Førstefender Startet 24.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 24.Oktober.2016 (redigert) Er det noen som har erfaring med Suzumar 310MX? Har planer om å bytte ut Mercury Jolla vår, men leste et sted at vannet slo inn bak på Suzumar når man tok den ut av plan? Har tenkt å ha en 15HK på den, 44kg. Holder dem på lufta eller er lekkasjer et problem? Mercury 270 Tender jolla vår har overrasket positivt på mange områder, men har bruk for en litt større jolle nå og motor. Mercury 290 er også et alternativ og vi vurderer også Grand 300. Redigert 24.Oktober.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 24.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 Jeg har Suzumar 310 usikker på om det er MX, jeg har enkel bunn. Ja, hekkbølgen slår over når du slakker av, men det er bare å ta det med ro så går det fint. jeg er kjempefornøyd. Har 9,9 Vmax på den. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 24.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 Hei takk for svar, MX`en har dobbel bunn, men regner med det er samme skroget. Likte ikke helt å høre at hekkbølgen slår over bak men. Med Mercuri jolla kan vi gjøre "hva som helst" uten at det kommer sjø inn, valgets kvaler.. Mange Suzumar joller å se rundt omkring, må vel være fler med erfaring med denne jolla? Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 24.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 Har 310 med dobbel bunn og jockeysete. Ved normal avdrag på gassen fra plan har jeg aldri hatt problemer med vann over akterspeilet. Kjøpte den ifjor våres og først forrige helg måtte jeg pumpe litt luft i den. Så min er iallfall tett. I plan på stille vann føles det som om den legger seg litt på siden. Mulig andre også gjør det men at det merkes lettere når man sitter midt i båten. Den oppfører seg veldig bra når det blir ruskete og med jockeysete blir vi omtrent aldri våte. Alt i alt må jeg si meg fornøyd med jolla. Det er ikke den råeste jolla, men med tanke på pris scorer den høyt hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 24.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 Takker for info! Får se hva som dukker opp før nyttår eller så kjøper jeg ny. Jolla vår blir hentet om en ukes tid, så må ha ny før April, hvis ikke tilter vel poden Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 25.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 Beste jolla jeg har hatt! Formet litt ned på kjølen akter - virker jo litt som et trimplan. Mulig det er det som gjør at akterspeilet er litt lavere, men jeg opplever det som en fordel hva gjelder planingsterskel. Har forøvrig min andre suzumar 310, og kan trygt anbefale den. Har 15 hk Suzuki på min nå. Gå for den med dobbelt skrog. Min forrige hadde dobbelt skrog og flat dørk, den jeg har nå har ikke flat dørk. Det savner jeg. Har jockeysete i, populært blant barna. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 25.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 (redigert) Takk for info nordan family 27! Har fått kjempe tilbud på ny Suzuki DF9,9Hk BS, som lett gjøres om til 15/20hk, så det blir nok denne motoren i tilfelle på båten. Planer den greit med litt last? Det er kun forøverig MX modellen med dobbeltskrog som er aktuell. Redigert 25.Oktober.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 26.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2016 Har Suzuki 15 på min og den planer med to voksne og to 14 åringer med ikke for høy BMI ;) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2016 Vår planer med to voksne og tre barn/ ungdommer. Vi har imidlertid 9.9 propell på 15 hk, så den skyver jo veldig godt i planingsterskelen. Men med oss 5 i ligger den jo tungt hvis det er bølger, dessuten tar jockeysete så stor plass at det er trangt. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 26.