Jump to content

90HK (160KG) på Rana 16 Line (15.5 fot), er dette OK for båt?


Snusmumrikken

Recommended Posts

Spitfire alu 4-blads 12,5x19P funket fint på min 18-foter med Honda 90 og 2,33:1 utveksling.

Blir nok ikke for tung siden 2-takteren går litt lavere i turtall enn Hondaen.

Har jo liggende en slik propell, men jeg trenger den jo ikke  :smiley:

 

Er det plass til 91 liter tank så er det jo greit. Men skal du ikke å lange turer holder 65 liter lenge. 

Har 67 liter på min og det rekker til en laang tur, så lenge man ikke har full gass da.

Har jo uansett med 10 liter reservekanne.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har alltid med en 10L kanne selv, er like obligatorisk som dødmann. :)

 

Kan jo være at en slik vil fungere konge!

 

Vil jo ha 4B grunnet mer løft og høyere/bedre marsj/økonomifart.

 

Vil det ha en negativ innvirking på å ha en 91L tank istedenfor 65L? Altså vektmessig? Kanskje det ikke har like mye å si når man går et par-tre fot opp i størrelse.

 

Om du ikke har bruk for den propellen, så kan det være at den er til salgs? :)

 

Denne Alicraften har en ganske grei V-bunn, en god del kraftigere enn Ranaen, og den opplevdes som trygg og god i sjøen, så skal bli artig å teste.

 

Da har jeg et Ultraflex hydr. Som må selges. Følger med hysraulisk styring i Alicraften

Ser at nypris på Ultraflex styirngen min er på ca 7K(?), den er ubrukt, følger med olje og alt. Hva kan jeg ta for noe slikt?

 

Er 4K urealistisk?

Redigert av Christian.T (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Er styringen som fulgte med Alicraften i bra stand da, og passer den på motoren sånn uten videre?

 

Men får du solgt den nye styringen kan du jo kjøpe min Spitfire X7 19P propell.

Den ligger jo her i eska si uansett og ser ut som ny  :saint:

X7 21P står på motoren, ute på gårdsplassen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ikke så stor forskjell i toppfart, men bedre marsjfart og bedre grep i vannet i sving osv.

Og så ser den jo mye penere ut da  :smiley:

Så hvis jeg skulle velge mellom 4 blad alu til kr 2000 og 4 blad stål til knapt 4000 så hadde jeg nok tatt stål.

Men jeg skal jo ikke ha 2000 for aluspitfiren min da  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

jeg tror ikke denne båten er av de som tjener mest på heftig propell. Men en bra 4bl. som gir bra marsfartsegenskaper blir jo aldri feil.   Og mtp vekta så kan man nok regne med at båten i praksis er tyngre enn oppgitt

 

hmm , jeg trenger jo forresten en styring til sommeren - hvaslags modell var det igjen Christian? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

jeg tror ikke denne båten er av de som tjener mest på heftig propell. Men en bra 4bl. som gir bra marsfartsegenskaper blir jo aldri feil. Og mtp vekta så kan man nok regne med at båten i praksis er tyngre enn oppgitt

 

hmm , jeg trenger jo forresten en styring til sommeren - hvaslags modell var det igjen Christian?

Riktig, om jeg kan marsje på 25 knop med et behagelig forbruk, så er jeg fornøyd.

Så tror nok vanlig Alu er mer enn nok.

 

Ivar, hva tenker du in 91L vs 65L bensintank?

 

Det var et Ultraflex hydraulisk styring opptil 150HK.

 

Her er et bilde, du skal få et bedre et senere.

 

bilde

Redigert av Christian.T (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Hei!

 

Da ble en Alicraft 18 kjøpt inn av min far for 12500,-. Håper at det var en alright pris. Har en ganske ny kalesje, det alene er ganske dyrt.

............................

Går ganske raskt også med 90HK. Ca 35/36 knop på topp.

Har en bekjent som har Alicraft 18 med en 125HK 2T på (veldig bra stand på den motoren forresten), denne marsjer fint i plan med 4-5 personer helt ned til ca 18-20knuter, maxer rundt 37-39knuter med 2voksne på gps så viser den 37

Ha en fin dag

Link to post

Jeg trodde Norwind 18 var en mere åpen båttype, men med mere tyngde forover i båten så blir den jo naturlig nok mere tungdrevet.

Båten i videoen under er vel ombygd til skjærgårdsjeep da.

