Jump to content

Scand Adriatic (AQAD41A/290DP) styresystem

Adriatic27

Recommended Posts

Kjære forum.

Jeg har en 1987 Scand Adriatic 27" med VP AQAD41A motor og VP290DP drev. Den er litt hakkete og rar på styringen (mulig gammel kabel?). Noen gang kan den henge seg litt opp ved rattutslag helt mot babord (mulig dette kommer av styresylinder?). Jeg har ikke åpnet opp inn mot styringssystemet for å sjekke det ennå, tenkte å gjøre dette i vinter, og prøver å finne ut av hvilke type system jeg har og har søkt litt på mulige feil uten å finne noe godt svar. Har noen peiling på hva som kan være feil? Har en mistanke om at det er en gammel kabel og at styresylinder er gåen?

Har sett gjennom systemene på siden under, under Steering,  men klarer ikke å finne ut hvilken som gjelder for min båt.

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7745630.aspx

Er det drev er det nok under power steering du må se. Ofte problem på gamle drev at styrehjelmem korroderer om den ikke blir smurt jevnlig. Ta av styrestaget bak på skjoldet og se om du kan dra drevet lett fra side til side. Går det tregt ville jeg begynt med å demontere styrehjelm for rengjøring og smøring. Hjelper ikke dette er nok neste punkt wire, koble fra på hydraulikk sylinderen og teste da om rattet går lett. Eller motsatt om båten ligger på vannet.

Sverre

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

• 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...