Jump to content

90HK (160KG) på Rana 16 Line (15.5 fot), er dette OK for båt?


Snusmumrikken

Recommended Posts

Ser ut som Laser II i 23P er kun for 4.75" girhus men må sjekke litt mere.

 

Ifølge siden her så finnes den i 22P og 24P til 4.25" mens 23P er til 4.75".

Men kan jo være at listen ikke er helt komplett.

 

http://www.propellerdirect.com/contents/nl/d1815.html

 

Her skal jo være en ganske korrekt oversikt over alle Mercury propeller (tilgjengelig idag iallefall).

Laser II kun opp til 22" for 4.25".

 

http://www.boatpropellerwarehouse.com/catalog/356/mercury-propellers

 

Her oversikt fra 2012. Det stemmer at Laser II ikke finnes i 23P til 90 hk 4.25" girhus. Se side 677 og 678 (PDF side 11/12):

 

http://www.mercuryparts.dk/Resources/Files/Propeller%20udfra%20propel.pdf

 

Samme propell har vært annonsert før, men heller ikke der noe varenummer eller info om hvilke motorer den går til.

Må stramme opp fyren  :smiley:

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=79063137

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hei!

 

bilde

 

Målte slik, og da kom den på 16CM akkurat i radius, som blir ca 12.6 tommer i diameteren.

 

Spørs hvor mye som er vits i å bruke på en propell, også i og med at jeg er sytten, har ikke allverdens med penger, ikke før jeg får solgt de andre motorene. 

Da ser det ut som om 4 blads blir kongen for mitt bruk! Økonomisk marsj er best, og om en fireblads får båt i plan på et lavere turtall, så kan jeg marsje i lavere hastighet, og detto bruker mindre bensin.

Kan jo også skru av propellen for 100% riktig.

Redigert av Christian.T (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Diameter er ikke så kjempeviktig, den ligger på mellom 12,5" og 13,5" for de fleste propeller i denne klassen.

Jo flere blad og jo større stigning, jo mindre diameter vanligvis.

Det står et nummer på propellen, enten utenpå eller i ene eller andre enden av navet som forteller mere om stigningen.

 

Propeller med stigning over 21" er ikke så vanlig på 90-hestere (bortsett fra Suzuki som har enda høyere utveksling enn din).

 

Jeg legger nok ut begge X7-propellene mine på finn.no så får skjebnen og markedet avgjøre hvilken jeg blir sittende igjen med. Siden jeg ikke klarer å bestemme det selv  :smiley:

Det var enklere å skaffe seg gode stålpropeller for få år siden den gangen dollarkursen var 5,50 istedenfor 8,50....

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

tror ikke planingshastighet blir noe stort problem , med såpass mye krefter på hekken. Uansett så er det med konvensjonell 2T , ikke nødvendigvis mest økonomisk å kjøre bare såvidt over planingsfart  

 

Propellen du har ser noe slitt ut , men det er kanskje mest kosmetisk, med avskallet lakk? 

 

12 5/8" diameter er forresten en ganske vanlig diameter brukt på alu propeller med 21" stigning. 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det var bare et illustrasjonsbilde. 

 

Her er min motor/propell.

bilde

Bildet er hentet fra annonsen, som har flere bilder av motor. 

 

@Ivar: Stemmer det, totaktere liker seg vel best på rundt 3500-4000 rpm i marsj? Så da ligger jeg på ca 23-27 knop-ish og med et forbruk på 20-25L-ish?

 

Ja, ang propell så er jo kronen meget svak, noe vi godt merker. Jeg må ta en tenkerunde ang propell, jeg sender deg evt. en IM dersom jeg har flere spørsmål rettet til akkurat dine propeller. :)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Jeg var visst litt fjern i formiddag og skrev at du måtte ha et hubkit til Yamaha  :giggle:

Det trenger du naturligvis ikke, siden du har Mariner, og det følger jo med hubkit til Mercury/Mariner med alle Mercurypropellene.

 

Forhandlerne har sjelden noe særlig med stålpropeller på lager til mindre motorer.

