Jump to content

Lekk eller tyveri av bensin? Suzuki 4 takter 5 hk.

MegaTrondy

Recommended Posts

Skulle ut med landsted båten min i dag. Har en 5 hk motor som angivelig er trimmet til 8 hk med forgasserbytte mm. Uansett så oppførte motoren seg litt rart første par minuttene for å så stoppe helt. Har hatt litt problemer med at forgasseren har vært justert feil, at det var fukt i bensinen osv så tenkte kanskje det var en sammenheng. Når jeg tok av dekselet for å se på motoren så jeg at tanken var helt tom. Sist jeg var ute fyllte jeg full tank. Har ikke brukt den etter det. Er innebygget tank i båten. Kan det ha lekket ut eller har noen vært å forsynt seg? Er ikke vant til innvendig tank. Er ikke noe ventil som må stenges for at det ikke skal renne ut. Annet enn lufteskruen og tanklokket liksom.0

Virker spesielt at noen skal ha tatt seg bryet å stjele de få litrene med bensin det er på en innebygget tank. Sannsynligvis har du en stengekrane på en av sidene, eller i forkant på motoren der du enten kan åpne opp for bruk av intern tank, åpne for ekstern tank eller stenge helt. Hvis denne krana har fått stå åpen skal du ikke se bort fra at noe bensin har kunnet renne ut.

Har en 5hk Yamaha selv, denne lakk litt etter jeg glemte å stenge av etter bruk. Merket det var kommet totaktsolje i bunn av båten etter en stund uten bruk og kunne spore denne seige gørra opp til forkanten av motoren (mye jobb å få båten ren, måtte til med kraftig avfetting). Etter krana ble stengt har det ikke kommet noe videre lekkasje.

Jeg har samme motor. Av og til stenger ikke flottøren som den skal. Forgasseren flyter da over og bensin renner ut fra to overløpsslanger som leder fra forgasseren og ut under motoren. Utløpet er rett bak stengekranen for den innvendige tanken. Forsvinner kjapt en liter eller mer ut der om du ikke er oppmerksom. Fenomenet oppstår oftest når motoren er lite brukt.

Fra i sommer Suzuki 5 Hk .  Høres ut som problemet jeg slet med i siden motoren var ny  gikk og stoppet i vilden sky og en forgasseren som lekker bensin ut overløpslangene.

Ekspertene sier det er rusk i forgasseren, så flottøren ikke stenger? Har rengjort den mange ganger.

Ingen forskjell på om jeg kjørte fra intern eller ekstern tank, annet en at den noen ganger startet når en skiftet tank.

Kjekt med en kompressor så en kan blåse rent, men hjalp det nei, får gruble på det i natt.

Ny dag og nye muligheter kikket på flottøren og armen som stenger ventilen.

Stenger den??

Bøyde litt på flottørarmen,…………..… og litt til.

bilde

bensin ut overløp-slangene,  så diagnosen burde være  rett, skulle ikke bøyd det lille ekstra. fikk ikke bensin i forgasseren.

Demonterte og bøyde litt tilbake og motoren startet og ingen bensin i overløp en liten tur ut av havna og bånn pinne på utsiden med 5HK , det var litt moro helt til 5 – 7 åringene med sine 10 til 25 Hk brukte meg som rundingsbøye.  En vellykket prøvetur motormessig.

PS.Har hvert helt topp siden.

mener at det er standard kopling   WEB_Image%20Kopling%20Mariner%20Yamaha%2

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

.. det må du nok spørre biltema om  :giggle:

men de jeg har prøvd har feks lekket i koblingene - den siste jeg prøvde , der spruta det bensin alle veier når jeg klemte på blæra.. :thumbsdown: 

Det som er på båtrekvisita sjapper som feks maritim er oftest grei kvalitet , men original er tryggest.    Hørt at OMC sine originale skal være jevnt over bra 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...