Jump to content

Vinteropplag - best tildekking mtp vær og tyveri?

Båtkjøper

Recommended Posts

Hei,

Vi har en daycruiser på 20 fot som nå er tatt opp på land og satt til vinteropplag i marinaen vi har båten.

Ifjor satte vi opp stativ og hadde presenningen over (sto uten kalesje), slik at det var luftig men likevel i le for vær og vind (og snø).

Nå er det på tide igjen, og jeg ser at mange bare har presenningen helt tett inntil båten. Det er stort sett gjort så stramt at all snø mest sannsynlig vil rase av, men hva med lufting?

Er dette likevel en ok løsning?

Vi har to seter i stoff som vi ikke får fjernet, mens resten er plast el.l. Vil ikke risikere mugg...

Båten står også noe utsatt plassert, så vil gjøre det minst mulig attraktivt både å komme opp i båten og å stjele motoren (og båten!). Vil tro at motoren er mer synlig for en kjeltringer dersom vi bruker stativ, men er de på tokt, så tar de jo uansett det de vil ha.

Takknemlig for alle gode tips dere kan ha til noen forholdsvis nye båteiere, både mtp tildekking og tyveri :-)

Den som finner opp den metoden som garantert holder tyver vekke, har sikkert mange priser i vente.

Hos deg er det vel helst motoren som er interessant, så hvis du ikke vil ta den med deg så kanskje du må gjøre den mindre attraktiv. Å male den rosa er sikkert effektivt, for rosa motor vil ingen ha, og sikkert ikke du heller.

Men hva om du smører den inn med noe, f.eks. grease, motorlokk og gjerne stammen. Du får en vaskejobb til våren, men jeg tror ikke noen andre vil ta i den.

Håper du får noen flere råd etterhvert, og gjerne noen gode!

Ugjennomtrengbar Kevlar-presenning, får på alibaba.com

Ellers, finnes det 12v alarmer, Knude linket til en her fra sin fantastiske byggetråd http://alarmsystemer.net/no/

Vet ellers flere bruker vilt-kameraer av typen man henger opp på trær som trigger ved bevegelse og sender MMS med bilde til mobilen din.

Jeg prøver å lukke ned mer i år, da der jeg ligger fant jeg ut at det ble mindre fukt da, siden det fordamper fra underlaget (dårlig drenert grus/sand) og legger seg under presenningen, ble veldig fuktig i fjor inntil jeg lukket igjen. Så tenkte jeg å plassere noe fuktslukegreier inni der...

Men uansett, av erfaring fra å bo i Oslo sentrum, tyver flest driter i alarm og kamera og fislete låser. Sats heller på forsikring.

Baltic-pappa

Takk for tilbakemeldingene sålangt :-)

Jeg har sett gjennom forsikringen, og den ser grei ut sånn ved første øyekast, men unntak av dette: "• Utenbordsmotor, hekkaggregat/utenbordsdrev skal være fastlåst eller boltet til båten."

Båten er på land, men motoren er ikke verken fastlåst eller boltet til båten. Bør vi da kanskje kjøpe en kjetting og lås? Vil jo være godt dekket mtp forsikringen, slik at de ikke evt trekker for lignende.

(Tyverimessig vil jeg tippe at kjeltringer uansett har med utstyr til sånt...?)

Når det gjelder presenningen tar jeg gjerne imot flere innspill på hva som er bra/ikke bra.

Takk igjen!

To presenninger er greit for da slår det seg mest på den ytterste og du slipper at det drypper så mye innvendig. Ellers kan du kjøpe rosa plastidip spray å lakkere motor med, kan reves av til våren :lol:

Vi har en enorm og tykk presenning som vi brukte ifjor når vi hadde på stativ. Tenker du evt to utenpå hverandre, tett inntil båten?

Redigert av Båtkjøper (see edit history)

Hvis den ikke var boltet fast i båten så ville den jo ha falt av med en gang  :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Tror også, som trønderbygger, at fjerning av undervannshus (og evt deksel) gjør motoren mindre interessant for de som ikke har lært forskjellen på mitt og ditt.

Boltene som fester motoren til akterspeilet bør ha mutrene på innsiden av båten, i låsbart rom, og være av nylock typen. Det vil om ikke annet gjøre stjeling litt mer plundrete.

Viltkamera er nevnt, greit om det kan monteres noenlunde skjult.

Når det gjelder lufting er det vel 2 prinsipper å velge mellom; tettest mulig med fuktsamlende utstyr, eller så åpent at det blir sirkulasjon (og utskifting av luft).

Noen sverger til det ene, andre til det andre. Selv bruker jeg begge, båten står normalt luftig men lukker og setter på avfukting med ujevne mellomrom.

Jevnlig ettersyn og evt justering underveis så finner man ut hva som virker og ikke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...