Sveinung Sandnes Startet 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 17.Oktober.2016 Hei!Jeg sliter litt med å få start på min Evinrude E-Tec. (Helt dau) Mistenker at det har noe med tilt/powertrim systemet mitt å gjøre. For tilt-releet dirrer/klaprer når det kjøres funksjon opp/ned. Jeg har også et powertrim system, hvor et relè dirrer på samme måte når jeg kjører motoren ned og et annet relè dirrer når jeg kjører motoren opp. Jeg har vanskelig for å tro at alle disse 3 releene (som forøvrig er orginale) tok kvelden samtidig. Er der noen luringer som kan gi meg en ledetråd hvor jeg kan feilsøke? Kan dårlig jording en plass være en årsak f.eks?Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Har du kontrollert om du har nok spenning på batteriet? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Jeg tror på strømfeil. Evinrude har meget dårlige startbrytere - den du setter nøkkelen i. Disse kan koble seg på selv, dvs at motoren starter uten at nøkkel er i låsen - det er ganske overraskende når det skjer, og de kan nekte å starte, og de kortslutter så røyken står. Dette var et problem rundt 06-10. Ellers ville jeg gått igjennom hele strømanlegget fra tilførsel fra batteri og videre alle punkter der i mellom til motor og motorstyring/instrumenter. Sjekke hovedstrømbryter, koblinger etc. Slik som dårlig jord som du skriver. Ta også av motorkåpen og sjekk der strømkablene går inn i motor og festes på motor. Skru opp og sjekk for korrosjon og sett på igjen. Sett gjerne inn med kobberfett eller 6-66 for å hindre korrosjon - overalt på kontaktflater på strømopplegget ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Releene klaprer nok fordi spenning dropper når de slutter kontakten. Det må enten skyldes en dårlig kopling et eller annet sted på veien fra batteri til relé, eller internt delvis brudd i startbatteri. Siden relé klaprer må den dårlige kontakten befinne seg før ledningene for strøm til tilt/trim-motor og styrestrøm til relé skiller lag. Hvis ledningsføring er separat helt fra batteri virker det sannsynlig at batteriet er dårlig. Ville startet med å måle spenning på batteri mens en kjører trim/tilt. Dropper den mer enn 1V tipper jeg batteriet er dødt (evt utladet?). Hvis batteri ser bra ut måler du over ledningsstrekkene på pluss og minussida mens trim/tilt kjøres til du finner spenningsfall for å lokalisere feilen. En dårlig hovedbryter som nevnt i innlegg over er ikke usannsynlig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.