Jump to content

EDC Kontroll til KAD300, gasspådrag har blitt tregt

Hpdam

Recommended Posts

Hei
Har EDC kontroll på min 2006mod KAD300
Har to styreposisjon og begge har fungert veldig bra frem til nå.
Merket i sommer at styrekontrollen på FB begynte å bli tregere ved gasspådrag,
når jeg gir full gass skjer det ikke noe før den gradvis øker turtallet på motor.
Nå merker jeg at den samme tendens er i ferd med å skje også på den andre styrekontrollen. Jeg har fint pådrag opp til 2000 omdreininger , så stopper gasspådraget når jeg gir gass, for så å øke sagte og rolig i sitt eget tempo så lenge kontrollen står med
fullt pådrag. Jeg får Max turtall og kontrollen lystrer 100% når jeg skrur ned gasskontrollen
Noen som har forslag til årsak, er det slitte kontakter på kontrollen? Skal innmat i kontrollen smøres? Det er jo ett poteniometer inne i kontrollen?
Konklusjon: gass fungerer ved pådrag men i sitt eget tempo.
Ved reduksjon av pådrag fungerer alt 100%
Hans Petter

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig EDC Kontroll til KAD300 hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Prøv ved fult turtall, reduser sakte til 2.800 rpm og gi på igjen. Følger gasspådraget nå?!

Dersom det følger OK fra ca 2.800 rpm og opp, tror jeg feilen ligger på kompressor som ikke slår inn.

Min kad 300 oppførte seg slik:

Tok gasspådrag til 2000rpm, steg sakte til 2.500 rpm får så å akselere normalt videre til maks. Feilen lå i defekt clutch på kompressoren.

Kompressoren hjelper motoren i mellom registeret. Ca 1800 rpm til 2700 rpm. Turbo kobler inn på ca 2500 rpm. Har du tung båt med singel installasjon som meg ( Sun 33) så trenger motoren hjelp fra kompressoren.

Hjelper jo heller ikke på tung båt at DPG drevet har 1;1,68 i utveksling .

Kompressor skal også slå inn på kald motor opp til 40 grader.

Takker for alle svar så langt

Tror ikke det er kompressor da de to forskjellige kontrollere oppfører seg ulikt. Den som står mest utsatt til på FB er mest ustabil mens den som står i lukket kabin har blitt mer og mer "treg" utover sommeren.

Det er noe av grunnen til at jeg trodde selve potmeter i kontrollen kanskje var " irrett" eller trengte litt kontaktspray etc

Men jeg vet jo ikke om potmeter er mekanisk eller om dette fungere annerledes enn det jeg forestiller meg med et potmeter

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...