Er nok mest alu i hyllene, så kan nok være vrient å få låne stålpropeller for testing.

 

Generelt er det lett å selge propeller på finn.no, iallefall i båtsesongen. Har solgt iallefall 4 propeller der de siste par årene.

Så om du finner en propell, og evt. får for mye eller for lite turtall i forhold til det du ønsker så er det jo stort sett greit å få den solgt igjen.

Nå er Spitfire X7 riktignok dyrere enn de fleste andre stålpropeller, men allikevel.

 

Når jeg ved optimale forhold får 44 knop ved ca 5400 rpm med 21" 4-blads stål og 2,07:1 utveksling, så vil du nok få ca 40 knop ved ca 5500 rpm med samme propell (og evt. mere hvis motoren drar høyere i turtall).

X7-propellen er jo mere effektiv enn f.eks. en 3-blads alu som ofte er utgangspunkt for propellberegninger.

Du har ca 10% høyere utveksling, så da blir det ca 10% lavere fart teoretisk iallefall siden propellen snurrer ca 10% saktere ved samme motorturtall.

 

Den gamle propellen din har nok for liten stigning siden den har vært brukt på en Fjordling 17, som er en tyngre enn din båt med dypere V-bunn.

Det er nok en 19P tipper jeg, og lå antagelig rundt 35 knop toppfart.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du har ca 10% høyere utveksling, så da blir det ca 10% lavere fart teoretisk iallefall siden propellen snurrer ca 10% saktere ved samme motorturtall.

 

He-he... høyere utveksling gir vel høyere fart ved samme turtall. Du mener nok at han har lavere utveksling. 

For øvrig en meget lærerik tråd, savner kanskje bare bidrag fra en av de andre faste propell-ekspertene.

Ja-ja, sent hjemme etter en fuktig kveld. Skal koke meg litt suppe,...på en propell...god natt...he-he....

Link to post

Kanskje også Alu er veien å gå? Mtp kost - ytelse. 

 

Teerex har jo testet forskjellen mellom alu og stål med Mercury sine Spitfire propeller: https://baatplassen.no/i/topic/127445-erfaringer-med-spitfire-x7-propeller/?p=1860060

 

Samme blir gjentatt her: https://baatplassen.no/i/topic/72258-prosjekt-navette-s540-klargjøring-reparasjoner-og-motormontering/?p=1860059

 

Da vil jeg ikke påstå at stål er verdt prisforskjellen, men såklart, skal man kjøpe brukt så kanskje det er verdt det. Men ny stål versus ny alu, så virker det som alu definitivt er veien å gå.

 

Fireblads har jeg iallefall lyst til å velge da det ser ut det er det beste/smarteste for min båt/bruk. Fisking/Kjøring i marsj.

 

Lest at med treblads versus fireblads så må du gå ned en stigning for å kompensere for et ekstra blad? (Kan noen bekrefte?)

 

Teerex: Du tenkte at jeg kom på en 23 P treblads tidligere? Så da vil vel en 21P fireblads være et trygt valg for å oppnå en fin turtallskurve? Samt ha litt å gå på? 

Litt skummelt da jeg har en turtallskurve på 5000-5500, så har jeg ikke altfor mye å gå på sammenlignet med en 4T som ligger på 5000-6000RPM.

 

Jeg er som sagt, mest redd for å velge en helt feil propell. Hadde jeg hatt full jobb og annet hadde det vært et lite problem å kjøpe en annen propell som mellompropell, men når man kun har råd til en propell til den andre er solgt. ^^

 

Min Rana 16 vil få nytt bunnstoff til sommeren. Veide en gang i tiden 375KG, er 475CM lang, 198CM bred, skal enten ha tankene foran, eller bak. Blir isåfall 60L med bensin i baugen + personer.

 

Tenker at normal vekt vil være motor (140KG) + båt (ca 450KG inkl 60L bensin?) Så totalt ca 600 KG for å kompensere for at båten kanskje er litt tyngre enn den pleide å være? Om ikke ligger vi på ca 550-ish.

På toppen av det så er det jo 70KG (meg) til ca 300 KG i personer.

