Jump to content

Kad42 olje kommer ut av peilepinne røret

Øystein Reksten

Recommended Posts

Da har eg hatt ein prøvetur med nyinvesteringen Halco 26 med Kad 42

Alt fungerte tilsynelatende fint, greit turtall og temp på motoren som går veldig fint.

Men når eg kom til kai igjen etter ein halvtimes kjøring så hadde eg fått eit par liter olje i kjølen, for meg så ser det ut som den har komt gjennom peilepinnerøret.

Sjekket veivhusventilasjonen, der kan kjennes ein svak konstant luftstrøm når motor går på tomgang, sjekket ved lokket for oljepåfylling, ingen antydning på overtrykk i bunnpannen. Båt motor har stått i 3-4 år før eg kjøpte den no, har gått over motor, skiftet filter, olje og kjøleveske før prøveturen, men såg at etter prøveturen så var kjøleveska blitt godt skitten igjen, så får vel kjøre ein systemrens på den. Kan det ha nokon sammenheng eller er det nokon som har forslag på kva som kan ha gjort til dette. Finner ikkje noko annen lufting enn den som kommer fra toppdeksele, men reagerte på at den var så tynn, som eit stort sugerør. Har eg oversett noko motoren er jo kompakt så ikkje alt er så godt og komme til uten og demontere.

Litt seint med prøvetur etter du har kjøpt? hva skjedde med prøveturen FØR kjøp? nåvel  den motoren der må til overhaling eller byttes ut. Alt ettersom hva en ønsker. Det er rimelig klart du har gjennomslag med påfølgende for høyt trykk i veivhusventilasjonen og den kaster ut olje. Å sjekke trekken ved veivluftinga på tomgang er verdiløst. Spesielt på en turbomotor.

Redigert av Knurrbart (see edit history)

Båten stod på land og uten hekkaggregat når eg kjøpte den, hadde berre forsikring fra forige eigar om at motor skulle vere i bra stand. Synest at det verkar litt rart at det skulle vere gjennomslag i motor, har hatt turbomotor tidligare der det var gjennomslag i og her var det ikkje noko problem og kjenne det sjølv når motor gjekk på tomgang. Da var det reine stormen gjennom oljepåfyllinga, om det skulle vere gjennomslag må jo det nødvendigvis bli overtrykk i bunnpanna på tomgang også eller er det feil resonemang. Har sjekket ved gasspådrag også men uten belastning på motor men det er ingen forskjell.

Jeg kjenner ikke denne motoren, la det være klart. Men om peilepinnerøret også kan brukes som sugerør for å suge olje ut av bunnpannen, vil det komme ut olje der om det mangler o-ring rundt toppen av peilepinnen. Kan det være en gangbar teori? Eller at det er gjennomslag som fyller kjølemedium ned i bunnpannen slik at det blir for mye nedi der. Altså for eksempel lekkasje via en kjøler eller kjølekappe.

Kan du se hvor oljen har kommet ut av motoren?

Hvis det er gjennomslag i sylindrene vil motoren også bruke olje og ryke i større eller mindre grad. Ryker den blått?

Står det et filter på veivhusventilasjonen? Er dette tett kan det bygge seg trykk i veivrommet som igjen vil presse oljen ut (feks opp peilepinnerøret). Teorien til Hulda om O-ring på peilepinnen høres plausibel ut.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Er på vei på jobb offshor så i dag vart det ikkje gjort så mykje meir enn og vaske reint i kjølen. Gjorde samtidig rein eit gitterfilter som ligger på ventilasjonen fra topdekselet såg forøvrig greit før rengjøring. Kan nok vere ein forklaring dette med oring på peilepinnen ser at det er eit spor rundt plasten i toppen på den, er nok sansynleg at det skal vere ein oring der. Motoren er konstruert slik at oljen må suges opp gjennom peilepinne røret ved oljeskift, får komme med ein oppdatering når eg er heime igjen og funnet ut av problemet. Forøvrig går motor heilt fint og røykfritt.

