Snusmumrikken Svart 2.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 (redigert) Da var styringen hentet og alt fulgte med, til og med olje. Veeeldig fornøyd for å si det mildt! Ang propellvalg så er det best mulig økonomisk marsjfart jeg er ute etter. 65% av tiden vil være på marsj, 30% dorging/fisking, og ca 5% på høyere hastigheter. Redigert 2.Januar.2017 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 2.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 da kan sikkert en sånn 4bl alu spitfire funke , om den fås i rett dimensjon - det vet sikkert teerex Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 2.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 (redigert) Iflg Mercury er girutvekslingen 2,33:1 og IKKE 2,3:1 Blir nok stål dersom det kan tjenes på. Tenker at marsj er mellom 26-32 knop dersom toppfart er på 40(?). Redigert 2.Januar.2017 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 2.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 marsj blir der hvor båten går fint i vannet og motoren arbeider lett og fint :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 2.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2017 (redigert) da kan sikkert en sånn 4bl alu spitfire funke , om den fås i rett dimensjon - det vet sikkert teerex Dessverre er nok 19" største stigning for 4 blad Spitfire alu til standard girhus. Jo er klar over at utveksling er 2,33:1 men det spiller ingen stor rolle. Kun 1% forskjell. Hadde det derimot vært f.eks. 2,03:1 hadde det vært større utvalg i propeller kan man si. Da kunne du fråtse i alskens 19", 20" og 21". Min 115 hk har 2,07:1. Redigert 2.Januar.2017 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mort1 Svart 3.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2017 Her er en test Askeladden gjorde for lenge siden på en 505 Excel. Lengde 5,1m Bredde 2,15m Vekt 590kg. Det er her kjørt med 21" prop. Rpm 300 over maks....... Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 3.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2017 (redigert) Tusen hjertelig takk for bildet! Da vet jeg forbruk nøyaktig, noe jeg har letet lenge etter! Min båt veier 375KG i tørrvekt uten motor ol. Smalere og kortere. Dersom båten ikke liker seg over f.eks. 35 knop, så marsjer den uansett fint ved lavere turtall. Da planer sikkert min båt mellom 3000 og 4000 rpm, og marsj blir i området der. Dersom 505 klarer 40 knop, så satser jeg på 42-43 knop. Skal bli påført nytt bunnstoff til våren. Tenkte å bruke bunnstoffjerner et par-tre runder. Så evt. Pusse ned det lille som er igjen. Får med en kamerat som har malt 15-20 båter via jobb så dette bør gå greit. Redigert 3.Januar.2017 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Teerex Svart 3.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2017 (redigert) Ikke stol blindt på de Askeladden-tallene, har sett mye feil i slike tabeller. F.eks. hvordan kan den greie 37,1 knop med både 4 og 7 personer i båten? Og hvorfor skulle de ha altfor liten propell under testene, både på 75 og 90 hk? Og 550 rpm for mye på 75 hesteren.... Denne 505 Excel står oppgitt til 35 knop med Yamaha 90 http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=49612061 Askeladden 505 Freestyle oppgis til 35 knop med 100 hk og 2 personer: https://www.mercurymarine.dk/brochure/historiskebrochurer/Askeladden/Askeladden2007-NO.pdf Redigert 3.Januar.2017 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Snusmumrikken Svart 3.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2017 http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-3-nordiske-skj%C3%A6rg%C3%A5rdsjeeper Her er en test av båten med 90HK 4T. Vanskelig hva man skal tro på, men den testen til Morten virket ganske riktig? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Teerex Svart 3.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2017 (redigert) Tja var bare litt rart at de hadde kjørt 75-hesteren som har optimalt turtall rundt 5000 rpm helt opp på 5800 rpm, og et par andre ting der. Ser egentlig ut som den nederste linjen ikke skal være der, siden 33 knop med 75 hk ikke er så forskjellig fra det de oppga i brosjyren for 505 Freestyle. Altså 32 knop med 75 hk og 33 knop med 80 hk. Og da kan det jo like gjerne være feil med nederst linje på 90 hk også. Ellers er det vel relativt normalt med 38 knop med 90 hk på en båt av den størrelsen. Jeg fikk samme fart på min med ca samme vekt da jeg hadde 90 hk. Men litt mere V-bunn på min. Redigert 3.Januar.2017 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Snusmumrikken Svart 4.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2017 Stemmer, men 40L på en 90HK totakt er vel ca riktig? Å gå fra 5500 som er anbefalt maks til 5800 er en økning på ca 5.4% når det gjelder 90HKen, men å gå fra 5250 til 5800 er en økning på ca 10.4%. Er det slikt at høyere turtall bruker mer bensin enn lavere? Tenker da på maks turtall. Dersom den brukte 40.4L på 5800, kan det være den bruker mindre dersom maks turtall er på f.eks 5400? Er tross alt en 7.4% minsking på turtallet. I mitt hode så gir det ikke mening da en forgasser pumper inn samme mengde bensin uansett hva maks turtallet ligger på? (Om det er 5400, eller 5800). Jeg håper virkelig på 42-43 knop på maks med riktig propell, høyde og nytt bunnstoff. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Teerex Svart 4.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2017 (redigert) 40 liter i timen høres litt i underkant ut på en 90 hk forgassermotor, eller har den EFI? Men mulig det stemmer. Men i marsjfart er nok forskjellen i forbruk fra 2-takt til 4-takt større. I tabellen ser du at 75 hk faktisk bruker mere bensin pr. time ved 3000, 4000 og 5000 rpm enn 90 hk. Men lavere fart. Får ikke det helt til å stemme, så jeg tar slike tabeller med en klype salt. Motoren bruker nok ikke noe særlig mere bensin pr. time på turtall over maks. anbefalt, for alle sluser står jo allerede åpne. Motoren jobber ikke effektivt på så høye turtall med mindre den er trimmet/modifisert for det. Motoren går vanligvis mest effektivt ca midt i tillatt turtallsområde, altså 5000 rpm for 75 hk og 5250 rpm for 90 hk. Høyere turtall enn maks. anbefalt er jo skadelig for motoren i lengden. Mange motorer har jo dessuten turtallssperre, men tydeligvis ikke denne. Forgasseren pumper ikke inn, men motoren suger. Den klarer ikke å suge særlig mere ved ekstra høye turtall enn ved optimalt turtall, men effektkurven går jo nedover da siden motoren jobber mindre effektivt. Min Honda 90 brukte vel ca 35 liter på full gass. Min nye 115 hk Mercury bruker knapt over 40 liter på full gass, så den er jo ganske rimelig også i høy fart. Snittforbruket ligger imidlertid på kun rundt 10-12 liter/time, når man regner hele sesongen, 50-60 timer. Redigert 4.Januar.2017 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 4.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2017 I mitt hode så gir det ikke mening da en forgasser pumper inn samme mengde bensin uansett hva maks turtallet ligger på? (Om det er 5400, eller 5800). belastningen på motoren har endel å si - med lett belastning kreves mindre bensin for å oppnå samme turtall Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 4.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2017 (redigert) belastningen på motoren har endel å si - med lett belastning kreves mindre bensin for å oppnå samme turtall Det gir mening. Motor må ikke jobbe like hardt, og da bruker den mindre bensin. Så derfor er det viktig å ha riktig propell. Er usikker på om jeg skal ha 4 blads stål, eller 3 blads. Toppfart kan gjerne ligge på 35 knop mens marsj er 30 på ca samme kraft som om 40 knop hadde vært maks, men marsj hadde vært 25 knop. For å sette det på spissen. 40 liter i timen høres litt i underkant ut på en 90 hk forgassermotor, eller har den EFI? Men mulig det stemmer. Men i marsjfart er nok forskjellen i forbruk fra 2-takt til 4-takt større. I tabellen ser du at 75 hk faktisk bruker mere bensin pr. time ved 3000, 4000 og 5000 rpm enn 90 hk. Men lavere fart. Får ikke det helt til å stemme, så jeg tar slike tabeller med en klype salt. Motoren bruker nok ikke noe særlig mere bensin pr. time på turtall over maks. anbefalt, for alle sluser står jo allerede åpne. Motoren jobber ikke effektivt på så høye turtall med mindre den er trimmet/modifisert for det. Motoren går vanligvis mest effektivt ca midt i tillatt turtallsområde, altså 5000 rpm for 75 hk og 5250 rpm for 90 hk. Høyere turtall enn maks. anbefalt er jo skadelig for motoren i lengden. Mange motorer har jo dessuten turtallssperre, men tydeligvis ikke denne. Forgasseren pumper ikke inn, men motoren suger. Den klarer ikke å suge særlig mere ved ekstra høye turtall enn ved optimalt turtall, men effektkurven går jo nedover da siden motoren jobber mindre effektivt. Min Honda 90 brukte vel ca 35 liter på full gass. Min nye 115 hk Mercury bruker knapt over 40 liter på full gass, så den er jo ganske rimelig også i høy fart. Snittforbruket ligger imidlertid på kun rundt 10-12 liter/time, når man regner hele sesongen, 50-60 timer. Jeg ser på forbruk på E-tec og 4T ligger på 30-33L på de nyere motorene. Kan være at 40L er litt lite for en 90HK 2T forgasser, men krysser fingre på at det er riktig. :-) Forresten. 75 og 90 har turtallssperre på 6000. Forskjellen mellom 75 og 90 er tenningstid og forgasserne. Du sier at de yter best ved midten av anbefalt turtallsregisteret. På 75HK er det 5000, og på 90HK så er det 5250. Jeg hadde inntrykk av at du helst vil ligge på maks anbefalte turtall, men jeg hører heller på dere som har peiling/erfaring. Så da skal jeg satse på en propell som gir meg ca 5400 med kun meg i båt, og ca 5200 med flere? Har ingen ide om hvor mye turtallet synker dersom det er mange flere i båten/mer vekt. EDIT: VIlle bare si at jeg setter veldig pris på informasjonen dere har funnet og hjelpen jeg har fått så langt! Redigert 4.Januar.2017 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 4.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2017 jeg foretrekker å ligge opp mot maks anbefalt turtall med tom båt. da har man mer krefter i reserve med mer last, eller om det kommer groe Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 4.