 

Tror dere jeg kan komme meg unna med å droppe trimplan/flaps, dersom jeg har en fire blads propell?

Redigert av Christian.T (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Ja med 21" stål 4-blad skal du uansett ha mye å gå på vedr. mere last i båten osv.

Om du skulle få 5600-5700 på maks. med lett båt, så trenger du jo nødvendigvis ikke ha full gass  :smiley:

Problemet med alu er at det finnes vel få propeller å velge i med så høy stigning som du trenger.

F.eks største Spitfire alu til din motor er 19P.

 

Har liggende en Spitfire 19P alu til min, som reservepropell. Kunne fint ha klart meg med den hvis jeg ikke hadde kommet over Spitfire X7.

Det skiller egentlig ikke så mye at det er verd pengene om man kun tenker økonomisk (men det gjør man jo ikke alltid).

Er jo godt mulig at X7 gir bedre forbruk/marsjfart en Spitfire alu, men så nøye har jeg ikke målt enda.

Ikke nok med at X7 er dyr, jeg måtte selvsagt ende opp med to stykker  :giggle: Men det var jo "moro" å teste da...

 

De som er så heldig å ha en Mercury F80-115 med CT (Command Thrust) girhus (samme girhus som 135 hk motorer og oppover) eller har en 135 hk og oppover av ymse merker (unntatt Suzuki DF140), kan fråtse i Spitfire alu 21P og 23P.

Jeg kjøpte motor med standard girhus og måtte dermed over på stål når jeg skulle eksperimentere (klarer ikke å la være å eksperimentere selv om det koster mere enn det smaker).

Hadde jeg tenkt over den begrensningen så hadde jeg nok spandert et par tusen kr ekstra og kjøpt motoren med CT girhus isteden, men tenkte at en rask og lett båt som min trenger ikke større diameter girhus og propell.

Og det stemmer jo forsåvidt også, toppfartsmessig.

 

Her oversikt over Spitfire alu http://www.boatpropellerwarehouse.com/category/5387/spitfire

Når du klikker på 21P og 23P blir den plutselig kun tilgjengelig med 14" diameter for større motorer.

 

Om du sammenligner standard 3-blads alupropell med 4-blads stål så stemmer det som regel at du må ned 1 tomme i stigning for å få tilsvarende turtall som før.

Mens 3-blads stål og 4-blads alu kan være ganske like vedr. valg av stigning, og blir et sted midt i mellom de over.

Men dette varierer naturligvis med propelldesign og propellprodusent, så det er ingen universal regel som gjelder uansett.

Jeg kjøpte f.eks. en 18P 4-blads stål for noen år siden, og den oppførte seg omtrent som midt mellom en 19P og en 20P standard alupropell turtallsmessig.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

He-he... høyere utveksling gir vel høyere fart ved samme turtall. Du mener nok at han har lavere utveksling. 

For øvrig en meget lærerik tråd, savner kanskje bare bidrag fra en av de andre faste propell-ekspertene.

Ja-ja, sent hjemme etter en fuktig kveld. Skal koke meg litt suppe,...på en propell...god natt...he-he....

 

Egentlig ikke.

Høyere/større utveksling betyr pr. definisjon større forskjell i turtall mellom inngående og utgående aksling.

Altså 2,33:1 er høyere/større utveksling enn 2,07:1. Så propellen snurres saktere ved samme motorturtall (høyere/større turtallsforskjell).

 

Ved et turtall på 2330 rpm snurrer propellen med 1000 rpm hvis girhuset har 2,33:1 utveksling.

Om det var ingen utveksling, altså 1:1 direktedrift, ville det bety ingen forskjell i turtall mellom inngående og utgående aksling.

 

Hvis man sier at høyere og større er motsatte betegnelser så blir det noe annet.

 

I bilverdenen sier man jo ofte at man må velge et høyere gir (f.eks. at 5. gir er høyere enn 1. gir).

Evt. at man mener et gir med høyere fart (men det er samtidig et gir med lavere utveksling, altså mindre forskjell i turtall mellom inngående og utgående aksling i girkassen).

