Teerex Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 (redigert) Spitfire alu 4-blads 12,5x19P funket fint på min 18-foter med Honda 90 og 2,33:1 utveksling. Blir nok ikke for tung siden 2-takteren går litt lavere i turtall enn Hondaen. Har jo liggende en slik propell, men jeg trenger den jo ikke Er det plass til 91 liter tank så er det jo greit. Men skal du ikke å lange turer holder 65 liter lenge. Har 67 liter på min og det rekker til en laang tur, så lenge man ikke har full gass da. Har jo uansett med 10 liter reservekanne. Redigert 26.Januar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Snusmumrikken Svart 26.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 (redigert) Har alltid med en 10L kanne selv, er like obligatorisk som dødmann. :) Kan jo være at en slik vil fungere konge! Vil jo ha 4B grunnet mer løft og høyere/bedre marsj/økonomifart. Vil det ha en negativ innvirking på å ha en 91L tank istedenfor 65L? Altså vektmessig? Kanskje det ikke har like mye å si når man går et par-tre fot opp i størrelse. Om du ikke har bruk for den propellen, så kan det være at den er til salgs? :) Denne Alicraften har en ganske grei V-bunn, en god del kraftigere enn Ranaen, og den opplevdes som trygg og god i sjøen, så skal bli artig å teste. Da har jeg et Ultraflex hydr. Som må selges. Følger med hysraulisk styring i Alicraften Ser at nypris på Ultraflex styirngen min er på ca 7K(?), den er ubrukt, følger med olje og alt. Hva kan jeg ta for noe slikt? Er 4K urealistisk? Redigert 26.Januar.2017 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Teerex Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Er styringen som fulgte med Alicraften i bra stand da, og passer den på motoren sånn uten videre? Men får du solgt den nye styringen kan du jo kjøpe min Spitfire X7 19P propell. Den ligger jo her i eska si uansett og ser ut som ny X7 21P står på motoren, ute på gårdsplassen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Snusmumrikken Svart 27.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 (redigert) Jepp. Sto en Yamaha 90 2T på den før. Skal gå overrens mener jeg. Tror kanskje at en X7 blir en smule overkill når vanlig alu finnes. Var jo tross alt ikke rare forskjellen mellom alu og stål når du testet. :) Redigert 27.Januar.2017 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Teerex Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Ikke så stor forskjell i toppfart, men bedre marsjfart og bedre grep i vannet i sving osv. Og så ser den jo mye penere ut da Så hvis jeg skulle velge mellom 4 blad alu til kr 2000 og 4 blad stål til knapt 4000 så hadde jeg nok tatt stål. Men jeg skal jo ikke ha 2000 for aluspitfiren min da Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 jeg tror ikke denne båten er av de som tjener mest på heftig propell. Men en bra 4bl. som gir bra marsfartsegenskaper blir jo aldri feil. Og mtp vekta så kan man nok regne med at båten i praksis er tyngre enn oppgitt hmm , jeg trenger jo forresten en styring til sommeren - hvaslags modell var det igjen Christian? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 27.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 (redigert) jeg tror ikke denne båten er av de som tjener mest på heftig propell. Men en bra 4bl. som gir bra marsfartsegenskaper blir jo aldri feil. Og mtp vekta så kan man nok regne med at båten i praksis er tyngre enn oppgitt hmm , jeg trenger jo forresten en styring til sommeren - hvaslags modell var det igjen Christian? Riktig, om jeg kan marsje på 25 knop med et behagelig forbruk, så er jeg fornøyd.Så tror nok vanlig Alu er mer enn nok. Ivar, hva tenker du in 91L vs 65L bensintank? Det var et Ultraflex hydraulisk styring opptil 150HK. Her er et bilde, du skal få et bedre et senere. Redigert 27.Januar.2017 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 takker, må sjekke hva det var slags sylinder som var anbefalt på wesling (trang brønn så ikke alt passer like bra) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 27.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Gjør det, bare å sende meg en IM dersom det er av interesse. :) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
GlennIversen Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Hei! Da ble en Alicraft 18 kjøpt inn av min far for 12500,-. Håper at det var en alright pris. Har en ganske ny kalesje, det alene er ganske dyrt. ............................ Går ganske raskt også med 90HK. Ca 35/36 knop på topp. Har en bekjent som har Alicraft 18 med en 125HK 2T på (veldig bra stand på den motoren forresten), denne marsjer fint i plan med 4-5 personer helt ned til ca 18-20knuter, maxer rundt 37-39knuter med 2voksne på gps så viser den 37 Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Snusmumrikken Svart 27.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Da var ikke rare farten. Hvor gammel er fen 125KHen? Iflg. Nettet så går den ca 30-32 med 70/75HK. Har du mulighet til å spørre hva han synes om båten, sjøegenskaper i ruskevær osv? Takk for svar! Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 mange skrog som går lett og fint opp til en viss fart , over der får man fort mindre uttelling om man putter på mer hk. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Jeg trodde Norwind 18 var en mere åpen båttype, men med mere tyngde forover i båten så blir den jo naturlig nok mere tungdrevet. Båten i videoen under er vel ombygd til skjærgårdsjeep da. Litt optimistisk i denne danske annonsen, 38 knop med Yahama F80. Ellers er det jo 30-32 knop som oppgis med 70-75 hk 2-takt så muligens 33-34 knop med 90 hk. Så da kan du glemme 19P propell, du må antagelig ned på 17P, men det finner du jo ut når du tester. http://www.leiflarsenmarine.dk/shop/?page=visprodukt&vareid=684&kategoriid=12 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Snusmumrikken Svart 28.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 I annonsen så er den oppgitt til mph, som ca tilsvarer 33 knop-ish. Men F80 er litt tregere enn Mariner 75HK 2T. Jeg har jo 15HK mer som burde gi et par knop ekstra. Dersom skroget ikke liker seg over 30 knop så går det veeeldig fint. Har bare litt ekstra å gå på mtp turtall i marsj. Nei, det er jo en liten cabincruiser. Derfor jeg ble litt "forelska" i båten. Jeg vil tippe at 35/36 knop er ganske så riktig. Satser på det. Fart er ikke viktig for min del, så lenge den marsjer på 20 knop eller over. Når jeg skal bestille propell, er det billigste å bestille fra utlandet? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 28.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 Forøvrig, link til annonsen. https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85158507&ref=conversation&fks=85158507 Jeg synes at 12500,- kanskje var litt i meste laget ettersom det er litt som må gjøres? Følger tross alt med en ganske grei kalesje (ser det ut til) samt hydraulisk styring, kanskje prisen egentlig ikke var så gæren. Hva tenker dere? Ser at samme selger solgte en lik båt i 2014. https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=48755772&fks=48755772 Der har jeg litt inspirasjons-bilder iallefall, er ikke mange timene som må til i den nye båten for at det skal se greit ut. :) Om jeg skal trekke om det meste, hva salgs stoff anbefaler dere? Vil ikke ha noe veldig dyre greier, men ikke noe billig. Vil at det skal tåle litt. Så kvalitet over kvantitet. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Teerex Svart 28.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 (redigert) Ja det var naturligvis 38 mph = 33 knop. F80 er samme motor som F100 og kan vel muligens oppgraderes til 100 hk, avhengig av om det er forgasser eller injection. Ganske sterk motor altså, 1,6 liter 16V. Så om du når 34-35 knop skal du være heldig. Den hydrauliske styringen er jo litt spesiell, siden den er en erstatning for gammel skrogmontert wirestyring og ikke styrerørsmontert slik som moderne styringer (ser iallefall slik ut på bildet) Redigert 28.Januar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Snusmumrikken Svart 28.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 (redigert) Ja det var naturligvis 38 mph = 33 knop. F80 er samme motor som F100 og kan vel muligens oppgraderes til 100 hk, avhengig av om det er forgasser eller injection. Ganske sterk motor altså, 1,6 liter 16V. Så om du når 34-35 knop skal du være heldig. 75HK er jo samme blokka som 90HK. Altså en totakter på 1.4L, bra kraft i det. Det er ifgl. Båtmagasinet at den F80 er tregere 75HK 2T. Dette er jo F80 fra tidlig 2000-tallet, eller sent 90-tallet. Tror da ikke 33/34 knop skal være vanskelig å nå med 90HK, spesielt når en gammel Evinrude 70 med sine 920CC klarer 30 GPS knop. :) EDIT: Enig at styringen er noe spesielt. Tror du det er jallastyring, eller noen dårligere styring enm f.eks Ultraflex styringen? Redigert 28.Januar.2017 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 29.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2017 ang. F80 vs 2T , for meg ser det ut til at på båter som tåler litt vekt i hekken så står ikke F80 tilbake for totakterne Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 29.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2017 Jeg baserte det ut ifra denne testen: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motortest-70-80-hk-utenbords Der har den den på en 5.5 m Buster, som jeg tror egner seg godt for 4T. :) Ivar, har du sett en lignende styring? Nærmeste jeg finner er styring for innenbords som ligner på den? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 6.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 GlennIversen skrev On 27.1.2017 at 17.46: Har en bekjent som har Alicraft 18 med en 125HK 2T på (veldig bra stand på den motoren forresten), denne marsjer fint i plan med 4-5 personer helt ned til ca 18-20knuter, maxer rundt 37-39knuter med 2voksne på gps så viser den 37 Whops. Der har jeg plutselig skaffet meg en 125HK 2T i veldig god stand også (9/9.1 bar på alle sylindre). Er visst ganske lik Mercury 90HK 2T. Da den er lik sylindermessig, bare den har en ekstra. Akkurat samme sylinder også. 1386CC på 90HKen og 1848CC på 125HKen. Den veier også bare 20KG mer for 35HK ekstra og 33% større sylindervolum. Er han veldig fornøyd med sin 125HK? Hva forbruker han i marsjfart sånn ca? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.