Jump to content

Båt-Alarm kyndige - se her! (GSM-Alarm krav og tips - Okt2016)

krabbelars

Recommended Posts

Hei Alle!

Takk for flott forum for oss båtelskere.

Etter to dager sommerferie i år ,så ble båten min stjålet! Dette bør ikke gjenta seg ,alt for mye jobb og slit å skaffe ny - selv om forsikringsselskapet (Gjensidige) har vært 100% raske og greie og imøtekommende på alle måter!

Her er det GSM-alarm med diverse sensorer som blir tema , og ganske teknisk må det nok dessverre bli - får håpe jeg og dere henger med. Det bør jo være forståelig for oss vanlig teknisk interesserte:

Her er spesifikasjonslisten som jeg sendte til en lokal alarm-bygger nettopp:  

SITAT

Båtalarm  , ønsker og beskrivelse:

- Alarm til skjærgårdsjeep som ligger i privat molo 50 meter fra hytte med 220V strøm. 12V strøm i båt. 

Middels godt GSM-mottak på hytte , midlere til dårlig GSM-mottak i båt/ molo. 

Ønsker at basestasjon skal ringe opp GSM-telefon, og vise real-time kamerabilde eller video fra kamera montert ved moloen. 

Fra GSM-telefonen skal jeg kunne slå på alarm, lys, og kamera. (Evt. skal jeg kunne la alarm/lys gå på automatisk ved start, sammen med kamera.) 

Lagring av video skal skje utenfor selve kameraet.  Kamera må kunne vise et ansikt helt klart (ved god belysning) på 20 meters hold.

- Ønskede Sensorer til basestasjon (Usikker på hvor sensorer skal tilkobles, men  : 
- Bevegelsessensor med laser e.l. som skal reagere på innseiling inn i   moloen (montert på land , med avstand mellom     punkter på laser/ innseiling på ca. 7-8 meter)
- Ekstra bevegelsessensor (montert i båten)  
- Alarmsirene med høy alarm (montert på land)
- Lys (montert på land ,ca. 10 meter fra båt ,som slåes på sammen med alarm).
- Krav til kamera:
Skal kunne ta opp på natten uten belysning montert på selve kameraet. (Ønsker ikke at noen oppdager/ødelegger         kameraet når alarmen går). Kamera skal monteres på land , med avstand til båt ca. 20 meter. Kamera skal ikke ha eget lys ,dioder, eller annen indikasjon ved opptak. (Meningen er å montere eget, kraftig lys, som trigges av alarmen - i tillegg til fast (fra før) montert lys i moloen.

SITAT SLUTT

Blir dette vanskelig , kan man kjøpe ferdige sett med noen tilvalg? 

Og, et par tanker til slutt: Hva skal man med GPS-tracking , når Politiet ikke har ressurser til å spore/ta opp jakten? Det måtte bli privat selskap som gjorde det. Forsikring gjør heller ikke dette, du må enten ta risken å jakte privat eller betale dyre dommer privat. Men kanskje bruke GPS-sporing som info å gi videre til Politiet i en forklaring...

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Hei blue moon,

Den linken (abteknikk) skal jeg jammen sjekke opp nærmere!

Hvis jeg har real-time kamera som start, så kan jeg jo trigge de andre sakene etter behov...

Båten min ble stjålet mens jeg sov i hytta 50 meter unna, så tyvene var like frekke som om de stjal bil i garasjen i kjelleren på huset jeg bor i... 

Betaler gladelig noen tusen for å slippe mange uker med styr for å skaffe og preppe ny båt :)

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

• 4 uker senere...
Har laget en liten oversikt over mulighetene for elektroniske båt-alarmsystemer, jeg samler info og forsøker å finne leverandører- og pakker til å installere i min båt. Har hatt et tyveri sist sommer , og det skal ikke gjenta seg uten at jeg ar tatt mine forholdsregler. Det kan fort lønne seg :)

Introduksjon til moderne alarmsystemer for båt:

Dagens båt-sikkerhetssystemer spenner fra GPS-trackere til under 1000 Kroner på størrelse med en mobiltelefon , til tilpassede nettverk som koster flere ti-tusener. 

Disse nettverkene inkluderer alt fra kameraer til en rekke sensorer, strømming av video og data,  med varsler til datamaskinen eller mobilenheten.

Systemene kan også konfigureres til å utløse konvensjonelle hørbare alarmer , flomlys , og/eller blinkende strobelys.

