rebop
Jeg har i det siste hatt bra fremgang på prosjektet og fikk endelig snudd båten riktig vei, samt også fått den opp på båtvogna, så da ble det plutselig håp. Har jobbet med å lage nye treplater til benken bak i båten, men oppdaget i dag når jeg såg over ting at selve båten er i dårligere tilstand enn forventet.
Dette et steg frem (båt er endelig snudd korrekt vei og oppå båtvogn)
I arbeidet med å fikse benken bak oppdaget jeg at det var malt over det gamle navnet til båten, DAJM fra Valle nært Ålesund.
Ny plate var relativt lett å lage når en hadde god mal å lage ut ifra, men som en ser så var den gamle platen i relativt dårlig forfatning. Spesielt nederst.
Har dessverre ikke bilde av den nye platen som skal erstatte denne, men jeg brukte forskalingsplater, og var overrasket over dimensjonen på popnaglene som var brukt. Hadde ikke vært borti så store popnagler før.
For en god stund siden har noen funnet ut at en trenger hull for å kunne ha lensepumpe i båten. Så da tar en vinkelsliperen frem og lager kjapt et hull. Det har selvsagt ikke vært noe jeg var veldig fornøyd med, men dette er jo en bruksbåt så hull i seg selv har ikke vært et stor problem så langt.
Men dårlig arbeid straffer seg, og på et tidspunkt må båten ha hatt mye vann i seg innvendig. Det kan faktisk være i mitt eierskap da den har stått ute over lengre tid og jeg var ikke smart nok til å ta ut bunnproppa som den første tingen jeg gjorde etter å ha tatt den på land tilbake i 2014 eller noe i den gata.
Som en ser et det ikke all verdens status på denne dørken. Aner ikke hvor mye jobb det vil bli å fikse noe slikt, men jeg antar at det fort tar så mye tid at begynner jeg på dette så blir det ikke noe båt på sjøen denne sommeren heller. Antar at fremgangsmåte er vinkelsliper og å fjerne deler eller hele dørk som er i dårlig stand, for deretter å støpe opp ny dørk med glassfiber og evt divinicell eller noe jeg ikke har lest meg opp på. Dog skal jeg begynne på dette så tror jeg ikke det blir lagt mye penger i det. Kryssfiner hadde holdt fint dersom den hadde vært vanntett...
Tenker å bruke et endoscop jeg har liggende og prøve å få en bedre status på båten for å se om det er galskap å putte motor på dette og tross alt bruke tid på sjøen og ikke på land som jo har vært målet nå en god stund.
Ny 50hk Suzuki ble bestilt i dag før jeg oppdaget dette. Er tiltenkt levert og montert om ca 2uker. Dersom jeg starter på jobben med å fikse dørk så er det vel bare å glemme å få båten på vannet denne sommeren (også).
Fortsatt god kveld i stua. :-/