Jump to content

Lite varme fra wallas

ElGapitan

Recommended Posts

Første jeg alltid mistenker er parafinkvaliteten. Og det er mange som bruker Varmeolje i den tro at den virker som bare fy, men det gjør den altså ikke. Heller motsatt er dommen; dårlig forbrenning, mye sot og koksing i brenner. Knapt nok varmeeffekt.

Lampeparafin/olje; Et bra valg, men ikke perfekt. I nødens stund kan dette brukes. Soter litt, mest på grunn av voksen som er tilsatt. Voksen vil klumpe seg når det blir godt og kaldt, og kan sette seg i pumpe. Bør ikke brukes ved temperaturer under 5 grader.

Fritidsparafin; Egner seg svært godt til alle Wallas'er, tåler temperaturer ned mot - 40 grader. Skal hverken sote eller kokse i brenneren.

Hvordan så forresten brenneren din ut når du skiftet veke og glødespiral? Temmelig ren, eller måtte du skrape bort litt sot og koks?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Takk for svar, var ganske sotet når jeg byttet, har brukt parafin, så det var forventet, nå har jeg gått over til Kemetyl, ikke den som er nevnt ovenfor. Alle slanger sitter, har gått over og byttet noen som var klemt. Bruker ca 15 til 30 minutter på å tenne, så litt ustabil også.

Redigert av ElGapitan (see edit history)

Kanskje service er på sin plass, noen som vet om noen som tar service i bergensområdet?

Fikk opp en liste over Wallas forhandlere i Bergens-området. Hvem som kan utføre service må du nesten ta en ringerunde på. Kan tenkes at de sender den inn til importøren Sunwind i Oslo.

Båt Berge AS
Sandviksboder 63 A, 5035 Bergen

Marine & Industrisalg AS
Munkebryggen , 5004 Bergen

Maritim Båtutstyr
Damsgårdsveien 143, 5160 Laksevåg 

Hobby Boat AS
5913 Eikangervåg

Gass-Service AS
Kanalveien 88, 5068 Bergen

Og om ingen tar service og den likevel må sendes inn, så er jeg bare en post-i-butikk unna  :saint:

For å gjøre forvirringen total sier Sunwind at det skal brukes Kamin-x på wallas :) Men...jeg har brukt Kemetyl også så det fungerer fint!! Apparatet er veldig følsomt for plassering av returslangen ned i tank/kanne!!Sørg for at den IKKE kommer i konatkt med parafinen i kanne/tank og kun stikker litt ned på innsiden av lokket i tank/kanne og har fritt fall fra apparatet og ned i tank/kanne uten noen krøll på seg.Når først alt det er iorden så sørg for å kjøre apparatet på full  guffe en stund  hvis du først har startet det!! Ellers vil det sote igjen og brenne av glødetråden.Har selv montert en 2400 og med div brukerfeil / monteringsfeil ser det ut til å virke bra nå.Wallas Service her inne er helt super å forholde seg til ang Wallas så tusen takk for all hjelp:) :yesnod:  :yesnod:

Redigert av Jangul (see edit history)

For å gjøre forvirringen total sier Sunwind at det skal brukes Kamin-x på wallas :) Men...jeg har brukt Kemetyl også så det fungerer fint!! Apparatet er veldig følsomt for plassering av returslangen ned i tank/kanne!!Sørg for at den IKKE kommer i konatkt med parafinen i kanne/tank og kun stikker litt ned på innsiden av lokket i tank/kanne og har fritt fall fra apparatet og ned i tank/kanne uten noen krøll på seg.Når først alt det er iorden så sørg for å kjøre apparatet på full  guffe en stund  hvis du først har startet det!! Ellers vil det sote igjen og brenne av glødetråden.Har selv montert en 2400 og med div brukerfeil / monteringsfeil ser det ut til å virke bra nå.Wallas Service her inne er helt super å forholde seg til ang Wallas så tusen takk for all hjelp:) :yesnod:  :yesnod:

Da Sunwind fikk importen av Wallas Marine begynte de å rote det litt til med å si at det skulle brukes Fin Fyr. Jeg hylte, skrek og bar meg om at det var feil. Så begynte de å si Kamin-X, men det sluttet de med ganske fort. Nå sier de Fritidsparafin (jeg har selv hørt de si det). Kan søkes opp i FAQ-en deres, og der står de fleste anbefalinger med parafin - uten å nevne spesifikt hvilken kvalitet parafin.