 

Litt optimistisk i denne danske annonsen, 38 knop med Yahama F80.

Ellers er det jo 30-32 knop som oppgis med 70-75 hk 2-takt så muligens 33-34 knop med 90 hk.

Så da kan du glemme 19P propell, du må antagelig ned på 17P, men det finner du jo ut når du tester.

 

http://www.leiflarsenmarine.dk/shop/?page=visprodukt&vareid=684&kategoriid=12

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

I annonsen så er den oppgitt til mph, som ca tilsvarer 33 knop-ish. Men F80 er litt tregere enn Mariner 75HK 2T. Jeg har jo 15HK mer som burde gi et par knop ekstra.

 

Dersom skroget ikke liker seg over 30 knop så går det veeeldig fint. Har bare litt ekstra å gå på mtp turtall i marsj.

 

Nei, det er jo en liten cabincruiser. Derfor jeg ble litt "forelska" i båten.

 

Jeg vil tippe at 35/36 knop er ganske så riktig. Satser på det.

 

Fart er ikke viktig for min del, så lenge den marsjer på 20 knop eller over.

 

Når jeg skal bestille propell, er det billigste å bestille fra utlandet?

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Forøvrig, link til annonsen. 

 

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85158507&ref=conversation&fks=85158507

 

Jeg synes at 12500,- kanskje var litt i meste laget ettersom det er litt som må gjøres? Følger tross alt med en ganske grei kalesje (ser det ut til) samt hydraulisk styring, kanskje prisen egentlig ikke var så gæren. Hva tenker dere?

 

Ser at samme selger solgte en lik båt i 2014. https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=48755772&fks=48755772

 

Der har jeg litt inspirasjons-bilder iallefall, er ikke mange timene som må til i den nye båten for at det skal se greit ut. :)

 

Om jeg skal trekke om det meste, hva salgs stoff anbefaler dere? Vil ikke ha noe veldig dyre greier, men ikke noe billig. Vil at det skal tåle litt. Så kvalitet over kvantitet. 

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Ja det var naturligvis 38 mph = 33 knop.

F80 er samme motor som F100 og kan vel muligens oppgraderes til 100 hk, avhengig av om det er forgasser eller injection.

Ganske sterk motor altså, 1,6 liter 16V.

Så om du når 34-35 knop skal du være heldig.

 

Den hydrauliske styringen er jo litt spesiell, siden den er en erstatning for gammel skrogmontert wirestyring og ikke styrerørsmontert slik som moderne styringer (ser iallefall slik ut på bildet)

 

bilde

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja det var naturligvis 38 mph = 33 knop.

F80 er samme motor som F100 og kan vel muligens oppgraderes til 100 hk, avhengig av om det er forgasser eller injection.

Ganske sterk motor altså, 1,6 liter 16V.

Så om du når 34-35 knop skal du være heldig.

75HK er jo samme blokka som 90HK. Altså en totakter på 1.4L, bra kraft i det. Det er ifgl. Båtmagasinet at den F80 er tregere 75HK 2T. Dette er jo F80 fra tidlig 2000-tallet, eller sent 90-tallet.

 

Tror da ikke 33/34 knop skal være vanskelig å nå med 90HK, spesielt når en gammel Evinrude 70 med sine 920CC klarer 30 GPS knop. :)

 

EDIT: Enig at styringen er noe spesielt. Tror du det er jallastyring, eller noen dårligere styring enm f.eks Ultraflex styringen?

Redigert av Christian.T (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
  • 3 måneder senere...
GlennIversen skrev On 27.1.2017 at 17.46:

Har en bekjent som har Alicraft 18 med en 125HK 2T på (veldig bra stand på den motoren forresten), denne marsjer fint i plan med 4-5 personer helt ned til ca 18-20knuter, maxer rundt 37-39knuter med 2voksne på gps så viser den 37

Whops. Der har jeg plutselig skaffet meg en 125HK 2T i veldig god stand også (9/9.1 bar på alle sylindre). Er visst ganske lik Mercury 90HK 2T. Da den er lik sylindermessig, bare den har en ekstra. Akkurat samme sylinder også. 1386CC på 90HKen og 1848CC på 125HKen. Den veier også bare 20KG mer for 35HK ekstra og 33% større sylindervolum.

 

Er han veldig fornøyd med sin 125HK? Hva forbruker han i marsjfart sånn ca?

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...