Etpar liter olje gjennom peilepinnerøret på en halvtime pga. manglende o-ring hørtes mye ut. Skal det virkelig være trykk i en motor som gjør at oljen spyles ut av peilepinnerøret(veivhusventilasjonen skal vel sørge for at trykket slipper ut). Jeg glemte å sette peilepinnen helt nedi på min lille D1-30 i sommer og det var ikke så mye som en dråpe som kom ut. At det kan sprute ut på en gammel motor hvor det er overtrykk pga. tett ventilasjon kan jeg skjønne. Jeg ville selvfølgelig erstattet o-ringen som mangler men at det skal være hele årsaken.

Det er vel forøvrig eget tømmerør/slange på Volvo penta motorer som man kobler oljepumpe på for å tømme motoren for olje. Det har det vært på de VP-motorene som jeg har vært i befatning av nyere og eldre årgang.

bilde

Her er eit bilde av tilsvarende maskin som dere ser står peilepinnen på innside av luftfilter og varmeveksler og ikkje lett å sjå røret innimello, har ikkje sjekket sprengskisser av motor ennå om det kan vere noko annet bak her lekkasjen kommer fra. Men eg reagerte litt på luftingen fra toppdekselet viss det er eneste lufting som er fra bunnpanne synest eg at det virker spinkelt.

Veivhusventilasjonen skal ta opp trykket som kommer fra den luften som lekker rundt stempelringene ved kompresjon, og eksosgassene som lekker forbi under forbrenning. Er motoren frisk er denne lekkasjen liten. Om veivhusventilasjonen ikke er blokkert skal det ikke komme noe olje opp av peilepinnen.

Tidligere eier kan snakke sant når han sier at motoren var frisk da den ble stanset for 3-4 år siden. Om motoren har blitt startet etter 3-4 år med tørre stempelringer(det er nok ganske tørt etter 3-4 år) kan en ring ha blitt skadet.

Står litt om oppstart av motorer som har blitt lagret lenge her:  http://www.practicalmachinist.com/vb/general/ot-startup-diesel-after-5-years-204760/

Det står mye om lekkasje fra peilepinnehullet på engelskspråklige sider ang. Volvo penta tamd/kad. Mye skriving om hvordan man skal kurere symptomene(bedre/bygge om ventilasjonen) og mindre om å kurere årsaken. 

Trykk i veiva skal du ikkje bekymre deg alfor mye for endå. Regner med at veivhusventilasjone går inn på turboladeren, har vært borti at denne har vært glogget igjen. Da vil du få økning i veivhus trykket. går peilerøret (som pinnen står i) ned i bunnpanna så vil du trykke olje ut dette røret. Er oljenivået under dette røret, så skjer det ikke noe. Mange som ikke liker å kjøre veivhus ventilasjone inn på turboladeren, meg inkludert. Så det kan hende at noen har laget en egen patent på din motor, som under uheldige omstendigheter har plokkert veivhus avluftinge. Vil anbefale deg å slippe olje nivået i gryta ned til 1/4 av fullt på peile pinnen og så ta deg en kjøretur.

Redigert; Og som en regel for all fremtid. Aldri mer enn midt mellom min og max på peilepinnen, husk at motoren har nok olje på min :wink:

Redigert av mask (see edit history)

Dette er vel samme veivhusventilasjon som det er på TAMD 41P motoren. Der går det et "lite sugerør" inn på luftfilter, i tillegg til en 90 graders bøy på "sugerøret" med åpning på kun et par millimeter. Hvis du søker på forumet finner du en god del som har hatt problemer med denne konstruksjonen, og med olje som presses opp peilepinnen, mm.

Ville kjørt motoren helt uten veivhusventilasjon for å se om problemet forsvinner.

Selv har jeg koblet på en 19mm slange på veivhusventilasjonene, og ført denne tilbake foran luftfilteret. Slipper da å olje ned intercooleren, men ulempen er at man får litt mer oljedamp inn i luftfilteret.

Redigert av Flow (see edit history)

Når det er så mye olje på så kort tid som kommer i kjølen kan det høres ut som om at dette kommer fra trykksiden på smøreoljesystemet. Sjekk oljefordeleren om det kan være noe med tilkoblingene eller om det er sprekk i denne. Jeg måtte bytte oljefordeler på min KAD42 etter at det var en sprekk i denne for et år siden. Anbefaler uansett å kjøre motoren på tomgang mens du sjekker rundt motoren "med lykt å lupe".

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...