Jump to content

12 volt led-pære med GU9 sokkel tips og erfaringer?

Smiley

Recommended Posts

Jeg driver og bygger (støper) spabasseng. Alle deler, elektriske og mekaniske, er kjøpt inn fra Canada. Det lille bassenget skal ha to undervannslys. Lysene er forberedt for 12 v pærer med GU9-fester. Det fulgte med to "fancy" multilight led-pærer med 12 forskjellige lyseffekter innebygget. Ulempen er at ingen av disse 12 effektene er vanlig lysende hvitt lys. Kona synes det er litt harry å bare kunne bade i blinkende discolys, eller farget lys.

Jeg sitter nå og googler for harde livet, men sliter med å finne 12v led med denne sokkelen. Vissnok skal GU9 og G9 gå i samme sokkel. Forskjellen skulle i følge en oversikt jeg fant være at G er 110-230v og GU er 12v. Ikke blir saken bedre av at enkelte butikker (f.eks. Clas Ohlson) annonserer pærer som GU9 men som allikevel viser seg å være 230v (G9).....

Det vanlige er visst å bruke halogen GU9 pærer i slike spa, men mitt problem er at det kommer til å være ekstremt vanskelig å bytte pære etter at bassenget er ferdig, og jeg vil trenge hver eneste time levetid jeg kan få ut av pæra (10-30000 timer på led).

Så... noen som har erfaring med 12v ledpærer? Hvilke holder, og hvilke gjør ikke? Noen som har sett GU9 12v og som kanskje til og med har testet de? Kan jeg evt. bruke canbus pærer?

Pæra som fulgte med:    bilde

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

tema har mange, men bil pærer er bygd litt andeledes enn pærer til hjemme 12v da noen av hjemme 12v trafo kan gjøre att ledpære flasher litt

jeg satt på retningsdioder i trafokretsen for å få mer stabilt 12v,så nå er dette bra,

men lys i baseng blir litt noe ant å se på pga vann en å se på trapplys...

canbus pærer har innbygd motstand til biler med litt mer avansert lyspærer system men kan fint brukes i vanlig 12v vanlig pære uten canbus lyser i nyere biler i 2sec så bilesn styreenhet kutter den ut og varsler såm brent pære dette pga feil i motstand i selve ledpære, slå tenninga av og på lyser 2sec igjen så kutter igjen...

Jeg kan ikke noe om forskjellen på GU9 og G9 , men har etterhvert litt erfaring med led i både båt, bil og hjemme. Jeg har med hell kjøpt det meste av led pærer fra Aliexpress til båten, ebay til bilen, mens har holdt meg til kolonialbutikken for å kjøpe lys hjemme (da det er raskest å kjøpe en til der hvs det er behov for en ny).

Dersom du søker etter pærer som kan gi både diskolys og vanlig varmhvit farge, blir du nødt til å kjøpe større pærer, evt ledstrips. Vanlig varmhvite dioder ligger da ved siden av rgb diodene. Men så lenge du bare søker etter vanlig varmhvitt lys, er det "normal" pærestørrelse. Canbus og uten canbus går om hverandre til alt annet en bil - der er det som forrige man skrev, et behov for motstand, hvis ikke lyser feillampe.

Slik jeg har gjort det med de pærene jeg helst vil slippe å bytte ut, har jeg satt inn LED pærer med flest mulig små dioder   (link til ankerlanternepæra til Nimbusen), slik at hvis en liten diode ryker spiller det liten rolle (ryker driveren må jo hele pæra byttes uansett).

Dersom GU9 og G9 går i samme sokkel ville jeg forsøkt å finne noe som passer greit her, og det langt meste er tipp topp kvalitetsmessig - men søk å kjøpe fra en diamantrated selger.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Jeg ser at tråden min har blitt flyttet fra OT og over i båtforumet. Regner med at diskusjoner rundt 12V led uansett er interessant i båtøyemed også, og flott for meg som vil ha så mange tips som mulig.

Jeg har "gitt opp" støpearbeidet for i år, og har derfor tiden frem til våren på meg til å finne den perfekte pæra.

Jula var et godt tips ser jeg. Denne skal jo i teorien kunne fungere. Alternativt denne canbus pæra fra Biltema. Tenker jeg gjør et par prøvekjøp og tester litt. Finner forhåpentlig raskt ut hva som fungerer og ikke fungerer da.

Jeg handler regelmessig via Aliexpress, og er enig i at det meste har helt grei kvalitet. Men siden dette er såpass billig her hjemme så er det enklere å prøve & feile litt med det.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...