Jump to content

Tips til reparasjon av teak på badeplattform

mmosberg

Recommended Posts

Teaken på badeplattformen har begynt å løsne. Se bilder:

Overblikk:

bilde

Detalj:

bilde

Det er de to viste stedene det har begynt å løsne, den enslige planken helt på bb side av plattformen i tillegg til randplanken mellom snap-davitene. Håper dette kan repareres / limes. Har lest mange tråder om teak, men kom ikke over noen med løsning på denne type problem. Bare mange forskjellige forslag.

-Hvordan rengjøre under de løse teakplankene? Rødsprit, bremserens, lynol?

-Hva slags lim? Epoxy, Tec7 eller hva?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Jeg hadde samme problem for et par år siden. Det første du må gjøre er å løsne de aktuelle stavene. En varmepistol kan muligens hjelpe deg å få dem løs. Jeg endte opp med å ødelegge en stav, men kjøpte teak og skar ut en ny, så det gikk fint. Puss stavene rene for limrester med sandpapir, det samme gjør du med underlaget. Vask med aceton. Epoxy duger ikke i denne sammenheng, jeg brukte svart Tec7 og det funker fint. Du må sørge for at du dekker hele flaten under stavene med Tec7, ingen luftlommer er tillatt. Masker skikkelig, både stavene ved siden av, men også overflaten på de stavene du limer. Ha tilgjengelig fugeverktøy, zalo vann samt Tec7 cleaner på sprayboks og nok tørkepapir etc. det kan fort bli grisete. Belast teaken med klemmer el. l. etter at du har limt. Lykke til.

Jeg ville ubetinget gått for en natmasse her. Jeg har en del dårlig erfaring med apoxy og teak. Dersom du limer store flater med matmasse vil herdingen ta lang tid. Jeg mener at VannTro i en annen tråd nylig anbefalte å spraye flatene med vann før sammenføyingen(?).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ser flere anbefaler bruk av MS-lim, hvilket er helt riktig. Dette er produkter som herder ved hjelp av luftfuktighet, slik at det er viktig at luften kommer til. Alternativet er å fukte forsiktig med en blomster fukter, slik at limet får den fuktigheten det trenger for å herde skikkelig.

Kan være et tips å finne et alternativ til Tec7, da dette produktet herder opp ganske hard, og gir relativt lite bevegelse i limfugen.

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...