Jump to content

Draco 2100 med Omc Cobra 5,8 og sx drev, valg av propell

draomc

Recommended Posts

Har en Draco 2100 gen 2 med Omc Cobra 5,8 og sx drev 1:66 . Propeller jeg har prøvd 15/17 , denne spant og var alt for liten . Prøve da en 14,5/19 som var noe bedre og gjorde 40 knop gps målt . Neste var en 4 blad 14 1/4 19 da gjorde den 45 knop men hadde et turtall målt med laser på 5000 rpm . Hva må jeg opp i for og få turtallet ned til 4200 - 4400 rpm som er anbefalt ? Eller er det vanlig og dra tilbake spaken for ikke og overspeede motoren ?

Det er så høyt det kan umulig være rett. I alle fall om motoren er original. Det er ikkje mulig å dra en ford 5.8 Windsor opp i slike turtall med de originale toppane. Da snakker vi plutselig over 300 hk elns og ikkje de 230-40 som de er på knappe 4000 som standard og kor alt turtall stopper opp grunnet åndenød. Råsterk hele veien dog til bråstopp, omtrent som en diesel.

OK, det skulle bli 4000rpm på motor/1,66=2400 rpm på propell.

Ved å kjøre din motor på 4000rpm, så skal du ha en Max teoretisk hastighet på 37,5 knop m/19" stigning på propellen.

Vil anbefale deg å laste båten med Max last, evt det som er vanlig. Der må du starte for å få ett korrekt utgangspunkt på ditt propellvalg.

Redigert; og selvfølgelig så må du få deg en korrekt avløsning av turtall

Redigert av mask (see edit history)

Hvis det står at motoen skal kjøres på max turtall 4400rpm som du skriver som max anbefalt, så betyr ikkje dette at du skal ha hendelen i bunn på 4400rpm. Det betyr at motoren ikkje skal ha høyere turtall. Jeg har selv hatt en Smuggler 28 med 350 chevy motor på ca 340hk. Husker ikkje heilt propell størrelsen, men det jeg brukte som referanse var følgende: Sjekket dreiemomentkurven til motoren Nm Vs turtall, og satt på propell der jeg oppnådde max turtallet som var 4600rpm (litt tilfeldig at jeg traff akkurat på 4600rpm), avlesningen på momentkurva viste at ved 3800 rpm så begynte kurven og flate ut, altså 3800rpm ble satt som marsjfart turtall (ca 34knop) og her fikk jeg mest fart for pengene. Svar på ditt spørsmål; Nei du trenger ikke ha maxturtallet med hendelen i bunn, men det er lett og overspeede motoren hvis du er ute i litt røff sjø da du ikke har tid til å se på turtelleren, så jeg vil anbefale deg å ha max turtall med hendelen i bunn. Når det gjelder å få båten lettere i plan så er jo det forskjell på 3 og 4 bladers propell også, men propeller har jeg vært lite borti så det vil jeg ikke svare deg på. Det er flere tråder her på BP angående propell og turtall, mye flinke folk som sikkert kan gi deg ett godt svar på akkurat det.

Hvis det står at motoen skal kjøres på max turtall 4400rpm som du skriver som max anbefalt, så betyr ikkje dette at du skal ha hendelen i bunn på 4400rpm. Det betyr at motoren ikkje skal ha høyere turtall. Jeg har selv hatt en Smuggler 28 med 350 chevy motor på ca 340hk. Husker ikkje heilt propell størrelsen, men det jeg brukte som referanse var følgende: Sjekket dreiemomentkurven til motoren Nm Vs turtall, og satt på propell der jeg oppnådde max turtallet som var 4600rpm (litt tilfeldig at jeg traff akkurat på 4600rpm), avlesningen på momentkurva viste at ved 3800 rpm så begynte kurven og flate ut, altså 3800rpm ble satt som marsjfart turtall (ca 34knop) og her fikk jeg mest fart for pengene. Svar på ditt spørsmål; Nei du trenger ikke ha maxturtallet med hendelen i bunn, men det er lett og overspeede motoren hvis du er ute i litt røff sjø da du ikke har tid til å se på turtelleren, så jeg vil anbefale deg å ha max turtall med hendelen i bunn. Når det gjelder å få båten lettere i plan så er jo det forskjell på 3 og 4 bladers propell også, men propeller har jeg vært lite borti så det vil jeg ikke svare deg på. Det er flere tråder her på BP angående propell og turtall, mye flinke folk som sikkert kan gi deg ett godt svar på akkurat det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...