Jump to content

Volvo Penta TMD 30A, plagsomt mye røyk over 2500rpm.

C2CV

Recommended Posts

Hei.
Jeg har en TMD30A som sitter i en Skilsø 750. Den starter og går fint, men når jeg kommer over 2000 omdr., begynner det å lukte dieselrøyk som slår inn bakfra eksosutløpet som sitter akkurat under vannlinja, og på 2500 omdr, blir det plagsomt. Er dette normalt, eller hva er feil med motoren Kan det være slitasje på turboen så den ikke får nok luft?  Hva er vanlige svakhetspunkter på denne motoren? Timetelleren har lagt av, så jeg vet ikke hvor lenge den har gått.

Båten har også en 180L dieseltank der dieselmåleren er helt ut av kurs. Viser 3/4-dels tank når tanken er full. Er slikt å få kjøpt noe sted?

Takknemlig for svar.
MB

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Volvo Penta TMD 30A hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Før du begynner å overhale turboen, må du gjøre en del andre ting.

Begynn med det elementære, får motoren nok luft?

Skift/ta av luftfilter og kjør med motorluke oppe, ryker det fortsatt?

Sjekk slakk i aksel til turboen, noe slakk

radialt skal det være, men ikke aksialt.

Lekker det noen plass mellom turbo og innug?

Skaff et manometer og mål turbotrykk, er det OK?

Er dyser OK?

Dette er en forkammer motor, det vil aldri komme "fjelluft" ut av eksosen, men røyk skal du ikke ha. (Det har iallefall ikke min TAMD30 motor)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...