Slike systemer er ikke bare for flytende fartøyer. Båter som er lagret på tilhengere kan også dra nytte av slike sikkerhetsenheter.

I tillegg kan slike sikkerhets-systemer redusere båtforsikringspremiene. Faktisk krever nå et økende antall forsikringsselskaper sikkerhetssystemer på dyrere båter, spesielt de som fisker eller besøker midlertidige havner.

WI-FI / Trådløs Kommunikasjon

I hjertet av dagens avanserte elektroniske marine sikkerhets- og overvåkingssystemer er trådløs kommunikasjon.

For eksempel med en kontrollenhet som bruker satellittsystemer for to-veis kommunikasjon via et kompakt puck-stil antenne med en GPS-mottaker og et Nav-Tracker nettsted.

Du kan også legge til tale og tekstmeldinger til en mobil enhet innenfor mobilområdet. Det vil ringe opp til åtte mottakere.

Disse er perfekte for f.eks senterkonsoll lystbåter og fiskebåter, med en vanntett kontrollenhet og et internt batteri for reservestrøm i tilfelle av  strømbrudd eller hvis tyvene bestemmer seg for å kutte strømmen i et forsøk på å deaktivere systemet.

En start-pakke kan varsle båteiere trådløst via mobiltelefon eller e-postvarsling når en sensor utløses når systemet er tilkoblet. Den kan også vise systemstatus, armere og frakoble systemet med mer.

Alarmsensorer

En rekke sensorer står klare til å overvåke din båt. En styringsenhet kan for eksempel ha et grensesnitt med opptil 64 trådløse sensorer. Dette inkluderer infrarød stråle sensorer (registrerer ombord bevegelse) , pull-sensor (viser at båten trekkes bort fra kaien), høy vannsensor , sirene, flomlys , høy- intensitet strobe , og nøkkel for for tilkobling og frakobling av systemet fra kaien. 

Du kan også legge til dekk-trykksensor, røykvarsler, dør sensor, lavspent sensor med  mer.

Geo-fencing og sporing

Mange sikkerhetssystemer tillater deg å sette opp en anti-tyveri omkrets som kalles "Geo-Fencing".  Med systemet slått på , utløses en alarm når båten forlater en forhåndsdefinert omkrets av siste låste posisjon.

Du kan f.eks angi geo-fencing/gjerder med diameter på 200, 400 eller 1000 fot, og med hver varsling blir den nåværende GPS-posisjonen sendt.  Man angir størrelsen på gjerdet  via systemets dataprogram- eller nettside , og det varsler deg hvis båten kommer ut som omkretsen.

GPS-sporing av båtens posisjon fungerer sammen med Geo-fencing / gjerde, med sporing av båtens plassering til enhver tid. Dette kan gjøres med en relativt enkel og kostnadseffektiv antenne og sendere som ikke bare lar deg sette en geo-gjerde, men også overvåke båtens bevegelser på nettet.

Et enda mer økonomisk alternativ for GPS-sporing ,er små "Trackere" som er mindre enn de fleste mobiltelefoner, og er litium-ion batteridrevet. GPS-mottaker / satellitt kommunikator varsler deg automatisk når det registrerer bevegelser av båten. Den bruker Global satellittene til å kommunisere båtens GPS posisjon via tekst og e-post f.eks hver fem, ti, 30 eller 60 minutter. 

Enheter som små "Trackere" kan være skjult , gjemt i skap eller steder hvor tyver ikke lett kan finne dem. Trackerne kommer ofte med vannbestandige antenner som kan bli montert under dekk; og kan overføre gjennom så mye som en halv tomme av solid glassfiber.

Video Overvåking

Streaming video er blitt et stadig vanligere sikkerhetsvalg, slik at du kan se hva som skjer ombord i båten din når du ikke er der. For eksempel vil systemer kunne gi real-time video overvåking som et alternativ , og kunne forbinde opptil seks kameraer og kommunisere via apper på mobiltelefonen.

Konklusjon

Det er et uheldig faktum at dagens lystbåter og båtmotorer er attraktive mål for tyver. Når en båt er stjålet, er den borte for godt. Ofte transportert utenlands og solgt på det svarte markedet. 

Den gode nyheten: En båt utstyrt med et av dagens avanserte elektroniske sikkerhets-systemer i , kan sende tyvene på leting etter enklere mål. 