Jeg har i alle år (33) sagt Fritidsparafin, og har aldri hatt problemer med dårlige tilbakemeldinger.

Men som Jangul sier, returslangen er viktig, veeeldig viktig, mer enn en skulle tro. Det fikk også Jangul erfare da han monterte sin Wallas. Feil fall på slangen gjorde at den ikke tente slik den skulle, fikk feil forbrenning og kokset såpass at glødetråden ble brent av. Vet ikke hvor den tråden ble av, kanskje Jangul kan finne linken.

-stemmer i at det er viktig å kjøre den hardt 5-10 minutter før den skrues av.

Ja gjerne det, men skal normalt ikke være nødvendig. Ved flere anledninger etter service hos meg, har jeg slått av varmer for nedkjøling etter at den har brent på lav effekt. Har ikke merket noen problemer med ny oppstart dagen etter.

Men så har jeg optimale forhold med stadig fersk Fritidsparafin og god strømtilførsel, og merker jeg tegn til soting justerer jeg litt på blandingsforholdet luft/drivstoff for å unngå soting. Lytter med vant øre om det er svakheter ved brennluftmotoren og om det er på tide å skifte denne. Merker meg hvordan pumpen slår og høres. Måler pumpefrekvens og fysisk forbruk med ml-mål. (Har åpna skrytekontoen i dag  :giggle: )

Du har helt lov å skryte litt etter den gode servicen jeg har fått fra deg. Nå fungerer mitt Wallas kokeapparat (for diesel) perfekt etter at jeg justerte det inn ved å måle og justere pumpefrekvens og måle forbruk med ml mål. :thumbsup:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nei, jeg har ikke skiftet brennluftmotoren, men den ligger klar i båten. Og egentlig er lyden fra viften helt grei. Kanskje du kunne hørt noe unormalt med din erfaring, men så langt holder jeg meg til regelen: "Ikke rot med noe som fungerer!" :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 2 uker senere...

Silen kan renses ganske enkelt om du koker den i vann uten såpe. Blåses med trykkluft. Kan også renses med Isopropanol (kondensfjerner for bensinmotor). Tar lengre tid, må uansett blåses med trykkluft etterpå.

Lag en luftblære ved å løfte slangen ut av parafindunken noen sekunder. Se om (og hvordan) parafinen/lufteblæren stiger i slangen. Skal stige med 2-2,5 cm pr tikk/slag, og det skal ikke renne/sige tilbake. Er stigehøyden pr slag lavere kan det tyde på feil med brennstofftilførselen. Enten med pumpen eller at røret mellom pumpe og brenner er tett. Kan rense hele tilførselen med å pumpe Isopropanol gjennom systemet i 30 min., uten gløding og uten at Isopropanol kommer inn i brennkammeret.

Siger det tilbake er det enten et rusk i pumpen i første tilbakeslagsventil. Må åpnes og renses (forsiktig, mange små deler). Kan også være at mutteren til pumpen ikke er strammet godt nok til, eller at tetningsringen som ligger inni mutteren er defekt.

Ja, det ER mulig å montere/sette sammen brenneren feil, og da vil det ikke brenne som det skal.

.https://baatplassen.no/bildearkiv/32/32947/sbrenner_cut_away.jpg

Skissen viser en S-brenner, riktignok til en Wallas 1300. Din brenner er lik, med unntak av plassering av returrøret. 

Så nå har jeg skrudd fra hverandre hele brenneren, og sjekket ift splittskisse, jeg har kjørt gjennom isopropanol, fikk igjennom ca 1 dl på ca 40 min? Ser ut som det går ca like mye inn som kommer ut. Pumping er omtrent som beskrevet, kan ikke se at det faller tilbake.

Nå bruker brenneren i underkant av 10 min på å tenne, mye bedre enn før.

Men den leverer bare ca 30-35 grader ifølge inne/ute termometeret mitt.

Eksosen er nesten usynlig, som den alltid har vært.

Så da kan det ikke være pumpen?

Blir litt gal av å ikke vite hvordan ting virker, liker å ha oversikt og kontroll.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...