Hulda Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Nei, det kan du lure på. For veldig ofte parkerer disse fergene på utsiden av Bile og venter fordi de tydeligvis er for tidlig ute for anløp Oslo havn. Sitér dette innlegget Link to post
fotsyk Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Nå har vel kanskje farten av og til gått ned noe i forhold til tidligere? Men ikke nok! Forøvrig forholder jeg meg til det jeg skrev for ett år siden, og anbefaler andre det samme: Min anbefaling til alle: Ikke bruk Colorline før de kommer med eneste løsning: Saktere fart fra Drøbak og videre innover. Det er nok den letteste veien til mål. "money talks" Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 (redigert) Colorlines rute Oslo - Kiel er lagt opp med 20 timers seiletid og avgang hvert døgn. Det gir 4 timers opphold i havn før neste avgang. Sannsynligvis er det ikke mye å gå på her. Tipper det ikke kan gis mye før økonomien ryker (?), så der ligger det nok et stort problem for rederiet. Jeg reiste nettop med Color Fantasy T/R kiel. Det var ankomst presis klokken 10 i hver ende og avgang 14:00. Etter å ha lest hele forklaringen på fenomenet sitter jeg med forståelsen av at det ville hjelpe betraktelig å senke farten litt på helt bestemte strekninger, avhengig av undervannsstrukturen. Man snakker for eksempel om å redusere til 18 knop ved passering av Ildjernet ved Nesoddlandet. Det bør det gå an å få til uten å ødelegge rutetabellen (?). Nest gang jeg måtte reise med den båten vil jeg logge hastigheten også i Kielerbukta. Mitt inntrykk var at det gikk ganske sakte innover der . . . . . Redigert 2.Oktober.2017 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 (redigert) 21 hours ago, Hulda said: Nei, det kan du lure på. For veldig ofte parkerer disse fergene på utsiden av Bile og venter fordi de tydeligvis er for tidlig ute for anløp Oslo havn. Hvor er Bile? Jeg har aldri opplevd å se Color Magic eller Color Fantasy "parkert" under veis. Redigert 2.Oktober.2017 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mulligan Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 NilsPils skrev 39 minutter siden: Det gir 4 timers opphold i havn før neste avgang. Sannsynligvis er det ikke mye å gå på her. Det går fint å redusere det til 3 timer for å ta det mer rolig i fjorden. "Superspeed" har en time under land. På den timen har de tømt ferja for 2000 passasjerer og 750 biler og fylt på nytt. Ikke no' problem. Fjorden tilhører de som bor der. Forårsaker ferja problemer er det ferja som må gjøre grep. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Sitat Det går fint å redusere det til 3 timer for å ta det mer rolig i fjorden. Da tror jeg faktisk du skriver ting mot bedre vitende her. Disse båtene er flytende hoteller, som har turnaround med opptil 2500 gjester HVER dag, på under 4 timer. Passasjerene er stort sett av kl 1030 og nye kommer på fra kl 1300. Sammenligningen med Superspeed, blir feil da dette er lastemaskiner uten lugarer. Ting blir enklere da. Jeg er jo selv bosatt på Nesodden og erfarer hvilke krefter det er snakk om her, så ingen forsvarstale for Color dette fra meg. Årsaken til dette handler om moderne skrogdesign, om å konstruere maks lasteeffektive skrog. Derfor er ikke de andre danskebåtene fra Oslo like ille til å lage sjø, de har "gamle" skrog fra 80 og 90 tallet. Men det skal nevnes at enkelte moderne cruiseskip også er syndere i fjorden når det kommer til stor sjø, men de går som regel ikke i så høy hastighet da, så da blir effekten mindre langs land. De har jo akkurat samme debatten og problemet i Stockholms skjærgård, der en av Finlandsfergene også lager tsunami, og som kommer fra samme verft, med mye av den samme skrogdesignen, Viking Grace. Vi vil nok bare få mer og mer av dette fremover, og den eneste løsningen etter min mening må være å innføre fartsbegrensninger i skjærgården/fjordene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Bile er N på Jelø. Bor i Son og ser fergene ofte. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Ms Fortuna skrev 40 minutter siden: Sammenligningen med Superspeed, blir feil da dette er lastemaskiner uten lugarer. Ting blir enklere da. Mnja. Jeg kjøper ikke umiddelbart dette argumentet. Er enig i at Superspeed er uhyggelig effektiv med de dobble kjørerampene (merkelig at ikke Bastøferja har sett dette), men den har nesten det dobble antall lastemeter sett mot Color Fantasy, 2034 m/1280 m. Superspeed tar flere biler, 778/750, og litt færre passasjerer, 2315/2750. Så å korte ned anløpet til 3 timer går fint, men de 4 timene i Kiel er nok viktige. Til sammenligning, "Oslofjord" trenger ikke mer enn en time i Strømstad. