Jump to content

Vinterkonservering snekke - bruke utenbords på mindre båt i vinter

MegaTrondy

Recommended Posts

Siden jeg er fersk snekke eier lurer jeg på litt råd. Skal ha snekken på land om en uke. Lurer på tips til vinterkonservering. Finnes det noe muffe jeg kan sette utenpå inntaket for å få frostvæske inn i kjølesystemet og i septik tank? Holder det å tømme ferskvanns tank helt? Andre ting jeg bør gjøre? Skal kalesjen av og bare bruke presenning eller er det lurt å ha en gammel kalesje på under?

Skal ha en liten båt med påhengsmotor liggende ute i vinter. Hvordan kan jeg forhindre at den tar skader i kulden? Ikke hatt båt liggende ute før vinter.

Redigert av MegaTrondy (see edit history)

Det er ikke så viktig om du har snekke, seilbåt eller cabincruiser men hva slag motor og hvilket kjølesystem den har (direkte eller indirekte).

Uten å vite det er det vanskelig å gi deg råd.

Septiktanken tømmer du og pumper inn vann/frostvæsleblanding via doen. Avhengig av om du har falltank eller lavtliggende tank så

tømmer du litt av det nye innholdet ut i sjøen og stenger utløpsventilen mens du fgjør dette. Da har du frostsikret tank, slange og

stengeventil.

Du må også frostsikre saltvannsinntaket til doen på samme måte som andre saltvannsinntak i båten.

Når det gjelder påhengeren så tømmer den seg for vann selv og du trenger ikke ofre den en tanke.

Blir det kuldegrader kan det være lurt å la være å vippe den opp, så er du sikker på at impelleren i vannpumpa ikke

fryser fast og slites i stykker når du skal starte.

Det kan være lurt å ha en gammel kalesje undet presenningen, da blir det tørrere ombord.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Ang innenbordsmotor og konservering:

Forutsetter at du har sjøvannsfilter montert før impellerpumpa. ( har du ikke sjøvannsfilter, monterer du det nå, så er det gjort)

Det siste du gjør før den heises på land, er å la motoren kjøre seg varm, slik at termostaten åpner seg. Så stopper du motor, åpner lokket på sjøvannsfilteret, heller oppi rent vann, starter motor og fortsetter å etterfylle rent vann. Greit å ha tilgang på vannslange. Etter et par minutter begynner du å helle oppi ferdig utblandet frostvæske. Når du er tom for frostvæske, skrur du av motoren. Heis båten på land.

Men det du kan gjøre nå mens du har god tid, bytt motorolje og filter. -så slipper du å gjøre det på land.

Ang sjøvannsinntak på toalett, så er det bare å la ventilen stå åpen nå båten er på land. Koble slangen løs fra toalettet og løft den opp slik at vannet renner ut. -eventuelt, koble slangen løs fra inntaket sette den i en kanne frostvæske og pump ivei. Toalettet blir frostsikkert.

Ellers må du ihverfall tømme ferskvannspumpa for vann. Ikke la det stå vann i kraner.

Tørk av motor slik at den blir rent og pent. Spray over med 6-66 marine spray.

Så var det batteriene. Skal båten stå med strøm i vinter? -lading? Batterier kan tas hjem.

Ellers så er det jo lurt å ta ut alt av tekstiler så det ikke blir mugg.

Vask over overflater. Særlig hvor det er matfett og smuler. -unngå grobunn for mugg.

Pass på at eventuelt dieselpåfyllingslokk er tett så det ikke lekker vann inn i tanken.

Sjøl bruker jeg elektrisk avfukter i båten, og lar da alt av puter etc ligge ombord.

Redigert av Eureka (see edit history)

Jeg har en saltvannskjølt volvo penta MD17. Syns dette høres krevende ut. Kan ikke jeg bare plassere en trakt med den store siden på trakten over inntaket og koble til en slange - koblet til en dunk med kjølevæske og starte opp motoren?

Jeg håper å få tilgang til strøm. Hva gjør jeg med batteri hvis ikke? Har en gammel kalesje med litt hull. Har det noe å si så lenge den er under en presenning?

Du MÅ enten tappe ned motoren for vann, dersom det er mulig, eller få innpå kjølevæske. Du kan ikke stole på frostvakt alene. Hva om strømmen går/sikring slår ut?

Å koble en trakt på sjøvannsinntaket blir masse søl.

Skru sjøvannsslangen av skroggjennomføringen og sett slangen i en bøtte vann, og etterfyll med vann. Kjør motor varm så termostaten åpner seg, først da kan du få kjølevæske inn i hele kjølekretsen.

Eventuelt setter du en ny slange inn på impellerpumpa og legger denne slangen i en bøtte.

Om du ikke får motoren driftsvarm, det tar tid på tomgang, kan du skru av lokket på termostathuset, ta ut termostaten, sett på lokket igjen. Då trenger du ikke kjøre den varm.

• 2 uker senere...