Eller "lavgir" som betyr laveste fart. Men da er det jo samtidig høyeste utveksling i girkassen.

4. eller 5. gir som før var høyeste gir ble ofte kalt "direkten" som ofte betydde 1:1 utvekslingsforhold i girkassen.

Før det ble vanlig med overdrive osv. Men "direkten" ga som regel høyest toppfart uansett.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Vil ikke en motor fortsatt ta skade av å ha et WOT turtall på f.eks 5800 RPM, selv om du aldri drar spaken over 5000 RPM. (Altså drar bare spaken 90%)

Motor vil jo jobbe ganske lett, noe som kanskje er "sunnere", enn om den hadde maks oppnådd 4400 RPM.

 

Om dere skjønner hva jeg mener.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Hvis turtallssperren er på 6000 rpm så er det nok ikke skadelig om motor av og til passerer 5500 rpm.

Men pga. forbruket så ligger man jo sjelden på full gass særlig lenge uansett, iallefall ikke med en 2-takter.

Om du f.eks. hadde en 17P eller 19P propell og motoren dro opp mot turtallssperra selv uten fullt gasspådrag så hadde du jo ikke fått utnyttet motorens kraft noe særlig, og toppfarten blir jo kraftig redusert.

Høyt turtall og forbruk i marsjfart blir det også da.

 

WOT betyr spaken på 100% da (Wide Open Throttle).

At motoren ikke skal ha WOT over 5500 rpm over lengre tid har nok sammenheng med slitasje, smøring, vibrasjoner, temperatur og at evt. bensinblanding ikke blir optimal.

Men jeg har ikke lest brukermanualen for akkurat din motor da.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

er da noe i alu i 21" og 23" tilgjengelig, men kanskje ikke de mest avanserte designene.  Mercury har nok helt sikkert, og samme har Michigan og f.eks Hustler / Turning point. 

 

kost/nytte:   som 17 årig skoleelev ville jeg nok gått for en rimelig alu propell og heller kjøpt bensin for resten :smiley:

 

Og så heller kjøpt noe fancy i stål når du har mer penger mellom fingrene 

 

grei pris , men krever hubkit i tillegg (som kan gjenbrukes på annen propell) 

http://www.ebay.com/itm/Turning-Point-Propellers-Prop-Hustler-3B-Al-13-25X23-Rh-2143-2311-LC-/121961782034?hash=item1c657d1b12:g:mM0AAOSw3mpXFl6q&vxp=mtr

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ser ut som om jeg hopper på Spitfire X7 21P som teerex har, da i skrivende øyeblikk har råd til den siden styringen ble et par tusen billigere. Så får jeg legge 19P propellen samt 15P stålpropellen ut på finn ila uka. 

 

Så satser jeg på at 21P ikke blir for lett, eller for tungt til min båt. Tenker å montere motor ca 20-30mm over bunnen siden propellen er fireblads. Så da gjenstår det litt jobb før båten er sjøklar..

 

* Fjerne all bunnstoffet, to lag med primer og et lag med bunnstoff (Hempel, seajet, biltema?)

* Montere motor
* Montere styring

* Montere beggen tankene i baugen (For å kompensere noe av den ekstra vekten bak)
 

Tut å kjør!

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Ja vi ble vel enige om en grei pris så det blir spennende  :smiley:

Litt råflott kan det være, så får man heller stramme inn litt på øvrig dilldall.

 

Tror den blir ganske passende for både god marsjfart og toppfart, uten å være for tung eller for lett.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jepp, blir bra!

 

Skal se om jeg får begynt neste helg med å skrape av noe av bunnstoffet. Skal få skrudd av min propell idag for å sjekke nøyaktig diameter og stigning. Utifra det som er tippet, så er det en 12.5-ish/19P propell, moro å se om det stemmer, iallefall med stigningen.

 

Så satser jeg bare på at Rana'en ikke er som With båtene. Så mye våt flate at de suger seg til vannet og kommer ikke over 30-35 knop..  :pray:

 

Så satser jeg på 5400-5600 med lett båt, og lavere enn det med tyngre båt. Så hadde det vært midt i blinken! 

