MegaTrondy Startet 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 18.Oktober.2016 Skulle ut med landsted båten min i dag. Har en 5 hk motor som angivelig er trimmet til 8 hk med forgasserbytte mm. Uansett så oppførte motoren seg litt rart første par minuttene for å så stoppe helt. Har hatt litt problemer med at forgasseren har vært justert feil, at det var fukt i bensinen osv så tenkte kanskje det var en sammenheng. Når jeg tok av dekselet for å se på motoren så jeg at tanken var helt tom. Sist jeg var ute fyllte jeg full tank. Har ikke brukt den etter det. Er innebygget tank i båten. Kan det ha lekket ut eller har noen vært å forsynt seg? Er ikke vant til innvendig tank. Er ikke noe ventil som må stenges for at det ikke skal renne ut. Annet enn lufteskruen og tanklokket liksom.0 Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Virker spesielt at noen skal ha tatt seg bryet å stjele de få litrene med bensin det er på en innebygget tank. Sannsynligvis har du en stengekrane på en av sidene, eller i forkant på motoren der du enten kan åpne opp for bruk av intern tank, åpne for ekstern tank eller stenge helt. Hvis denne krana har fått stå åpen skal du ikke se bort fra at noe bensin har kunnet renne ut. Har en 5hk Yamaha selv, denne lakk litt etter jeg glemte å stenge av etter bruk. Merket det var kommet totaktsolje i bunn av båten etter en stund uten bruk og kunne spore denne seige gørra opp til forkanten av motoren (mye jobb å få båten ren, måtte til med kraftig avfetting). Etter krana ble stengt har det ikke kommet noe videre lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
macreimert Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Jeg har samme motor. Av og til stenger ikke flottøren som den skal. Forgasseren flyter da over og bensin renner ut fra to overløpsslanger som leder fra forgasseren og ut under motoren. Utløpet er rett bak stengekranen for den innvendige tanken. Forsvinner kjapt en liter eller mer ut der om du ikke er oppmerksom. Fenomenet oppstår oftest når motoren er lite brukt. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 5 hk suzuki trimmet til 8 hk? trur at den er 6 hk Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
MegaTrondy Svart 18.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Ok. Unngår jeg problemet hvis jeg kobler til ekstern tank? Andre måter å unngå det på? Er ikke ekspert, men selger sa det var satt på større forgasser og fjernet plombering slik at den skal yte 8 hk. Går helt ok på en 14 fot båt med 2 stykk. Med en blir den for baktung. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 19.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Noen som vet hva slags kobling jeg må ha til suzuki 5 hk 4 takt for å koble til ekstern tank? Ser at det er en haug av koblinger. Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 (redigert) Jeg antar at dette er forrige generasjon av suzuki 4t 5hk. Hadde den tilkobling for ekstern tank? Trodde det bare bare 6hk som hadde på den serien? (Modellen som kom i år har det på alle 3) Og enig i at det må være 6hk, 8hken er jo en vesentlig større og tyngre motor, med 2 i stedet for 1 sylinder. Redigert 19.Oktober.2016 av Cral (see edit history) Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
MegaTrondy Svart 19.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Den har tilkobling ja. Skal ut å handle nå, så hvis noen vet hva slags kobling det er blir jeg glad. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 (redigert) Fra i sommer Suzuki 5 Hk . Høres ut som problemet jeg slet med i siden motoren var ny gikk og stoppet i vilden sky og en forgasseren som lekker bensin ut overløpslangene. Ekspertene sier det er rusk i forgasseren, så flottøren ikke stenger? Har rengjort den mange ganger. Ingen forskjell på om jeg kjørte fra intern eller ekstern tank, annet en at den noen ganger startet når en skiftet tank. Kjekt med en kompressor så en kan blåse rent, men hjalp det nei, får gruble på det i natt. Ny dag og nye muligheter kikket på flottøren og armen som stenger ventilen. Stenger den?? Bøyde litt på flottørarmen,…………..… og litt til. bensin ut overløp-slangene, så diagnosen burde være rett, skulle ikke bøyd det lille ekstra. fikk ikke bensin i forgasseren. Demonterte og bøyde litt tilbake og motoren startet og ingen bensin i overløp en liten tur ut av havna og bånn pinne på utsiden med 5HK , det var litt moro helt til 5 – 7 åringene med sine 10 til 25 Hk brukte meg som rundingsbøye. En vellykket prøvetur motormessig. PS.Har hvert helt topp siden. mener at det er standard kopling Redigert 19.Oktober.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lazyjack Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Er det ikke bensinkran på disse småmotorene fra Suzuki? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 (redigert) Er det ikke bensinkran på disse småmotorene fra Suzuki? Tja, en kan velge mellom intern eller ekstern tank. nr 12. Redigert 19.Oktober.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MegaTrondy Svart 19.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Ble ikke så klok på biltema hva jeg skulle velge til motoren min. (Suzuki 5 hk 4 takt). https://s10.postimg.org/saijo67x5/image.png Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 (redigert) ingen av de , akkurat de bensinslangedelene på biltema er det like greit å ligge unna om du ikke er glad i å plages Redigert 19.Oktober.2016 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Diddn Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 (redigert) Det er samme bensinkobling på suzukis 4-taktere som koblingene til johnson og evinrude (omc). Da johnson sine 4-taktere rundt 2006-07 er samme som suzuki. Redigert 19.Oktober.2016 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Men hør på Ivar. Om de ikke har byttet leverandør så er bensinslanger til påhengs på BT bare dritt. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 20.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Hvor kjøper jeg slange og hvorfor er biltema sine dårlig? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 .. det må du nok spørre biltema om men de jeg har prøvd har feks lekket i koblingene - den siste jeg prøvde , der spruta det bensin alle veier når jeg klemte på blæra.. Det som er på båtrekvisita sjapper som feks maritim er oftest grei kvalitet , men original er tryggest. Hørt at OMC sine originale skal være jevnt over bra Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.