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2017 (redigert) Ja hvis man sjelden eller aldri laster båten særlig tungt så kan man ligge midt i turtallsområdet med normal last. Ellers opp mot maks. De fleste 4-taktere har jo et mye bredere maks. turtallsområde, vanligvis 5000-6000 rpm, så da har man mye å gå på. Derfor jeg kan bruke 19" eller 21" propell om hverandre, og de yter omtrent like godt med lett lastet båt selv om 19" er litt kjappere i aksen. Mens 21" gir svært behagelig turtall i marsjfart. Det rekker ikke å gro noe på min, selv om jeg ikke har bunnstoff på Vedr. den Askeladden-tabellen øverst på siden her: Ser jo nå at det er mye tøv der i nederste linje iallefall. De oppnår altså 5800 rpm, langt over anbefalt turtall, uansett antall personer. Også med 7 personer i båten Redigert 4.Januar.2017 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Snusmumrikken Svart 4.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2017 Ja, det får jeg lete etter en propell som ligger på det øvre registeret med tom/lett båt, og i midten av registeret med flere personer/mer vekt i båten. Tenker jeg skal fjerne bunnstoffet mens motor osv. ikke er montert, men kan jo ikke male opp nytt da vekten blir forskjellig med 60KG mer på hekken, flyttet tankene til baugen osv. Selv om det hadde vært deilig å få båten ut så tidlig som mulig, spesielt da det er endel eksamener før sommeren. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 5.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 Så en trebladsstål med en diameter på 14 og 23 i stigning, burde våre midt i blinken? Ser på en på finn.no. :) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 5.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 med 14" i diameter så mistenker jeg den er ment for 150hk+ , propell til 90hk er gjerne rundt 13" i diam. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 5.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 Rettelse 13 1/2 x 23 Mercruiser Vengeance 48-16321. 23P :)) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Teerex Svart 6.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 (redigert) Hvis det er denne så er den dessverre venstregående, og den er nok til større motorer. Altså med større girhus enn din, som har standard 4,25" diameter. http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=82088117 Redigert 6.Januar.2017 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Snusmumrikken Svart 6.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 Den er grei, da skraper jeg den ideen. :) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 6.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 Iflg. selger så er den venstregående, men den er vel for stor. Ville du valgt 4 blads over treblads når det er økonomisk/best marsj fart som er målet? Den propellen du har til overs, hadde den passet min båt greit? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Teerex Svart 6.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 (redigert) Ja 21" Mercury Spitfire X7-propellen passer. Du må ha et hub-kit til Yamaha men det koster ikke allverden, 4-5 hundrelapper. Du vil jo få en heftig akselerasjon med den iallefall, og hvis motoren liker turtall så får du nok 40 knop også. Har vært oppe i 44 knop ved ca 5400 rpm med den, med 2,07:1 utveksling. 4-blads stål er stort sett overlegent når det gjelder grep i vannet og god marsjfart. Og motor kan monteres høyt og/eller trimmes langt ut. Men Spitfire X7 er jo en av de dyreste med butikkpris rundt 7000 kroner. Dollarkursen er jo gått opp i høst så er ikke spesielt rimelig fra USA heller. Kan selge den for 4000 da. Den var jo ny i sommer, er vel brukt 10-15 timer. Vurderte egentlig å legge ut 19"-utgaven min på finn.no siden det er en mere vanlig stigning og kanskje lettere å selge, men blir forsåvidt det samme for meg. Litt råflott å ha to sånne propeller liggende uansett. Har ikke helt klart å bestemme meg for hvilken jeg skulle beholde, selv om både akselerasjon og toppfart er marginalt bedre med 19" siden jeg har annen utveksling og turtallsområde enn din motor. Men med 21" får motoren så behagelig turtall, så jeg skulle egentlig ha hatt en 20" da men det finnes jo ikke. Hvis det hadde eksistert 21" eller større 4-blads alupropeller til denne motorklassen så hadde det jo vært en rimelig løsning, men det må man visst lete lenge etter. Og blankpolert stål er jo finere da Her litt mere teori https://www.boattest.com/view-news/3276_which-is-better-4-blades-or-3-blades Redigert 6.Januar.2017 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 6.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 (redigert) teerex, ser du om denne laseren er 4.25" eller 4.75" ? http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=80481718 Så det også lå en 13x21" ballistic for Yamaha der , mener den skal passe også? Christian, har du sjekket propellen som står på hva slags dim. det er? Redigert 6.Januar.2017 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.