 

Kan jeg marsje på 25 knop med et forbruk på ca 20L så hadde jeg vært veldig fornøyd! 

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Da har jeg sjekket den andre propellen. Er en 13 x 19P akkurat iflg det som står på. Så Teerex traff med sin gjettelse på 13P. :)

 

Den hadde et veldig rart system. En slik spacer bak, propell og en rar hub.design. Ikke sett noe slikt tidligere, men har kun hatt 30-60HK motorer tidligere, så er ikke så vanlig å måtte bytte hub på dem.

 

Gamle propell : 13 x 19P alu - treblads

 

Nye propell : 12.7 x 21 stål - fireblads

 

Ser fram til å få ut båten! :)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Ser at Solas har en Amita 4 propell med 12.5 x 21P. Fireblads Alu. 

 

http://www.ebay.com/itm/Mercury-Mercruiser-60-140-AL-Propeller-RH-12-1-2-x21-Solas-4-1413-125-21-MD/121836323360?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D2%26asc%3D40778%26meid%3D8ab5f56e7ace472ca4386777a2167b4d%26pid%3D100005%26rk%3D2%26rkt%3D6%26sd%3D132032762973

 

Noen som har noen erfaringer med disse?

 

Så disse på nettet, og er bare nysgjerrig. Tenker at spitfire propellene til Mercury er bedre?

Redigert av Christian.T (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Den kommer vel på litt over kr 2.000 inkl. frakt, mva og tollgebyr.

 

Det står "Wide blade design specifically for 4-stroke engines". Ikke fullt så bra kanskje.

 

Spitfire X7 er garantert bedre. Men hvor mye bedre er jo vrient å si. Men den er iallefall penere og tøffere   :saint:

Tenker at Solas-propellens design passer best på litt tyngre og saktere båter som skal opp i plan kjapt og effektivt.

Så de får kanskje ikke solgt så mange med så høy stigning.

Men det er jo et greit budsjettvalg i forhold stålpropeller naturligvis (hvis alternativet er å betale full pris for en slik).

Trolig får du litt mindre toppfart og samtidig litt mere turtall med en slik. Og det er jo ikke optimalt.

Den har jo dessuten litt mindre diameter.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvor mye er en 13 x 19P Mercury Blackmax verdt? Ser min er prikk lik i både hubsystem og annet. Litt avflaking på malingen ved ytterkantene, men er ikke skadet.

Noen andre som tror at 12.7 x 21 x 4 ikke kommer til å bli optimal så skrik ut.

Winrace mente at jeg trengte en propell på mellom 20 og 22P dersom det var fireblads.

Hadde en 13.25 x 22 x 4 til salgs for 2000, men frykter at uansett blir for stor og at X7 21P vil passe bedre?

De hadde også en 13.25 x 20 x 4 til samme pris. Innbytte garanti dersom den ikke var optimal for min båt.

Redigert av Christian.T (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Da ble en Alicraft 18 kjøpt inn av min far for 12500,-. Håper at det var en alright pris. Har en ganske ny kalesje, det alene er ganske dyrt.

 

Så blir å montere ene 60HK mariner på Ranaen og selge den. Motor er fra 92, men har god komp og nyere startmotor og powertillt. Hva er slikt verdt til våren? 20-25K?

 

Forøvrig, til Alicraften så tenker jeg at en fire blads alu av typen spitfire vil passe ypperlig. Den er ca 18 fot, veier 700-750 inkl motor, drivstoff osv.

 

Har dere noen tips til stigning? Der vil kanskje en 13 x 19 x 3 blir for tung? Det var jo den som fulgte med min motor.

 

Motoren på Alicraften vil være min Mariner 90.

 

Annet spm, 91L bensintank eller 65L? Prisforskjellen er 500,-.

 

Ser fram til å få testa Alicraften, likte veldig godt designet på båten, veeeldig praktisk og greit!

 

Går ganske raskt også med 90HK. Ca 35/36 knop på topp.

Redigert av Christian.T (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...