Jump to content

Fiksing av Rana 530

rebop

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Jeg ble plutselig tilbudt båtplass for kort tid siden, så da er det bare å kaste seg rundt å kvitte seg med medlemskap i hagebåtforeningen, og få satt båten på sjøen som lenge har vært et ønske.

Båten hadde behov for mindre reparasjoner av skrog, disse er jeg godt i gang med, men nå er jeg litt usikker på veien videre ifht grunning maling / overflatebehandling.

Jeg ønsker: Få vekk gammel hvitfarge med gulaktig preg på skrog innvendig og utvendig, som jeg antar er best ved å male/rulle/sprøyte lakke skrog. I mitt tilfelle har jeg ikke tilgang på lakkverksted / hobbyvarianten av hobbysprøyte. Det blir rulle, evt pensel som er eneste alternativ.

Tenker å bruke biltema produkter, og ser at to komponent polyuretanlakk (30553) ser ut til å være i salg igjen nå etter å hva vært borte fra markedet. Men når jeg leser på boks står det at dette ikke kan brukes under vannlinje. Hva kan en bruke på hele bunn/utside av skrog dersom denne ikke kan brukes?

Så langt har jeg:

- Sparklet

- Snudd båt opp ned

- Pusset

- lagt på glassfiber/polyester noen få plasser på skrog

- sparklet med gelcoatsparkel (som vel egentlig er topcoat)

Antar at neste da er grunning, evt rubbing og (2komp polyur)lakk, samt rett før båt settes ut, bunnstoff. Noen tips her? Har lest meg vill i alle forumtråder.

Har dessverre ikke bilder av nyere dato, men legger inn et som ble tatt for litt siden.

bilde

Ute er det vel ikke temperaturer til å holde på så mye lenger verken grunnbehandling eller toppfinish på båt. Siden det er høst og behov for å bruke båten før høststormene kommer, ville jeg gjort det litt enkelt og fått båten på sjøen og i bruk. Så kan det gjøres mer grundig til våren. For du skal vel ikke la den ligge ute i vinter? Uansett er det ikke grotid på Møre før en kommer til mai. Lykke til og nyt høstværet på sjøen! Jeg misunner deg som bor der vest nå...

• 6 måneder senere...

Da er tempaeraturen langt bedre her på Sunnmøre. og båtpuss for oss som holder til utendørs er plutselig aktuelt igjen. Jeg har nå gjort meg ferdig gelcoatsparkel under vannlinje, har bestilt gelcoat med fargekode 8012 som jeg planlegger å fikse mindre skader i gelcoat over vannlinje med. 

Jeg har liggende ny kjøllist i rustfritt stål som jeg skal snart montere. Har lest meg frem til at to-komp epoxyprimer er stert anbefalet under vannnlinjen for å danne et vanntett sjikt før jeg får på bunnstoff (for å unngå groe). 

Kan jeg bruke to komponent epoxyprimer og ha kjøljern i rustfritt stål? Evt bør jeg bruke noe annet enn epoxyprimer til å danne det vanntette laget før bunnstoff med? Jeg har gått til innkjøp av biltema sin epoxyprimer som skriver i sin beskrivelse: "Ikke egnet på rustfritt stål".

Jeg ble invitert på fisketur i går så legger ved passende bilde her med hekksjø i strålende sol som er status på Sunnmøre nå. Fangst: Lyr, torsk og lange :) IMG_20170429_103240.jpg.bef1e8e34b014db50d8a769cee5074d5.jpg

Epoxyprimeren er kjent for å være et godt tettingsmiddel som hindrer vanninntrenging. Ellers regner jeg med at du primer først og så legger på kjøljernet til slutt. Jernet vil vel uansett bli utsatt for slitasje  selv om du legger på bunnsmørning. Ellers har groen i sjøen startet for fullt, garna måtte spyles hver dag sist uke.

Motoren som stod på den var en 30hk Mariner ca 1991 modell som jeg har solgt. 

