Hpdam Startet 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2016 HeiHar EDC kontroll på min 2006mod KAD300Har to styreposisjon og begge har fungert veldig bra frem til nå.Merket i sommer at styrekontrollen på FB begynte å bli tregere ved gasspådrag,når jeg gir full gass skjer det ikke noe før den gradvis øker turtallet på motor.Nå merker jeg at den samme tendens er i ferd med å skje også på den andre styrekontrollen. Jeg har fint pådrag opp til 2000 omdreininger , så stopper gasspådraget når jeg gir gass, for så å øke sagte og rolig i sitt eget tempo så lenge kontrollen står medfullt pådrag. Jeg får Max turtall og kontrollen lystrer 100% når jeg skrur ned gasskontrollenNoen som har forslag til årsak, er det slitte kontakter på kontrollen? Skal innmat i kontrollen smøres? Det er jo ett poteniometer inne i kontrollen?Konklusjon: gass fungerer ved pådrag men i sitt eget tempo.Ved reduksjon av pådrag fungerer alt 100%Hans Petter Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig EDC Kontroll til KAD300 hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Har Ingen fasit å komme med. jeg ville begynt med de enkle og billige tiltakene. Hendlene kan kalibreres, står greit beskrevet i instruksjonsboken. Om ikke det hjelper ville jeg byttet potensiometerne, og deretter rekalibrert. Om ikke det heller ordner problemet blir det å søke hjelp igjen på dette utmerkede forum Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Det er ytterst skjelden at potensiometeret blir slitt eller defekt. Det vanligste er dårlig kontakt i en kobling et sted mellom potmeteret og motoren. Kalibreringen forandrer seg ikke av seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Kong Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Prøv ved fult turtall, reduser sakte til 2.800 rpm og gi på igjen. Følger gasspådraget nå?! Dersom det følger OK fra ca 2.800 rpm og opp, tror jeg feilen ligger på kompressor som ikke slår inn. Min kad 300 oppførte seg slik: Tok gasspådrag til 2000rpm, steg sakte til 2.500 rpm får så å akselere normalt videre til maks. Feilen lå i defekt clutch på kompressoren. Kompressoren hjelper motoren i mellom registeret. Ca 1800 rpm til 2700 rpm. Turbo kobler inn på ca 2500 rpm. Har du tung båt med singel installasjon som meg ( Sun 33) så trenger motoren hjelp fra kompressoren. Hjelper jo heller ikke på tung båt at DPG drevet har 1;1,68 i utveksling . Kompressor skal også slå inn på kald motor opp til 40 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Hpdam Svart 23.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Takker for alle svar så langt Tror ikke det er kompressor da de to forskjellige kontrollere oppfører seg ulikt. Den som står mest utsatt til på FB er mest ustabil mens den som står i lukket kabin har blitt mer og mer "treg" utover sommeren. Det er noe av grunnen til at jeg trodde selve potmeter i kontrollen kanskje var " irrett" eller trengte litt kontaktspray etc Men jeg vet jo ikke om potmeter er mekanisk eller om dette fungere annerledes enn det jeg forestiller meg med et potmeter Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Et potmeter er noe så enkelt som en variabel motstand. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.