Hyttebåt1 Startet 25.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 25.Oktober.2016 Hei! Nå selger vi førstebåten, en skjærgårdsjeep etter første sesongen :) Båtlivet ga mersmak og den ble slettes ikke brukt til hyttebåt. Siden vi har små barn så vil det være praktisk med en cabin, toalettløsning og en mer lukket båt. Men båten må samtidig være såpass at jeg kan ta den på hengeren Er det noe spesielt man bør være på utkikk etter når det gjelder skibsplast, norskprodusert vs utenlands? motorkombinasjoner og gjerne gode alternativer? :):) Hvordan er det med innbordsmotor kontra utenbords? jeg sender hele båten på service uansett.. Sitér dette innlegget Link to post
Lensepumpe Svart 25.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 Hvor tung tilhenger du kan trekke med din bil og førerkort vil begrense hvor stor båt som er aktuell dersom du skal ha den på henger. Jeg vil tro at utenbordsmotor vil være gunstig økonomisk med tanke på vedlikehold. En sparer også litt plass innvendig med slik motor. Sitér dette innlegget Link to post
Hyttebåt1 Svart 25.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 Jeg har klasse BE og en bil som kan trekke 2000kg. Tenker litt på bredde på båten og at den kan tas opp/settes ut å di fleste båtramper Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 25.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 Jeg har skibsplast 655 og tar den ut/opp på 5-6 minutter, men den er litt i største laget om du skal opp ofte kanskje? Ellers en konge båt med god plass og trygg med barn ombord. Alternativt er 605 litt mindre og lettere.. Jeg vurderte galia 530/565/620 også da jeg handlet som også var fine båter. Kjøp størst mulig motor uansett båttype;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Ragnar B Svart 25.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 Har tenkt å selge min Askeladden 605 m/henger 2004 mod. Mercury Optimax 135h. Båtstereo, kartplotter, ekkolodd og El. ankervinsj. Ca.180000. Service hvert år. Ypperlig aktivitetsbåt når det blir kjedelig på hytta. Sitér dette innlegget Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter. Link to post
TerjeFjern Svart 26.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2016 Jeg har en Rinker 232 på henger som tas opp og ned hver gang den blir brukt. Funker lett når henger osv er forberedt for dette. Er viktig å ha grei bil når du skal opp av rampene. Ser mange sliter her så du må passe på å ikke ha for stort i forhold til bilen. Jeg har elwinch og guide poles på hengeren slik at båten som er nesten 24 fot håndteres lett alene. (ps Selger båten men er vel for stor for deg) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 26.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2016 Høres akkuratt ut som oss, vi kjøpte en liten skjærgårdsjeep som hyttebåt, men det ga mersmak, og den ble brukt mye.. nå sikler vi på en Askeladden c65, største DC som går på 2000kg henger - men den kom ny i 2016, så den koster litt... Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 26.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2016 Høres akkuratt ut som oss, vi kjøpte en liten skjærgårdsjeep som hyttebåt, men det ga mersmak, og den ble brukt mye.. nå sikler vi på en Askeladden c65, største DC som går på 2000kg henger - men den kom ny i 2016, så den koster litt... Den går vel ikke på en 2000 henger? Båten veier ca 1400 kg. Motoren veier 200-300 kg. Henger veier fra 450 og oppover Bare der er du over 2000 kg. Og så kommer alt det som man så lett glemmer: Bensintanken er på 230liter, fulltank veier da 160-170 kg. Batteri, tauverk, kjetting, dregg? Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
glalaks Svart 26.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2016 Høres akkuratt ut som oss, vi kjøpte en liten skjærgårdsjeep som hyttebåt, men det ga mersmak, og den ble brukt mye.. nå sikler vi på en Askeladden c65, største DC som går på 2000kg henger - men den kom ny i 2016, så den koster litt... Skibsplast 655 er lengre, og går på 1800 kg henger;) den er riktignok litt smalere;) Ferien 2015 Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
R.O Svart 27.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2016 Den går vel ikke på en 2000 henger? Båten veier ca 1400 kg. Motoren veier 200-300 kg. Henger veier fra 450 og oppover Bare der er du over 2000 kg. Og så kommer alt det som man så lett glemmer: Bensintanken er på 230liter, fulltank veier da 160-170 kg. Batteri, tauverk, kjetting, dregg? Var forhandleren som mente det gikk, men det er nok i grenseland. Noen enkelt akslede hengere har ikke så høy egenvekt. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 27.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2016 Så vidt jeg vet finnes det ikke enakslede båthengere med totalvekt over 1800 kg på markedet. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 27.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2016 (redigert) Som glalaks er jeg storfornøyd med vår Skibsplast 655 som vi har hatt i over 15 år. Meget god plass (også mht oppbevaringsrom) i forhold til størrelsen og mange smarte løsninger. Vi presset oss enda mere ned i vekt enn glalaks med Hammerhenger med maks tillatt totalvekt på 1500 kg og maks 22 fot båt. Dermed kan man med riktig valg av bil klare seg uten E bak B'en i førerkortet (har selv BE). Den største ulempen var at vi alltid måtte tømme vanntanken og samtidig passe på å ha lite bensin på bensintanken for å kjøre lovlig (og da så vi på Vegvesenets vekter at det var bare så vidt det ikke ble over 1500 kg). Redigert 27.Oktober.2016 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
TerjeFjern Svart 27.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2016 Litt større ... Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 27.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2016 Litt større ... Det kuletrykket så ut til å være 100 kg for mye. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 27.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2016 Det er faktisk korrekt men en litt høy 4x4 gir hengerfestet i overkant høyt. Hadde tenkt å sette på et us hengerfeste med muligheten for å senke kula men siden vi har kjøpt en Princess 36 Riviera er båt og henger tilsalgs til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.