Jeg har tidligere diskutert maks størrelse på Rana 530 i denne tråden:

https://baatplassen.no/i/topic/111574-eldre-rana-530-ht-40-vs-50-hk-forsikring-hva-er-tillatt/

Planen er å kjøpe en ny 50hk motor nå i mai. Har ikke helt bestemt meg for merke enda. Mye for og i mot men tenker å ikke kjøpe for tung motor, så får vi se hva det blir tilslutt :)

Har fått på første laget med rød bunnsmøring, så nå er det bare å få et blått et på, gjort et forsøk på litt rubbing, montering av nytt kjøljern så får jeg endelig snudd båten og kommet videre i arbeidet :)

Redigert av rebop (see edit history)

Har kjøt en tube med sicaflex til marin bruk som jeg håper er like bra eller bedre enn Tec7. Har ingen erfaring med sicaflex men brukt noe tex7 og tilsvarende produkter tidligere. 

Takk for tips! :)

Har forøvrig en badestige og svinger til ekkolodd  som også skal festes, hvor jeg må trolig sette skruer i eller nær vannlinje. (den originale badestigen til en Rana 530 suppleringskjøpt). Antar at det holder å gjøre det på den samme måten med badestigen og ekkoloddet.

Mange takk!

Jeg har kjøpt rustfrie skruer hos Biltema, men ser nå at syrefast og rustfritt ikke er det samme. Ser ut som en må gå for A4 kvalitet (A2 kvalitet er ikke godt nok), så da må jeg finne ut hva jeg har kjøpt... Har heldigvis ikke kommet så langt at jeg har festet det enda, men det nærmer seg. I går ble båten blå og jeg fikk startet arbeidet med å forsøke å fikse gelcoat over vannlinja med gelcoat fra maritim som visstnok skal være korrekt fargekode ( 8012 ). Blir spennende å se om det jevner seg ut etter jeg får gjort et forsøk på polering og rubbing om ikke så lenge.

IMG_20170509_223249.png

Montering av kjøljern gikk bedre enn forventet. Fikk hjelp av min bedre halvdel som var veldig god hjelp. Det var litt knot å få bendet det ned på bakre del av båten, men det gikk greit. Til en evt neste gang så skal jeg prøve å skaffe kortere skruer, ikke en fordel at de går for langt inn i skroget, men det gikk greit med skruene jeg hadde kjøpt i syrefast.

Enkel rubbing og polering gav et ok resultat med bruk av autosol. Har aldri gjort noe rubbing før, det var gøy å se at en så gammel overflate kunne bli nesten skinnende ny. 

Båten er nå snudd igjen (gikk veldig fint med 4 mann), slik at jeg får startet med å skifte ut kryssfiner/forskalingsplate til benk som er delvis råtnet, samt lagt opp nytt elektrisk opplegg. 

Ny styrbord og babord led lanterne er kjøpt inn, tenker å bytte ut alt til led som sikkert mange andre har gjort også med hell. 

Det første store spørsmålet jeg har nå er hva er de egentlige fargekodene på denne båten. Det jeg har googlet meg frem til er 8012, men min båt er utvilsomt ikke 8012 innvendig, og jeg tviler sterkt på at den er det på utsiden heller (da må den ha falmet enormt mye), men overbygget er trolig 8012. Tenker å sende epost til Rana og eller pw plastservice (som har vært til god hjelp tidligere) for å se om jeg finner ut noe der.

Det andre jeg ikke er helt sikker på er hvilken dimensjon jeg bør velge på el-kabler. Det sies at en bør bruke 2,5 kvadrat til lamper ol, samt tolederkabel (type RKXB) som jeg ikke har funnet i noe normal butikk enda. Dersom jeg kan bruke noe fra Jula eller Biltema så gjør det ting mye enklere for min del. Å bruke startkabler (til bil) er visstnok et triks for å kjøpe billige kabler av en viss kvadratstørrelse uten at det koster skjorta. Fordelingskabel fra batteri bak i båt tenker jeg må være endel mer enn 2,5, men en trenger vel ikke så mye som 35/50 som ser ut til å være vanlig på startkabler. For ordens skyld så blir det en 50hk motor med noe slikt som et 75Ah batteri. Å trekke egne kabler til motorinstrument på denne størrelsen båt tolker jeg også som overkill. Det kan da umulig være så mye spenningsfall gitt det enkle utstyret jeg har planlagt å montere. (Ekkolodd 5", led lanterner, lampe under benk bak, taklampe, usb-kontakt og sigarett-tenner uttak ved styrekonsoll, samt lensepumpe)

IMG_20170514_155125.jpg

IMG_20170514_155145.jpg

IMG_20170511_203921.jpg

rebop skrev for 5 timer siden:

Det andre jeg ikke er helt sikker på er hvilken dimensjon jeg bør velge på el-kabler. Det sies at en bør bruke 2,5 kvadrat til lamper ol, samt tolederkabel (type RKXB) som jeg ikke har funnet i noe normal butikk enda. Dersom jeg kan bruke noe fra Jula eller Biltema så gjør det ting mye enklere for min del.

