mmosberg Startet 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2016 Teaken på badeplattformen har begynt å løsne. Se bilder: Overblikk: Detalj: Det er de to viste stedene det har begynt å løsne, den enslige planken helt på bb side av plattformen i tillegg til randplanken mellom snap-davitene. Håper dette kan repareres / limes. Har lest mange tråder om teak, men kom ikke over noen med løsning på denne type problem. Bare mange forskjellige forslag. -Hvordan rengjøre under de løse teakplankene? Rødsprit, bremserens, lynol? -Hva slags lim? Epoxy, Tec7 eller hva? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Thor-Arne Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Jeg ville gått for rengjøring med aceton og limt med epoxy. Husk å maskere godt rundt der du limer, så slipper du så mye griseri. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 (redigert) Rengjøring med aceton er fint, og så limer du med et MS Monteringslim, og belaster teaken 1 døgn. Disse limene er elastiske og tar opp bevegelse mellom og glassfiber, og gir bedre resultater enn harde limingen som epoxy. Redigert 16.Oktober.2016 av Ludde (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Jakob T Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Ville skjert ut dei løse teakstavene,gjort Dei rein for så å lime Dei på plass med samme lim som er brukt tidligere.Om dei er limt i elastisk lim nytter det ikkje med epoksy Sitér dette innlegget Link to post
sigdy Svart 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 Jeg hadde samme problem for et par år siden. Det første du må gjøre er å løsne de aktuelle stavene. En varmepistol kan muligens hjelpe deg å få dem løs. Jeg endte opp med å ødelegge en stav, men kjøpte teak og skar ut en ny, så det gikk fint. Puss stavene rene for limrester med sandpapir, det samme gjør du med underlaget. Vask med aceton. Epoxy duger ikke i denne sammenheng, jeg brukte svart Tec7 og det funker fint. Du må sørge for at du dekker hele flaten under stavene med Tec7, ingen luftlommer er tillatt. Masker skikkelig, både stavene ved siden av, men også overflaten på de stavene du limer. Ha tilgjengelig fugeverktøy, zalo vann samt Tec7 cleaner på sprayboks og nok tørkepapir etc. det kan fort bli grisete. Belast teaken med klemmer el. l. etter at du har limt. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Av nysgjerrighet, kan snapdavitene ha forårsaket at den lengste planken har bøyd seg opp? Dersom de er skrudd gjennom eller klemmer den av, så får de, etter min teori, ikke utvidet seg mot fugene i endene, ved temperaturendringet og materialutvidelse. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 18.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Det kan nok ha en sammenheng. Men davitene gar stått på i 13 år før dette skjedde, så å gi skylda til davitene blir litt urimelig kjenner jeg :-) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
NilsPils Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Jeg ville ubetinget gått for en natmasse her. Jeg har en del dårlig erfaring med apoxy og teak. Dersom du limer store flater med matmasse vil herdingen ta lang tid. Jeg mener at VannTro i en annen tråd nylig anbefalte å spraye flatene med vann før sammenføyingen(?). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ludde Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 (redigert) Ser flere anbefaler bruk av MS-lim, hvilket er helt riktig. Dette er produkter som herder ved hjelp av luftfuktighet, slik at det er viktig at luften kommer til. Alternativet er å fukte forsiktig med en blomster fukter, slik at limet får den fuktigheten det trenger for å herde skikkelig. Kan være et tips å finne et alternativ til Tec7, da dette produktet herder opp ganske hard, og gir relativt lite bevegelse i limfugen. Redigert 20.Oktober.2016 av Ludde (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.