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Nei dette blir helt feil, antall lanemeter er da uinteressant. Poenget her er at Fantasy/Magic har opptil 1015 lugarer som skal ryddes og gjøres klart på nytt. Lasting av biler tar da ikke lang tid, som gammel langtransportsjåfør vet jeg det. Så glemmer du det faktum at Superspeedene faktisk ligger stille noen timer i døgnet de og, i Larvik og i Kristiansand. Men ikke la dette bli en debatt om timer, jeg tror fortsatt at den eneste løsningen er redusert fart i indre fjord. Vi skal ikke glemme at den sannsynlige årsaken til at de nå bruker lengre tid på reisen enn tidligere er for å spare fuel, der ligger det store kostnadskutt å hente. I tillegg til at Color nok vil at de reisende skal være mest mulig ombord og legge igjen pengene sine der. Men hvorfor skal det være viktigere med 4 timer i Kiel? Hehehe stakkars Oslofjord ja, bruker den ofte jeg og, det er jo nesten ingen på bildekk og noen få mennesker ombord, med noen unntak da. Blir spennende å se hvordan det går, når de blir nesten enerådene i Sandefjord om et par år. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 (redigert) Mulligan skrev for 2 timer siden: Mnja. Jeg kjøper ikke umiddelbart dette argumentet. Er enig i at Superspeed er uhyggelig effektiv med de dobble kjørerampene (merkelig at ikke Bastøferja har sett dette), men den har nesten det dobble antall lastemeter sett mot Color Fantasy, 2034 m/1280 m. Superspeed tar flere biler, 778/750, og litt færre passasjerer, 2315/2750. Så å korte ned anløpet til 3 timer går fint, men de 4 timene i Kiel er nok viktige. Til sammenligning, "Oslofjord" trenger ikke mer enn en time i Strømstad. Bastøfergene hadde doble ramper den gangen Bettum drev butikken. Disse ble revet da Torghatten overtok. Det spiller for så vidt midre rolle. Hver fergeankomst til Moss danner uansett trafikkork opp gjennom byen, hvilket er begrensende flaskehals. Redigert 2.Oktober.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 (redigert) fotsyk skrev for 6 timer siden: Min anbefaling til alle: Ikke bruk Colorline før de kommer med eneste løsning: Saktere fart fra Drøbak og videre innover. I dag gikk Nordgående Color Magic i drøye 12 knop fra der hvor tunellen krysser fjorden Syd for Drøbak og inn forbi Fagerstrand. Saktere kan de vel ikke gå på dette strekket. Ser at de sliter litt enkelte ganger i den svingen de må ta ved Nordre Kaholmen. De bruker thrusterne aktivt for å komme rundt. Vi er ofte på Oscarsborg, vi merker at det suger når Magic og Fantasy er på vei ut fjorden men ingen store problemer av den grunn. Nå passerte Magic akkurat forbi Borgen for Sydgående, 10.4 knop. Redigert 2.Oktober.2017 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Et spørsmål som reiser seg er jo nødvendigheten av å losse denne trafikken midt i Oslo sentrum. Ett eller annet sted nær Moss burde være en god kandidat. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Det er vel en del av konseptet. Fra midt i Oslo til midt i Kiel. Og så fire timers shopping i Kiel.. Men en annen trend i tiden er jo bygging i sjøfront. Tønsberg har ikke lenger en kommersiell havn. Den er solgt til eiendomsutviklere. Det er bare et spørsmål om tid før all sjøfront i Oslo blir "utviklet". Hva sier krystallkula? Hele greia havner i Larvik. Strømstadtrafikken og Kieltrafikken. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 I disse diesel-er-fy-i-oslo tider: når det ble dag forbud mot dieselbiler i vinter sto det en del om hva som forurenset luften i byen. Minnes at utslipp fra disse fergene utgjorde omlag like mye som dieselbiltrafikken (!). Kan være jeg husker feil - men erindrer jeg ble veldig overrasket over det. Fergene har vel ikke god nok tilgang til strøm, og ligger og slippet ut forurensning i stort monn. Så å flytte dem ut av sentrum må vel være et god bidrag til det byråden forsøker å oppnå omkring dieselbilforurensningen og luften for oslo-borgerne. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 CL har landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Jeg ser på Moss som en god kandidat pga nærhet til Oslo og allerede grei infrastruktur for å ta seg enkelt og kjapt til/fra Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Pinkvin skrev 48 minutter siden: Jeg ser på Moss som en god kandidat pga nærhet til Oslo og allerede grei infrastruktur for å ta seg enkelt og kjapt til/fra Oslo. På grunn av den lokale trafikken, og fra Bastø fergene tar man seg ikke kjapt og enkelt fra Moss til Oslo. Der er det helt kaos hele dagen med kø helt opp til E6. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Flid skrev 6 minutter siden: På grunn av den lokale trafikken, og fra Bastø fergene tar man seg ikke kjapt og enkelt fra Moss til Oslo. Der er det helt kaos hele dagen med kø helt opp til E6. Ok, nærhet til grei infrastruktur da ;-) En må gjøre noe med den saken. T-bane til stasjonen eller noe? Pluss ny vei opp til E6. Trenger jo ikke å legge det midt i sentrum heller. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Pinkvin skrev 45 minutter siden: Ok, nærhet til grei infrastruktur da ;-) En må gjøre noe med den saken. T-bane til stasjonen eller noe? Pluss ny vei opp til E6. Trenger jo ikke å legge det midt i sentrum heller. Nå sporer vi av litt men ny vei fra havna og opp til E6 vil koste 5 milliarder. Tar nok litt tid før de pengene kommer på bordet? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 Dette fenomenet har jeg opplevd mange ganger, spesielt i Kielkanalen. Når du møter store lasteskip så synker vannstanden mye. En gang ble jeg stående på grunn, inntil skipet hadde passert, da stiger vannstanden mye. Dette skyldes at propellene på skipet suger vann inn fra forsiden av propellen og trykker det ut på baksiden av propellen. Da det er ei trang lei, så vinner ikke vannet å strømme fort nok mot propellen, slik at vannstanden blir lavere. På havet strømmer det vann inn fra sidene for å dekke propellens behov. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Tom Rør Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 arkmarin skrev for 5 timer siden: Dette fenomenet har jeg opplevd mange ganger, spesielt i Kielkanalen. Når du møter store lasteskip så synker vannstanden mye. En gang ble jeg stående på grunn, inntil skipet hadde passert, da stiger vannstanden mye. Dette skyldes at propellene på skipet suger vann inn fra forsiden av propellen og trykker det ut på baksiden av propellen. Da det er ei trang lei, så vinner ikke vannet å strømme fort nok mot propellen, slik at vannstanden blir lavere. På havet strømmer det vann inn fra sidene for å dekke propellens behov. Dette la jeg også merke til i Kielkanalen. Du må ha gått rimelig nærme bredden for å bli stående på grunn, for du stikker jo ikke så dypt som de store fartøyene som går der? fascinerende fenomen er det ihvertfall ? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 arkmarin skrev for 6 timer siden: Dette fenomenet har jeg opplevd mange ganger, spesielt i Kielkanalen. Når du møter store lasteskip så synker vannstanden mye. En gang ble jeg stående på grunn, inntil skipet hadde passert, da stiger vannstanden mye. Dette skyldes at propellene på skipet suger vann inn fra forsiden av propellen og trykker det ut på baksiden av propellen. Da det er ei trang lei, så vinner ikke vannet å strømme fort nok mot propellen, slik at vannstanden blir lavere. På havet strømmer det vann inn fra sidene for å dekke propellens behov. Tom Rør skrev 57 minutter siden: Dette la jeg også merke til i Kielkanalen. fenomenet kalles Squat-effect https://en.wikipedia.org/wiki/Squat_effect mest kjent er vel QE2' bunnkjenning nære Marthas Vineyard en annen effekt som store båter kan få er Bank-effect https://www.cultofsea.com/ship-handling/shallow-water/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
NilsPils Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 Innlegget til Gung Din stemmer bra med det jeg også har lest om fenomenet, men i tillegg mener jeg også å ha oppfattet at det oppstår en trykkbølge fra skroget som går foran båten og som gir en tsunamieffekt. Fenomenet oppstår forskjellig og på forskjellige steder langs innseilingen til Oslo avhengig av hvordan denne trykkbølgen treffer bunnstrukturen. Det gir også håp om at mye av løsningen ligger i å dempe farten litt på enkelt utvalgte strekninger, som for eksempel ved passering av Illdjernsflua Fyr. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mulligan Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 Mens praten allerede går om ferger. Her er en som har helgardert. Men hvem? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 Fjordline. Oslofjord Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.