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2016 Svogeren min har MX310 han har modifisert sin da han har problemer med at det kommer vann inn over akterspeilet når han slakker av. Han har ikke jockey sete og mener båten egentlig er designet for det og ikke har dette problemet. Når jeg kjøpte ny jolle forrige gang vurderte jeg 310MX og hadde vel egentlig tenkt å kjøpe men gikk glipp av det gode høstkjøpet og valgte noe annet. I ettertid er jeg glad for det. For meg blir det helt feil at en båt ikke takler "normal" kjøring. I ettertid syntes jeg også tofta er for høy og potongene små som resulterer i liten innvendig dybde. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 26.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2016 Hva kjøpte du Ally, og hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 26.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2016 Utgangspunktet mitt var en Zodiac 285 Fastroller med høytrykksdørk. I den ble jeg våt ved minste krusning på sjøen og var umulig å få i plan hvis jeg hadde spist ei kjøttkake for mye til middag... Jolla voldte bare bry og det endte med at jeg ga den bort til loppemarked . Så utgangspunktet mitt var store potonger, ikke for tung da jeg har den i snapdaviter og 9,9/15 hk totakter. Etter at jeg ikke fikk kjøpt 310MX kom jeg over Highfield 310 UL/CL med aludørk. Etter å ha tatt en titt på båtmessa og sammenlignet båtene var jeg ikke i tvil og bestilte en Highfield 310 UL, den er ikke CE godkjent for 15 hk, men jeg har i to år brukt den med en Yamaha 15 hk totakter og det går helt fint. CL versjonen er godkjent for 15 hk. Jeg valgte UL pga. vekt 44 kg. Båten har enorme potonger 44 cm, veldig bra lastekapasitet 585 kg, god bredde 171 cm, to steder å feste tofta, setter jeg tofta bakerst så kan jeg sitte normalt fremover å kjøre med bena godt nedi båten og tofta under toppen av potongene. Årene kan festes på innsiden av potongene ved dørken (ute av veien når man har snapdaviter). Kjølbeskyttelse hele veien og en skikkelig fenderlist som du også kan løfte båten i. Båten har et minimalistisk design men har allikevel alt hva jeg trenger. Bakdelen er prisen, nesten dobbel av Suzumar.. men jeg er i alle fall blakk og lykkelig og føler jeg har kjøpt min siste jolle... http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81734998 Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2016 Wow.... Ikke tåler normal bruk... Jammen meg flaks jeg, som har hatt to av dem over tilsammen 8 år og fremdeles er veldig fornøyd. Men det er klart, med to voksne og tre gutter/ungdommer er vi kanskje unormale i bruken. Har hatt uten konsoll, med tverrstilt sete og ratt konsoll og med jockey nå i den siste. Kan godt være at andre merker er enda bedre - jeg har bare hatt 3 andre merker gummibåt før (og det er over 8 år siden), men ingen som jeg har vært like fornøyd med. Men jeg kan jo være fornøyd fordi jeg ikke vet at jeg kunne vært enda mer fornøyd med noe annet. Men min neste jolle er nok også Suzumar. Ser poenget at litt vann kan komme bak dersom jeg drar rett av gassen. Da kommer det inn ca like mye som det gjorde på Zodiacen, Bombarideren, og et merke jeg ikke husker hva var. Men det kommer ikke mer heller. Akkurat når hekkbølgen klasker inn bak når man raskt trekker båten ned fra plan er vel ikke unikt. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 2.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2016 Takk for alle innspill. Da er Suzumar 310MX kjøpt inn, med Suzuki 9.9hk, 44kg tung. Fjernet plombe av forhandler og oppgitt til 17hk. Så den bør vel gå greit. Propell er 9.25X9, kanskje litt liten? Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 2.November.2016 Link til dette innlegget Svart 2.November.2016 (redigert) Håper du blir fornøyd. Ble det med jockeysete? Jeg har tatt plomba og har fortsatt originalpropellen på. Den blir i minste laget så turtallsperra slår inn på full gass. Men i gjengjeld får jeg den fint i plan når den er ganske fullastet. Det er viktigere for meg enn toppfarta. Vil vel tro at 15 hk. propellen passer fint selv om du event. chipper den til 20 også. Redigert 2.November.2016 av Scand Baltic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 6.