Var i båten i dag for å klargjøre litt før kulden setter skikkelig inn. Fant en måte jeg kan koble meg på inntaket for å kjøre frostvæske gjennom systemet. Det jeg lurer på er hvordan jeg bytter impeller? Skrudde opp lokket til vannpumpen, men fant ikke ut hvordan jeg får ut selve impelleren. Forsøkte forsiktig med et skrujern, men den satt fast. 

Syns by the way at impelleren så helt ok ut, så er det da nødvendig å bytte den? Den ble sist byttet i sommer. Båten har vel gått 2-300 timer med impelleren. 

Var i båten i dag for å klargjøre litt før kulden setter skikkelig inn. Fant en måte jeg kan koble meg på inntaket for å kjøre frostvæske gjennom systemet. Det jeg lurer på er hvordan jeg bytter impeller? Skrudde opp lokket til vannpumpen, men fant ikke ut hvordan jeg får ut selve impelleren. Forsøkte forsiktig med et skrujern, men den satt fast. 

Syns by the way at impelleren så helt ok ut, så er det da nødvendig å bytte den? Den ble sist byttet i sommer. Båten har vel gått 2-300 timer med impelleren. 

Impelleren skal bare dras rett ut. Den er ikke festet på noen måte, men kan sitte litt trangt. Bruk en smal tang (eller spesialtang), ta godt tak over senter, og dra rett ut. Ikke prøv å bende den ut med et skrujern eller liknende, det kan medføre at akslingen blir skjev,

Dersom gummien i impelleren er myk og frisk, og det ikke er antydning til sprekkdannelse noe sted, kan det hende at den vil vare en sesong til. Leste nettopp her på forumet om en impeller som fortsatt var frisk og fin etter tjue års bruk, Det synes jeg er å ta vel stor risiko. Selv har jeg en fire år gammel motor, og kjører ennå på originalimpelleren. Men risikoen for at noe går galt, øker dramatisk for hvert år jeg ikke bytter, Så jeg sjekker den svært nøye før jeg setter den inn igjen, Er det minste antydning til slitasje eller sprekk, så blir det ny. Eller om gumminen virker stivere enn sist jeg hadde den ute.

I tillegg har jeg reserveimpeller med pakning liggende klar i båten.

Guest Avmønstret#

Det med levetid på impeller spørs så mye. Ulik konstruksjon på pumpehuset feks. Etter hva jeg har skjønt spiser enkelte VP impellere til frokost i forhold til små Yanmar, hvor de kan vare i "all evighet". Noen installasjoner har ikke sjøvannsfilter, som sikkert gjør at en kan få økt slitasje på impeller. Pluss om man går mye i ureint vann osv. 

Hadde tatt den ut for nøye inspeksjon og byttet den hvis jeg var i tvil. 

Du har fått råd om dette i en av de mange andre trådene du har startet på samme tema....  Hvor ikke ta ut termostaten og fjerne mye av problemet ?

Ville fulgt rådene du har fått av Pinkvin.

Med 20 liter vann en slange som passer på inntaket og som rekker til en bøtee ved utløpet (eksosen dersom du har våt eksos) ved utløpet fanger du opp det som kommer ut og det brukes om igjen.... til motoren er varm. Da kan du bytte til bøtte nr 2 som er fylt med 50 % frostveske.

Ved å resirkulere vannet senker du prosesstiden fordi delta T synker for hver sirkulering.

For egen del ville jeg bare tatt ut termostaten.... og fått jobben gjort.

Hensikten med 50% frostveske er å oppnå maksimal korrosjonsbeskyttele. Den er best ved 50%.

Sånn da var jobben gjort. Det var en utrolig tidkrevende prosess. Resirulerte vannet som jeg ble forespeilet, men det tok likevel nesten 2 timer før motoren var varm nok. Slangene var ikke lange nok, så måtte fange vannet som kom ut i en bøtte også tømme dette inn igjen via en trakt. 57 grader er det magiske tallet i følge det jeg kunne finne ut. Vi klarte ca. 60 grader på det meste.

Var mye gugge som kom ut de første rundene. Så frostvæsken er uten tvil bra for motoren. :) Tømte denne på når mototen var varm nok og kjørte noen runder med frostvæske.

Det er vel ikke noen måte å sikkert vite om frostvæsken har sirkulert i hele motoren? Eneste jeg syns når tempen bikket 57 grader at lyden på motoren forandret seg litt. Vet ikke om det er noe jeg innbilte meg eller om det var tilfellet. Syns også vannet med frostvæske ble litt mer grumsete igjen også plutselig. Kanskje fordi termostaten åpnet seg?

Til neste gang. Klarer motoren å suge opp vann hvis jeg kobler en vannslange på vannpumpen og lar den gå ned i bøtten med vann som kommer fra eksosen? Det er omtrent 2 meter fra bakken og opp. Siden vi ikke hadde lang nok slange så lot vi bare slangen fra eksosen gå i bøtten og tømte vannet tilbake i en slange ved hjelp av trakt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...