sjekke fart / turtall med den du har , og så velge ut fra det 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ser ut som du ender på en 23" i utgangspunktet. 

En 22" stål vil nok også funke greit. Men derifra blir det jo prøve og feilemetoden alt etter hvor mange personer det skal være i båten osv.

Finnes kanskje større utvalg i 21" brukt men da får du nok ikke over 40 knop iallefall (uten å møte turtallssperra). Men passer jo hvis du skal ha båten full av folk.

 

Men spørs jo også hvordan båten oppfører seg i den farten.

Jeg har vært oppe i 45 knop med min under optimale forhold. men i over 40 knop er den relativt ustabil, iallefall hvis jeg er alene i båten.

Bruker denne 21" propellen under her her mest (har jo annen utveksling og høyere turtallsområde enn din motor).

Skulle egentlig selge den pga litt for lavt turtall, men fant ut at den funket bedre enn 19" etterhvert som motoren ble innkjørt (selv om jeg får 1 knop ekstra på topp med 19",  men mere turtall i marsjfart).

21" er største stigning i denne propellserien.

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=79355826&ref=ads&myad=79355826

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Anbefaler du 4 blads stål istedenfor tre blads?

 

Noen spesielle anbefalinger?

 

Hvordan blir stigningforskjellen når det er et blad ekstra?

 

6000 er jo endel for mye. Motoren er ganske sterk og når de testet 75HK versjonen (samme som 90hk) så var toppfarten 0.7 knop i forskjell mellom 2 og 4 personer.

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-70-75-hesterne

 

Må bare spørre, er ung og lærer ved å "mase" på dere. :-)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...