Sofaseileren Startet 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2016 For å utvide rekkevidden på arbeidsbåten vår, ønsker jeg å sammenkoble 2 drivstofftanker. Jeg vil tro at dette er ganske vanlig å gjøre, og mente å ha sett koblinger som gjør det mulig å velge mellom å hente drivstoff fra begge tankene, eller kun fra en av dem. Imidlertid kjenner ingen av butikkene jeg har vært innom, til dette. Finnes dette å få tak i, og eventuelt hvor? Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Kan du ikke bare ha en ventil fra hver tank, koblet til en T? Da kan du forsyne motoren fra en eller begge tankene. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Problemet er jo dieselen som skal tilbake i tankene. Det å få returdiesel-mengden til å sende samme mengde til begge tankene. Da må du eventuelt ha direkte kobling imellom tankene, så det får vatret seg ut. Det går som regel mere diesel tilbake til tanken enn hva maskinen forbruker. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 16.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Glemte å nevne: dette er til en utenbordsmotor, og pga manglende plass, er det løse tanker i ulik størrelse. Ikke ideelt med ulik størrelse, og det gjør det nødvendig å kunne stenge av den minste etter en stund, slik at den ikke suger luft. Men retur av diesel er derfor ikke en problemstilling. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Ikke så mye diesel i retur da, nei :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 16.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Leste Dreamers svar en gang til, og du har selvsagt rett. Dette løser problemet. Men det er jo litt mer mikk enn å finne noe ferdig ala det jeg har skisset. Og innbiller meg at det har eksistert på markedet tidligere? Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 16.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Leste Dreamers svar en gang til, og du har selvsagt rett. Dette løser problemet. Men det er jo litt mer mikk enn å finne noe ferdig ala det jeg har skisset. Og innbiller meg at det har eksistert på markedet tidligere? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 En liten treveis-ventil og slangenippler i rett størrelse er da det minste problemet å skaffe. Alle rørleggerfirma burde ha dette i sitt sortiment. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Glemte å nevne: dette er til en utenbordsmotor, og pga manglende plass, er det løse tanker i ulik størrelse. Ikke ideelt med ulik størrelse, og det gjør det nødvendig å kunne stenge av den minste etter en stund, slik at den ikke suger luft. Men retur av diesel er derfor ikke en problemstilling. Bare en liten tanke... når du åpner for begge tankene så vil vel innholdet utjevne seg til samme høyde. M.a.o. kan begge ventilene stå åpne til det er tomt. Men hvis du har sånn lufting i tanklokket så vær litt obs på høyde/nivåforskjell i tankene, så ikke den ene tanken overfyller den andre og det renner over. Bør gå bra hvis du får påfyllingene i samme høyde og tankene rett ved siden av hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 (redigert) Finnes mange typer av disse der ute http://www.ebay.co.uk/itm/3-Way-1-4-6mm-Nipple-Fuel-Petrol-Tap-Valve-On-Off-Switch-/401194499254 Redigert 16.Oktober.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Diddn Svart 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 (redigert) Her er noen slike koblinger for to tanker om du har yamaha eller omc: https://www.marineshop.no/Styring-Motor/Drivstoffutstyr/Bensinkobling De var ikke akkurat billig. Redigert 17.Oktober.2016 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 17.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 Flott! Takk!? Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 17.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 Flott! Takk!? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.