Texans Startet 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2016 Hei. Nå har jeg hatt 2 sjærgårdsjeeper og eg lei av at kone og barn synes det slår for mye dersom det er litt bølger, derfor har jeg bestemt meg for å kjøpe en DC, har lest nettet opp og ned de siste to ukene men finner ikke all relevant info så da håper jeg på litt hjelp her? Budsjettet er er maks 130k, størrelse 17-20 fot. I starten av min leting var jeg bestemt på at jeg ville ha båt med utenbordsmotor (pga det er det eneste jeg har hatt tidligere) men nå er jeg mer der at innenbords er ok også. De aller fleste båtene jeg har tittet på er ifra 2000-2005 modell. Jeg har tittet på følgende båter: Uttern D55: denne har jeg lest slår en del i sjø så tror den er utelukket. Askeladden 515: freestyle I minste laget og ikke helt tilfreds med båten inv. Men har lest at Askeladden er gode sjøbåter og er av bra kvalitet. Pris ca 120000 Hydromarin 5830 2009 mod: finner ikke mye info om disse båtene men ser fin ut og er rimelig i pris mtp årsmodell. Denne ligger ute til 149000 så her må det prutes (står gi bud i annonse) denne er også litt langt unna. Amerikanske DC: tittet på litt forskjellige Mariah, bayliner osv. Har lest litt ymse om kvalitet og sjøegenskaper så er litt skeptisk. Men jeg liker båtene av utseende og løsninger og de er relativt rimelige. Ligger på 90-130000 Nordkapp comptesse 610: dette er en 1999 modell og den eldste båten jeg har på aktuell lista. Båten har en 4.3 mercruiser med ferskvannkjøling og rustfri duoprop, båten ser fin ut og er eid av pensjonist. Den er servet på verksted så føles som et sikkert kjøp sånn sett, jeg liker båten innvendig og den har montert ankervinsj som jeg gjerne vil ha på min neste båt. Har også funnet en test av båten fra 2003 der den får gode skussmål for sjøegenskaper. Denne koster 110000.- Pr nå føler jeg kansje at Nordkappen er det mest fornuftige mtp kvalitet og hvordan den ser vedlikeholdt ut. Men den er fra 1999 og har innenbordmotor som jeg aldrig har eid selv før. Hvordan er bensinforbruket og kvaliteten på disse motorene? Er denne båten et bedre kjøp enn en amerikansk DC som er 5-7 år nyere? Mvh Jon Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Kjøp aldri båt uten at du får testa den under forhold den skal brukes under. Men nå må du henge i før båtene går i vinteropplag. Synes for øvrig at Bella er et godt alternativ. Og den har utenbordsmotor som er mye lettere å hanskes med viss en da ikke er særlig motorkyndig. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Velg noe det er mange av på Finn, så er teorien at det er lettere å selge når du får 3 fot syken... Vår forrige båt, Nor-Dan 6100 (heter også 610) var vi meget fornøyd med. Utenbords, fin i sjøen. 96 mod med 115 hk, solgte for 110000 for to år siden, solgt dagen etter den ble lagt ut på Finn. Prøvde også et par Skibsplast som var samme ulla... Sats på så ny motor som mulig, om du ikke skrur litt ? var litt skruing på 96 modellen... Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Texans Svart 23.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Hei og takk for svar, jeg er mekaniker så teknisk forståelse har jeg men jeg er ikke sugen på å bruke min på å skru masse da jeg skrur nok på jobben. Jeg kjøper heller ikke båt for å bytte ut om et par år pga tre fot syken da vi har hytte i ferskvann og dette er et suplemang for å komme seg på sjøen, har i tillegg tøyd strikken til dragen max hva jeg kan kjøpe båt for.. Skulle jeg kjøpt den båten det kryr av på finn skulle jeg ha kjøpt uttern d55 men den har jeg ikke lest veldig mye positivt om så er skeptisk til det. Det er vel igrunn en amrikaner eller Nordkappen jeg heller mot men ønsker synspunkter om kvaliteten på disse båtene opp mot værandre og hva som gir meg mest båt for pengene over lengre tid. Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Viss det er følelsen av å ha gjort et godt kjøp det viktigste du håper å sitte igjen med, er det ikke sikkert du blir like fornøyd med bruken etter en tid... Har kjøpt med den innstillingen sjøl, og da blei ikke bruken slik jeg ønska. Siden du har peil på det motortekniske, er det vel først og fremst båten sin opplevelse i sjøen du er ute etter å få vite noe om. Sikkert mange her som kan gi deg tips om de båtene du er gira på. Men igjen: test ut båten sjøl så du veit om du er fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Texans Svart 23.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Håper veldig på respons fra noen som kjenner til Nordkappen, tror ikke ikke det at dette er det no knallkjøp men tror muligens dette er det beste kjøpet for meg med de båtene som er til salgs nå utifra det jeg har lest på nettet og det er desverre ikke alt for mye info om Nordkappen annet enn et par tester der den kommer veldig godt ut, men jeg har også lest tester om Uttern D55 som har gitt den høy score, noe som er i strid med det meste jeg har lest om D55 på BP.. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 24.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 Ta en titt på Fjordling 18 ht. Flott familiebåt som går veldig fint i sjøen. Ikke så mange som selges, men det har vært et par gode kjøp denne sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 24.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 Du favner utrolig bredt her... Veldig vanskelig å gi råd på så få kriterier og så mange muligheter som ligger i dette. Generelt kjøper man selgeren mer enn man kjøper båten... Dvs - man har selvfølgelig ymse sjekklister osv og de bør følges. Men de sier lite om hvilken bruk båten har hatt - og hvilket vedlikehold den har fått. Lett å vaske seg frem til en fin båt før visning Derfor blir det sånn at man må se an personen man kjøper båten av, hva kan han om båten o.l. Jeg ville ikke vært redd for Mercruiser 4.3 litern - det er en anerkjent motor som sitter i massevis av båter. Fordeler med en slik motor er: - Billige i innkjøp (gjelder alle bensin innenbords) - Billige deler (gjelder stort sett alle bensin innenbords) - Kan ta service selv (dersom du ikke kan fra før er dette lett å lære seg) - Stillegående på cruising fart - Ordentlig badeplattform - Alle verksteder kan skru på dem Ulemper: - Tunge - Høyt bensinforbruk på full gass - ? kommer ikke på fler... Nordkapp som er holdt ordentlig, med den motoren høres bra ut det. Amerikanske båter er heller ikke noe å være redd for - men vær obs på at de gjerne er litt smalere enn tilsvarende norske båter (de er lager for å kunne fraktes på tilhenger). Ta en titt på Fjordling 18 ht. Flott familiebåt som går veldig fint i sjøen. Ikke så mange som selges, men det har vært et par gode kjøp denne sesongen. Fjordling er et supert valg - men er kanskje noe gamle båter etterhvert? Vet ikke om jeg ville valgt Fjordlingen til noe særlig mer enn en båt nummer to og da som lekebåt med Mercury XR2 Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
TerjeFjern Svart 25.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 Jeg har en Rinker 232 som vi har hatt som familie cruiser i 3 år nå med 5.0 Mercruiser . Knall båt synes vi. Romslig, god kvalitet med fine sjøegenskaper. Fordelen er billige motordeler hvis man trenger noe. Forbruket er heller ikke ille. Selger min nå da vi har kjøpt mye større båt. Synes den er bred jeg med ca 259 i bredde. De norske er vel neppe bredere enn det. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 25.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 ibiza 19 eller 20 touring Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.