C2CV Startet 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2016 Hei.Jeg har en TMD30A som sitter i en Skilsø 750. Den starter og går fint, men når jeg kommer over 2000 omdr., begynner det å lukte dieselrøyk som slår inn bakfra eksosutløpet som sitter akkurat under vannlinja, og på 2500 omdr, blir det plagsomt. Er dette normalt, eller hva er feil med motoren Kan det være slitasje på turboen så den ikke får nok luft? Hva er vanlige svakhetspunkter på denne motoren? Timetelleren har lagt av, så jeg vet ikke hvor lenge den har gått. Båten har også en 180L dieseltank der dieselmåleren er helt ut av kurs. Viser 3/4-dels tank når tanken er full. Er slikt å få kjøpt noe sted? Takknemlig for svar.MB Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Volvo Penta TMD 30A hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Er det "bare" lukt eller er det noen farge på eksosen? Er den svart, indikerer det at motoren får for lite luft. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
C2CV Svart 23.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Det lukter mye dieselrøyk og den er mørk i fargen, men ikke akkurat svart. Har hørt at det er mulig å overhale turboen på disse. Hvordan er det å demontere turboen på denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Før du begynner å overhale turboen, må du gjøre en del andre ting. Begynn med det elementære, får motoren nok luft? Skift/ta av luftfilter og kjør med motorluke oppe, ryker det fortsatt? Sjekk slakk i aksel til turboen, noe slakk radialt skal det være, men ikke aksialt. Lekker det noen plass mellom turbo og innug? Skaff et manometer og mål turbotrykk, er det OK? Er dyser OK? Dette er en forkammer motor, det vil aldri komme "fjelluft" ut av eksosen, men røyk skal du ikke ha. (Det har iallefall ikke min TAMD30 motor) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
C2CV Svart 23.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Tok ut luftfiletert og sjekket turboen i dag. Luftfilteret var rimelig tett og svart. Hvem selger slike nye på nettet? Kjente på turboen som ikke hadde noen slakke som skremte meg, men vil sjekke slakken en gang til. Forstår jeg riktig når aksial, er inn og ut og radial er sideveis slakke? Sitér dette innlegget Link to post
Alfonzo Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Har du groe på propell og skrog? Isåfall vil motoren slite og du får disse symptomene. Aksial er ut/inn ja og radial Sideveis/oppned.. Sitér dette innlegget Link to post
C2CV Svart 23.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Tok opp båten i går, som sagt. Det var svært lite groing, så ikke det som gav motstand og røyk. Motoren knitrer mye under oppstart. Vurderer å justere ventilene. Hvilken ventilklaring skal de være? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Det luftfilteret er likt som en eller annen 80-talls Volvo personbil(husker ikke hvilken). Ta det med til en bilrekvisita butikk, og de burde kunne hjelpe deg. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Førstefender Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Får du max turtall? Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 24.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 Verkstedboka sier o,40mm samtlige ventiler varm eller kald motor Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 25.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 Maritim.no har eller hadde luftfilter til 31 og 30 serie penta. Hyggelig pris på det tilsvarende uorginale filteret Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.