De fleste sportsfiskere er tungt investert - følelsesmessig og økonomisk - i sine båter, og et elektronisk sikkerhetssystem bidrar til å beskytte den dyrebare investeringen for deg og ditt mannskap i årene som kommer.

Redigert av krabbelars (see edit history)

Driver og ser etter alarmsystem selv til båten min. Synes utvalget er dårlig og vurderer å se på et mer tradisjonelle husalarm system .

Har noen krav som går på ir detektor, varsel om vannstand og gjerne videooverføring . Siden båten alltid ligger på landstrøm når ikke i bruk og med backup batteri mener jeg at kanskje noe husalarm kan fungere.

Det som er tilgjengelig av båt-alarmer blir dyrt og må ofte skreddersys av egne firma- og montører.  

Har sett start-pakker og installasjons-sett som selges til 5 ganger prisen , bare de selges gjennom autoriserte forhandlere. Jeg mener da i forhold til priser jeg har sett på Ebay for de samme pakkene.

Det grelleste eksempelet er GPS-trackere av typen du kan kjøpe SIM-kort til, med diverse mulighet for sensorer. Disse kan kjøpes til 40$ Ebay/Ali etc. Men selges med ny logo til 5 ganger prisen, pluss at man forlanger abonnement for trackingen!

Du kan få noen startpakker gjennom butikker som Clas Ohlson og Jula o.l., men det er litt til og fra mht. tilgjengelighet. Typisk ligger da en pakke på 3000,- og oppover.

Det finnes noen populære pakker på det du etterspør, men det er for det meste fra utlandet/ Ebay, etc. Med mulighet for allskens sensorer.

De er for de enkleste slagene uten GSM, men også med GSM og alle muligheter. Tipper settene starter på 100$ , og dobler fort med GSM-styring , beskjeder og levende film til mobltelefon ,etc.

Kunne være interessant å høre om noen har disse settene (kits) installert , og erfaringer de har... 

Hørte med min lokale Defa puscher i dag hvorfor båtalarmpakkene hadde forsvunnet fra hjemmesidene til Defa.
Svaret var så enkelt som at man i dag bruker Defa bilalarm settet og det var dette som også tidligere lå i båtpakkene.
Så kunne man ved behov kjøpe med tracking,bevegelsesensorer,vannnivå sensor etc
Alarmpakken lå på ca 2000 kr + hva man måtte ønske av det overnevnte utstyret.
Sett i lys av det er snaue 10 lapper ett ran.

Redigert av pipe (see edit history)

Ja, det med at bil-alarm og båt-alarm pakkene ligner veldig har jeg også sett. 

kjøpte en GPS-tracker med GSM-varsling fra Kina for ett år siden, som kan settes opp til å varsle mobilen og vise posisjoner når båten flytter på seg , f.eks i Google Maps. Dette er et veldig rimelig start-alternativ , som koster fra 40 USD fra f.eks DealExtreme eller AliExpress i Kina. Fikk jo aldri montert og konfigurert denne trackeren før båt-tyveriet var et faktum, men er nå kanskje blitt litt klokere av skade... 

Nå har jeg også funnet ut at det er mulig å koble en wired-føler til denne rimeligste av trackere. Det betyr at jeg kan legge ut f.eks fysisk snubletråd der trackeren vil reagere hvis f.eks en tråd på land blir brutt. Man kunne også f.eks strekke en tråd fra båt/føler og til brygge , og la mobil varsle når noen flytter båten fra brygga.

Når mobilen ringer deg opp , har du mange muligheter. Du kan ringe opp/starte et kamera med en egen GSM-mottaker/enhet. Denne enheten kunne kanskje være hovedenheten for all GSM-styringa på land. Du kunne starte en sirene , sette på flomlys , starte filming , etc.

Kanskje ikke så dumt å ha en separat GSM enhet på land hvis tyvene klarer å uskadeliggjøre GSM-enheten i båten, de er ganske så proffe disse skurkene idag.

Så kanskje jeg skal prøve med en Tracker montert i båten , som ringer meg opp ved flytting/snubling av en tråd/føler - og ikke bare over GPS når båten har flyttet seg så- og så mange meter unna bryggeplassen. Da blir jeg først alarmert og ringt opp av mobilen min.

Og så kan jeg ringe opp en GSM-enhet på land som starter dette andre.

Tror jeg har en plan å jobbe videre med, men må jo lete opp en bra GSM-sentral til å ha på land så lenge ...