Har brukt endel av disse fra Biltema i min båt. Tror de er god nok også for maritimt bruk, siden de er fortinnet.

Alf-inge: Takk. Antar at dette er fordeling til lanterner ol, 4,5 kvadrat er vel ikke nok til stamkabel/fordeling til sikringer selv om det er ganske små størrelser på min båt og dette prosjektet.

Sjarkmann: Det stemmer at jeg skal ha hardtoppen på plass igjen, skal også ha kalesje på plass igjen. Den har vært oppbevart innendørs en stund nå som nok ikke var så dumt (håper jeg). 

Dagens store overaskelse er fargekode på båt og alderen på min båt.

Min Rana 530HT er fra 1985, mao har jeg funnet ut at jeg har "veteranbåt".  (jeg trodde den var fra tidelig 90-tall). Fargekoden har jeg fått vite er Syntes beige 400012. Ser ikke ut til å være noe populær farge blant forhandlere nå om dagen så tips til hvor en kan skaffe gelcoatsparkel uten at det koster for mye mottaes med takk. i følge maritimstart ( http://maritimstart.no/maritimstart-spesial/batprodusentens-fargekoder/) så har en Rana 530 1986 til 1995 fargekode 8012. Det forklarer hvorfor jeg ble lurt...

har sett at produsenter innimellom legger til en 0 eller 2 ekstra i fargekoden, slik at jotun 812 "musling" ble til 8012, og har også sett denne som 800012.   Mistenker da det samme med den beige , at 400012 tilsvarer 4012...?  

Kan heller ikke huske at det var noe fargebytte på 80-tallet - kan tenkes at det er 8012 og at det er 3 tiår med sollys og falming som har gjort sitt..? 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Er ikke erfaren nok til å vurdere om 3 tiår kan gjøre så mye endringer ifht falming som jeg opplever. Jeg tenker at 8012 er overbygg, men 4012 kan nok stemme for båt over vannlinje.

Ser at i denne tråden så blir det nevnt både 4012 og 8012, selv om dette er en Rana Sjark så har vel ikke Rana brukt så enormt mange forskjellige farger og varianter på sine produkter vil jeg tro.

En Dansk nettside http://www.glasfiber-center.dk viser følgende bilde (se under), som kan stemme med det jeg selv opplever, selv om skjerm kan være langt fra sannheten.

Maritim ser ikke ut til å ha gelcoatsparkel i 4012, så da får jeg vel prøve å finne det en annen plass, evt noen andre idéer til hvor skaffe? En fordel om det kan skaffes på norsk nettside, evt ebay til ingen penger, eller enda bedre lokal butikk :)

resize_image.jpg

rebop skrev for 19 timer siden:

Sjarkmann: Det stemmer at jeg skal ha hardtoppen på plass igjen, skal også ha kalesje på plass igjen. Den har vært oppbevart innendørs en stund nå som nok ikke var så dumt (håper jeg). 

Blir vel bra det, men personlig synes jeg de er finest uten, eller med vindskjerm og bøyle lengere att :wink:.

Redigert av Sjarkmann (see edit history)

Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!!

ivar: Ser jeg kanskje var litt kjapp på konklusjon ifht fargevalg. Jeg skal gjøre mer research ifht å se om jeg finner korrekt farge, men det jeg fikk opplyst av pw plastservice er jo en visst sannsynlighet for at det faktisk er korrekt. Kommer tilbake her når jeg evt vet noe mer.

Sjarkmann: Dersom jeg hadde valgt bare basert på design så hadde det trolig blitt en annen båt... Min båt er jo ikke akkurat noe prydobjekt, men jeg håper det blir en fin bruksbåt som kan brukes til såvel dagsturer, fisketurer, dykkerturer såvel som vannskikjøring. 

rebop skrev 1 time siden:

Sjarkmann: Dersom jeg hadde valgt bare basert på design så hadde det trolig blitt en annen båt... Min båt er jo ikke akkurat noe prydobjekt, men jeg håper det blir en fin bruksbåt som kan brukes til såvel dagsturer, fisketurer, dykkerturer såvel som vannskikjøring. 