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Nei det ble ikke jockesete, selv om poden nok ønsket dette . Ville ha mest mulig plass ombord i jolla, og selv om krana løfter 250kg, ønsker jeg ikke unødig vekt på tur. Nå er vekta jolle+motor 102kg, som er bra synes jeg. Husker du propell størrelsen på din "Scand Baltic"? Er ikke opptatt av toppfart jeg heller, den går vel for fort som den er tenker jeg, men er greit å ha en jolle som drar hele familien opp i plan og kan brukes til kjøring med tube osv Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Skal prøve å huske på å sjekke propellen i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Skal bytte jolle, og har veldig lyst på RIB. Suzumar 310 er høyaktuell. Holder en 6 hk på denne tror dere? Har det på den jolla vi har nå. Kommer greit i plan med meg og dattera på 8 år. Innbiller meg at en rib faktisk går lettere i vannet. Erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 9.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 Har ikke forsøkt 6hk på RIB, men en 9,8hk som jeg brukte på en Zodiac VIB (luft dørk) og satte senere på en RIB. Begge gikk svært lett i plan, men kjøre opplevelsen er som natt og dag, i favør RIB. MX310 har oppgitt vekt på 58kg, tror 6hk blir litt snaut, minimum 8hk ville jeg sagt. Sitér dette innlegget Link to post
Mellomstor Svart 6.August.2017 Link til dette innlegget Svart 6.August.2017 Hei ! Føler opp spørsmålet om propell spørsmålet du hadde :-) Du sa din ble levert med 9,9 propell på 9,25 x 9 '' Jeg har akkuratt byttet min Honda 10 HK på en MX 310 med jokey konsoll på, før groe gjorde den med Honda ca. 16 knop. Nå med sprett ny Suzuki 9,9 (gjort om til 17 slik som din) men den går jo rett i turtall sperre og det på ca 17 knop. Så her må jeg på med større proppel.. Hva ente det med hos deg ? Noen andre med erfaring ? Holder det å gå til 15 HK propell eller bør man gå for en 20 Hk ? Jeg spurte i butikken om vi ikke skulle gå for større propell, men de sa nei ingen vits.. Men motor var ikke glad i turtall sperren for den piper om man holder den litt der.. Sitér dette innlegget Sjøen er for alle :-) Link to post
Førstefender Svart 6.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2017 Hei, at butikken sa ikke vits med større propell, må være mangel på kunnskap! Jeg bestillte en 9,25x11, men fikk 10".. (Solas) Den drar i turtallsperre nå også, gjør ca 21knop med meg og poden på 10år. Motor er litt tiltet inn, drar rett i plan med halvgass. Er litt i tenkeboksen ang. større propell, nå går den "lett" i plan med 3 voksene og 1 barn + endel matvarer og last! Og det er det viktigste. Guttungen kjører jolla endel også, 21 knop er mer enn nok for han. Ser det ligger en 310mx på finn med 20hk Suzuki og stål propell, oppgitt fart 25-30knop, så har tydeligvis litt å gå på. Etter det jeg leser så er bare turtallsperre økt til 6300omd på orginal 20hk, mens maks turtall er satt til 5800-6300, så med rett propell kan vi fint komme innenfor det området. Tror jeg skal prøve meg med en orginal 11" etterhvert... Veldig fornøyd med jolle, glad det ikke ble Grand 300, som jeg holdt på å kjøpe. Sitér dette innlegget Link to post
Mellomstor Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Hei ! Vi er også kjempe fornøyde med båten og den nye Suzukien med injektion er spennende.. Litt mer lyd en fra Honda men lettere og kraftigere :-) Da høres det ut som jeg skal få butikken til å låne meg en 9,25 x 11'' for å prøve, tipper at den går rett i turtall sperre med en 10''. Så får vi laste opp alle 4 (to voksne og en på 12 og en på 8) og se om vi klarer og få den i plan med 11'' for det er jo litt av vitsen for oss også. I ferien når vi skulle handle så klarte vi jo bare 5 knop med Honda, så er spent på hva vi klarer med Suzuki :-) Sitér dette innlegget Sjøen er for alle :-) Link to post
nordan family 27 Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Det finnes jo også 9,25x10,5 som en mellomting, men mulig det bare er til Yamaha? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 7.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Har ikke sett 10,5" til Suzuki. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.