Snusmumrikken Svart 27.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Hei! Er ikke Nordkapp 17 godkjent for 115KH da? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 det der er vel en nordkapp 16? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
GlennIversen Svart 3.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2016 Nordkappen er godkjent for 85hk står det og i følge båtkortet er den en 17 fot, men uanseett så synes jeg 115 hk på denne er perfekt motor, ligger pent i vannet og holder fint plan helt ned til 12-14knop uten problemer Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
ivar Svart 3.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2016 den ser jo ut til å bære motoren helt utmerket iallefall. Går sikkert som ei kule - hva gjør den på topp? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
GlennIversen Svart 3.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2016 den ser jo ut til å bære motoren helt utmerket iallefall. Går sikkert som ei kule - hva gjør den på topp? Ja den ligger fint i vannet selv om dobbelbunnen er søkkvått da skumet er fyllt med vann, noe jeg oppdaget i høst.Dette blir fikset i vinter, så etter det vil jeg se om jeg orker å justere litt høyde og eventuelt kjøpe ny propell for å hente ut noen knop ekstra. Farten lå på 38-39knop i sommer og turtallet lå da på rundt 5900rpm, dette med standard alupropell Rask som fy opp i maks fart så jeg velger å tro at jeg sikkert kunne ha hentet noe med riktig propell og høydejustering på motor. Vi får se hvor mye jobb jeg orker å legge i det med justering av høyde, men propellbytte er jo fort gjort. En kompis har samme båt og en litt eldre motor (yamaha 115hk), og hans ligger på 44gps målte knop, og vi oppdager at hans båt også har dobbelbunn full av vann, så dette er vel vanlig gammel Nordkapp syke Vet ikke om jeg orker å gjøre så veldig mye ut av å hente de 5-6 knopene, for så travelt har jeg det ikke på vannet Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
ivar Svart 3.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2016 anbefalt toppturtall er vel 5500 på denne, så er nok noen knop å hente ja. Men kanskje like interessant er at litt mer stigning kan gi høyere marsjfart og litt lavere forbruk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 22.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 (redigert) Kjøpte dette: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=87968765&ref=conversation&fks=87968765 Håper dette var et godt kjøp og at styringen er av god kvalitet. Dette burde være mer enn nok til min 90HK. :-) God jul! Redigert 22.Desember.2016 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Teerex Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Det var jo et kupp på en av markedets mest vanlige styringer. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Snusmumrikken Svart 23.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2016 Et kupp? Er jo moro å høre! Tilsvarende hadde jo kostet meg 4700-4800 inkl frakt. Så er veldig fornøyd. Da "tjente" jeg to tusen som kan bli brukt til bensinpenger, eller ny stålvisp. Man får vel en brukt stålvisp til 2000-2500? Som nevnt tidigere, så tror jeg at alu propellen som står på nå er veldig uegnet. Den sto jo tidligerere på en Fjordling. Så regner med at jeg treffer turtallsperra og får en sinnsyk aks når jeg får montert denne på Rana'en. Har jo også vurdert å bytte ut båten med en 17 foter jeep elns. Håper bare på at jeg klarer 40 knop med 15.5 fots båt + 90HK. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 23.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2016 fjordling har ganske effektivt skrog , ikke sikkert det blir så enorm forskjell. 40 knop bør du fint greie med rett propell , med forbehold da jeg ikke har sett bra bilder av undervannsskroget på denne. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 30.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2016 Hei! Her har du et greit bilde av bunnen. :-) Som dere ser, så tror jeg at nytt bunnstoff hadde gjort seg... Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 mulig det, det der så jo ut til å ha overflate omtrent som strukturmaling Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 31.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 (redigert) Yes - Det er faktisk så ille, nesten litt som sandpapir. Tipper jeg mister et par knop. Planen er å pusse ned til våren for å så påføre nytt bunnstoff. Hvordan ser denne bunnen ut mtp vinkel og slikt? Tror du denne har et fartpotensiale på 40 knop? Eller er det for nye våt flate slik with pg skibsplastbåtene har? Redigert 31.Desember.2016 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 husk å bruke støvmaske osv når du pusser , det slipestøvet er ikke noe særlig å få i seg. vinkelen ser ikke så gal ut men linjene framover har også litt å si - noen båter løfter bakenden for mye når farta øker , slik at baugen trykkes ned i vannet og gir økt motstand. Kan jo til en viss grad kompenseres med powertrim. Så blir jo spennende å se hvordan den oppfører seg til våren når du får testet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mort1 Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 Jeg hadde en slik motor fra 1994-1998, bare 75 hk mercury. Hadde den på 2 forskjellige båter. En Skibsplast Sportsmaster 17TC. 37 knop v/5400rpm, 21"alu prop, original, båt oppgitt til 450 kg. En Bella 510R. 38 knop v/5700rpm, 21" Ballistic. Prop var her noe lett. Oppgitt båtvekt 420 kg. Hastigheter målt med stoppeklokke og fartsmil. Det var en super motor den tiden jeg hadde den. Opplevde den som råsterk, men noe tørst. De 40 knopene du er ute etter er nok innen rekkevidde, kanskje med en laser P23 prop? Som en begynnelse. Hvis du har 1: 2,33 i utveksling...... Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 2.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 Takker så mye Morte1! :-) Tror nok det blir artig å få den montert på min båt. Blir bra med ny styring også, ser at maken koster 6-7000, så de 2500,- for ubrukt styring var definitivt et kupp ja. Blir enten til at jeg beholder båt, eller selger båt med ene 60HK jeg har. Isåfall så er jo Wesling/Fjordling drømmen, men med 90HK kan vel andre 16-17 fotere være brukbare. Hvordan regner jeg meg fram til ca riktig propell og slikt til denne båten? Burde jeg montere motor slik at kaviatsjonsplaten står i flukt med bunnen, eller litt over? Fordelen dersom den bør stå i flukt, er at motor hviler på akterspeilet, og må ikke løftes høyt opp. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Teerex Svart 2.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 Spørs hvordan propell du monterer. 3-blad alu tåler ikke så stor høyde men stål eller 4-blad alu, eller særlig 4-blad stål tåler god høyde. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Snusmumrikken Svart 2.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 Har jo alu nå, men tenker jeg anskaffer meg en brukt(!) stål ved et senere tidspunkt, dersom det faktisk vil utgjøre en god forkjell. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Teerex Svart 2.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 Over 30 knop utgjør det nok en liten forskjell ja. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Snusmumrikken Svart 2.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 Er det en formel for å regne ca stålpropell man skal ha, slipp osv? Eller må man rett og slett prøve seg litt fram? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Teerex Svart 2.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 (redigert) På en slik båt/motor er det jo ikke akkurat rakettforskning da Først må du iallefall helst vite utvekslingen på girhuset samt optimalt turtallsområde på motoren samt antatt/ønsket toppfart. Finnes jo ymse propellkalkulatorer å finne på nett som tar utgangspunkt i båtstørrelse og evt. vekt, men sjelden at de treffer helt eksakt. Redigert 2.Januar.2017 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Snusmumrikken Svart 2.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 2,3:1 er utvekslingen. 5000-5500RPM på toppfart der den yter 90HK ved 5250RPM. Lengde er 4.75M, bredde 1.98M, vekt er oppgitt til 375kg en gang i tiden. Ønsket fart er iallefall 40 knop, helst 42-43. ^^ Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 2.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 Burde jeg montere motor slik at kaviatsjonsplaten står i flukt med bunnen, eller litt over? Fordelen dersom den bør stå i flukt, er at motor hviler på akterspeilet, og må ikke løftes høyt opp. med litt v-bunn så kan plata ofte fint stå 10-20 mm over bunnen , selv med alu propell. Mener motoren skal passe overens med de gamle bolthullene , og du har forhåpentligvis litt å gå på der både opp og ned. en måte å velge propell på er jo å sjekke fart / turtall med den du har , og så velge ut fra det Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 2.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 (redigert) Ser ut som du ender på en 23" i utgangspunktet. En 22" stål vil nok også funke greit. Men derifra blir det jo prøve og feilemetoden alt etter hvor mange personer det skal være i båten osv. Finnes kanskje større utvalg i 21" brukt men da får du nok ikke over 40 knop iallefall (uten å møte turtallssperra). Men passer jo hvis du skal ha båten full av folk. Men spørs jo også hvordan båten oppfører seg i den farten. Jeg har vært oppe i 45 knop med min under optimale forhold. men i over 40 knop er den relativt ustabil, iallefall hvis jeg er alene i båten. Bruker denne 21" propellen under her her mest (har jo annen utveksling og høyere turtallsområde enn din motor). Skulle egentlig selge den pga litt for lavt turtall, men fant ut at den funket bedre enn 19" etterhvert som motoren ble innkjørt (selv om jeg får 1 knop ekstra på topp med 19", men mere turtall i marsjfart). 21" er største stigning i denne propellserien. http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=79355826&ref=ads&myad=79355826 Redigert 2.Januar.2017 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Snusmumrikken Svart 2.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 Anbefaler du 4 blads stål istedenfor tre blads? Noen spesielle anbefalinger? Hvordan blir stigningforskjellen når det er et blad ekstra? 6000 er jo endel for mye. Motoren er ganske sterk og når de testet 75HK versjonen (samme som 90hk) så var toppfarten 0.7 knop i forskjell mellom 2 og 4 personer. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-70-75-hesterne Må bare spørre, er ung og lærer ved å "mase" på dere. :-) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.