Ja, det er ikke noe galt med hardtop, du får jo nesten styrhus under den, så dette blir nok en båt du får mye glede av :wink:.

Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!!

Jeg har i det siste hatt bra fremgang på prosjektet og fikk endelig snudd båten riktig vei, samt også fått den opp på båtvogna, så da ble det plutselig håp. Har jobbet med å lage nye treplater til benken bak i båten, men oppdaget i dag når jeg såg over ting at selve båten er i dårligere tilstand enn forventet.

Dette et steg frem (båt er endelig snudd korrekt vei og oppå båtvogn)

IMG_20170521_204410.jpg.f7082cd06db376b88926b40995fcdcfa.jpg

I arbeidet med å fikse benken bak oppdaget jeg at det var malt over det gamle navnet til båten, DAJM fra Valle nært Ålesund.

IMG_20170520_201011.jpg.9d1e8dfe37f848d2c06dbe06ce7d32c2.jpg

Ny plate var relativt lett å lage når en hadde god mal å lage ut ifra, men som en ser så var den gamle platen i relativt dårlig forfatning. Spesielt nederst.

image-20170520_201413.jpg.324c124bd2db3b0d711ef9bcb05ae86e.jpg

IMG_20170520_201427-1.jpg.82630e48dd26f7d88ddfb1c06ac2cac6.jpg

Har dessverre ikke bilde av den nye platen som skal erstatte denne, men jeg brukte forskalingsplater, og var overrasket over dimensjonen på popnaglene som var brukt. Hadde ikke vært borti så store popnagler før.

For en god stund siden har noen funnet ut at en trenger hull for å kunne ha lensepumpe i båten. Så da tar en vinkelsliperen frem og lager kjapt et hull. Det har selvsagt ikke vært noe jeg var veldig fornøyd med, men dette er jo en bruksbåt så hull i seg selv har ikke vært et stor problem så langt. 

IMG_20170522_210057.jpg.027029bcc46b171222abc377509ac735.jpg

Men dårlig arbeid straffer seg, og på et tidspunkt må båten ha hatt mye vann i seg innvendig. Det kan faktisk være i mitt eierskap da den har stått ute over lengre tid og jeg var ikke smart nok til å ta ut bunnproppa som den første tingen jeg gjorde etter å ha tatt den på land tilbake i 2014 eller noe i den gata.

IMG_20170522_210101.jpg.24b5c9d4eb047e3a9334de837587cc76.jpg

IMG_20170522_203011.jpg.adeb954a7c56921ad2620212bc011fc4.jpg

IMG_20170522_210144.jpg.5d1a168fdf0e3b2d7c4da5a791c160f7.jpg

Som en ser et det ikke all verdens status på denne dørken. Aner ikke hvor mye jobb det vil bli å fikse noe slikt, men jeg antar at det fort tar så mye tid at begynner jeg på dette så blir det ikke noe båt på sjøen denne sommeren heller. Antar at fremgangsmåte er vinkelsliper og å fjerne deler eller hele dørk som er i dårlig stand, for deretter å støpe opp ny dørk med glassfiber og evt divinicell eller noe jeg ikke har lest meg opp på. Dog skal jeg begynne på dette så tror jeg ikke det blir lagt mye penger i det. Kryssfiner hadde holdt fint dersom den hadde vært vanntett...

Tenker å bruke et endoscop jeg har liggende og prøve å få en bedre status på båten for å se om det er galskap å putte motor på dette og tross alt bruke tid på sjøen og ikke på land som jo har vært målet nå en god stund. 

Ny 50hk Suzuki ble bestilt i dag før jeg oppdaget dette. Er tiltenkt levert og montert om ca 2uker. Dersom jeg starter på jobben med å fikse dørk så er det vel bare å glemme å få båten på vannet denne sommeren (også). 

Fortsatt god kveld i stua. :-/

Redigert av rebop (see edit history)

surt å oppdage noe sånt når man tror man har unnagjort mesteparten av arbeidet...

Jeg vil tippe den prosessen der har pågått en stund.   Du kan jo forsøke å skjære rundt hullet og se om du kommer inn på friskere finer.  Isåfall ville jeg plastet på en plate, og heller satset på å gjøre en større operasjon til neste sesong, med utskjæring av dørk og bytting av spant.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...