Redknows systemet er noe av det bedre jeg har sett her til lands. Takk for link.

Ser at du kan spare over en tusenlapp på å kjøpe Redknows  Multifinder Multi - settet  i Sverige, på Erlandssons Brygga m.fl.

Da skal jeg sjekke opp litt nøyere om dette siste forslaget ...  

http://axtech.se/redknows-minifinder-multi-gps-tracker/

Viser seg at produktet er Svensk, har mange funksjoner og muligheter.

Dessverre ser det ut til at de har lagt seg på abonnementsservice, i tillegg til hardwaret.

Ser ut til å koste 4-500,-  ekstra per år.

Noen brukere av forumet som kan bekrefte dette , eller har andre erfaringer med Axtech og Minifinder Multi - så er vi takknemlige for innspill...

Hva med å "tyveri sikre" båten først med godkjent hengelås og wire ?

Du kommer langt med en "tracker" til $ 150 fra ebay eller lignende. De har gps sporing via sms eller du

abonnerer (50kr pr år) på sporing via en server og får opp posisjon på et kart(google). Mulighet for div sensor

innganger, kamera og geo. Sensor som kan brukes er pir bevegelse, bryter kontakt, glass knuse sensor i nærheten av lås som trigger ved forsøk på å bryte opp lås eller knuse glass.

Samt har mulighet til å stoppe en motor om den er igang. En tracker for bil går helt utmerket. Og et

kontant kort.

Skal du ha live video i tillegg kan du bruke et gsm alarm kamera med hd bildekvalitet

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Takk , fysiske hinder og låser er under arbeid :) Motor har allerede diger bolt tvers gjennom festeplata med xxl-hengelås, og kraftig kjetting foran med xxl-hengelås festet til land. Motor har startsperre "COP" , og alt er ellers  securmark.

Det som gjenstår av låser er helst en stålprofil som skal festes oppå eller rett bakenfor festeplata for motor , så de ikke får skåret ut hele motoren av skroget. Og så vurderer jeg en bom , ja faktisk en bom eller stålgjerde som sperrer inn- og utkjøring fra moloen (5 meter bred og må være 1,5 meter høy) , sikkert lurt å hengsle den på ene siden...

Noen som tror de kan bruke motorsag på en Buster Pro Series (som jeg har fått meg nå) , den med litt tykkere aluminium enn standard?  Eller kan jeg droppe stålprofilen over motorfestet? 

Alt dette hadde jeg _ikke_ på min forrige båt , kanskje hadde jeg sluppet tyveriet bare med disse fysiske hindringene.

Chris284 , den Trackeren du nevnte til 150$ kan bli en ganske avansert en - kan jeg spørre om du har noen nærmere detaljer om en spesiell , eller hvilken webshop du mener kan ha dette. (Både AliExpress og DealExtreme har sånne ser jeg..)  Det er mange å velge i , men det er ofte veldig dårlig bruksanvisninger og dårlig engelsk på enkelte , det er en kjent sak.

Det er tracker beregnet for bil, mem fungerer like godt i båt.

F.eks TK106B er en som du sikkert kan klare deg med. Den har geo og move sens, inngang for bryter kontakt, der kan

du koble f.eks magnet bryter, bevegelse sensor, infrarød lys skranke (ikke synlig, shock sensor for glass knusing.

Rele som kan styre motor kutt med en solenoide. Samt acc sensor tilkobles tennings bryter. B versjonene har også kamera som tar bilde som lagres på tf kort og sendes til mobiltelefon eller om du har pc tilkoblet server, så får du bilde sendt dit. Tracker gir posisjon som du kobler mot google map.

Det finnes en del trådløse sensorer som sikkert kan kobles til.

Dersom du vil ha video overført kan du i tillegg bruke et alarm kamera med gsm/gprs som du ringer opp med video samtale.

Det avhenger av om telefonen din har dette valget når du skal ringe ut.

Om du har låst motor og en fet forsikring godkjent hengelås (Abus)og wire som låser båten i et solid feste i bryggen,

er du rimelig sikker på at ingen kjører av gårde med båten.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

https://www.aliexpress.com/item/Car-Vehicle-GPS-Tracker-TK106B-Remote-Control-Shake-Sensor-Siren-Camera-SD-Card/565466997.html?

Takk for tips mht TK106B,  linken ovenfor viser en ganske kraftig samle-pakke som koster såvidt under 1000,-  , pluss moms.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...