Dykker
Alf erik skrev On 25.10.2016 at 18.14:Har litt eksos lukt nå brenneren starte, har sjekket alt av eksos slanger og gjennom føringer å finner ikke noe feil eller ser røyk. Vett ikke om det har noe betydning men nå når varmeren brukes om nattå så bør det vær 100% sikker. Brenneren er plasser i laste rommet og tar luften den varmer fra laste rommet. Andre med eber som og kjenner litt eksos lukt i båten under oppstart?
Hei Alf erik!
Vi har jo helt like båter. Hadde akkurat samme symptomer på Ronja som du nevner. Eksoslukt ved oppstart. Viste seg at det sev litt eksos i spaltene ved overgang eksos ut bend varmer og inn til eksosslangen. Tightet med ny eksosklemme, og la på eksospasta for sikkerhets skyld utenpå flensen/overgangen. Alt tett og ingen lukt etter det. Har for sikkerhets skyld BEP-varslere samt tre CO-varslere og 4 brannvarslere ombord- Har ca 80 overnattinger i båten hvert år, og sover med eberen på om natten vinteren gjennom. Føler meg rimelig trygg med så mange varslere som jeg også sjekker før jeg legger meg.
Min varmer hadde oppstartsproblemer i starten. Viste seg å være defekt styringsenhet og trengte rens varmer samt nye o-ringer. Jeg skiftet for sikkerhetskyld ut eksosslangen. Den så helt ok utenpå, men var slitt og knakk ved demontering.
At luftinntak for friskluft og forbrenningsluft ligger i lasterom er noe mange båtprodusenter gjør. Har pratet med Eberspracher Norge om dette, noe de bekreftet. Viktig med riktige lengder på slanger samt at man ikke benytter slangeklemme på inntak vifte ( dette pga liten klaring vifte/flens, kan lett ødelegge vifta hvis man bruker slangeklemme).
Den gamle eksosslangen ga for liten motstand da den var utslitt, med dertil tilbakeslag inn i brenneren med røyk i båten. Derfor veldig viktig å ha kontroll på eksosslangens tilstand. Skift den ut ved minste tvil.
.