Jump to content

Kad42 olje kommer ut av peilepinne røret

Øystein Reksten

Recommended Posts

Har nok leitet godt rundt motor og i tilleg hadde den godt ein del på tomgang og med litt lettsmåkjøring uten antydning til noko lekkasje før denne turen når motor vart varmkjørt og så kjørt opp i marsjfart, så eg håper og tror at det kan vere så enkelt at det er berre O-ringen på peilepinnen som mangler. Ser på forumet at det er mange som har endret veivhusventilasjonen på sine volvoer, så det kommer nok eg til og gjøre også ved å legge denne opp med ein slange som tilsvarer dimensjonen på rørstussen som står i toppdekselet og la den eventuelt gå via ein oljeoppsamler før den går til filteret.

Når eg kommer hjem blir det nok ein ny testrunde etter montering av O-ring på peilepinnen før eg gjere noko meir. Så også at det var litt seigt oljesøl rundt lokket til intercooler så den skal vel demonteres og rengjøres og trykktestes.

• 3 uker senere...

Da er eg endelig tilbake på fastlandet, har anskaffet o-ringen til peilepinne og fått den på plass.

Skiftet samtidig ut det tynne røret for veivhusventilasjonen med ein 20 mm slange som passet rett på stussen i toppdekselet, hadde denne så lang at eg kunne ta den opp på dekk for å kunne sjekke eventuelt trykk under prøvetur. Så var det klart for å hive fortøyningene og gjere eit nytt forsøk, kjørte ein times tid med litt vekslende belastning på motor allt fra tomgangskjøring til fullt turtall og det var ikkje antydning til olje nokken plasser og heller ikkje antydning til trykk fra veivhusventilasjonen, det var så lite at det ikkje kunne kjennes med hånden.

Så det var med lettelse at eg kunne gå til kai igjen og fortøye. Så kva som egentlig gjorde til dette er vel ikkje så godt og vite, synest sjølv at det var mykje olje for å ha kommet gjennom peilepinnerøret på så kort tid. Så da er det vel berre å krysse fingrane for ein problemfri tid fremover

Har for egen del alllllldrig sett det har kommet olje opp gjennom peilepinnehullet, uten at det har svinet til et stort område...

Jeg kjørte en KAD44 i 45 min fra kald motor UTEN peilepinne i røret og med gjenplugget veivhusventilasjon for å øke pustinga gjennom peilepinnerøret.

Resultat: Ikke en dråpe kun oljedamp....

Det er noe som ikke stemmer her. Den O-ringen stopper svetting ikke 1-2 liter og har lite med din observasjon i kjølsvinet å gjøre...

Den beste forklaringen til nå er trolig at en kompis har helt ut 1 liter olje i kjølsvinet ditt for å holde litt gjøn med deg.... problemet er vi får ikke sove ordentlig heller før dette problemet er løst....

Har ikkje nokon betre forklaring, det var reint i kjølen før prøveturen, hadde holdt på halve dagen med vasking skrubbing får å få det akseptabelt. Etter prøveturen som var samme dag var det nok eit par liter med olje i kjølen. Etter å ha leitet rundt heile motoren var det berre fra peilepinnerøret eg kunne sjå at det hadde komt olje, ingenting på motor så oljen må ha fulgt peilepinnerøret ned. Nå etter andre turen med ny slange på veivhusventilasjonen og O- ring på peilepinne var det ingenting, så hadde det kommet fra noko annet burde vel feilen fortsatt vert der. Det er jo ikkje så lett og sjå bakom varmeveksler, oljekjøler og lyddemper for kompressor, så lenge alt er ok nå så får eg vel berre tro at det kan ha komt gjennom peilepinnerøret.

Litt seint med prøvetur etter du har kjøpt? hva skjedde med prøveturen FØR kjøp? nåvel  den motoren der må til overhaling eller byttes ut. Alt ettersom hva en ønsker. Det er rimelig klart du har gjennomslag med påfølgende for høyt trykk i veivhusventilasjonen og den kaster ut olje.

Hvis forklaringen er så enkel som TS tror/mener er det bra man ikke blir holdt ansvarlig for raske og hodeløse konklusjoner... :rolleyes:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...