Jump to content

Edit History

Chiefengineer

Chiefengineer

Årsaken var nok litt sammensatt til denne grunnstøtingen. Man hadde kjørt over grensene på alle parameterne.

 

En meter klaring under kjølen under seilas der grunnforholdene består av "rocks" er på ingen måte akseptabelt for et flatbunnet skip av en kategori som QE2. Det er nok at skipet må foreta en unnamanøver så vil krengingen alene resultere i et dypgående (ute ved skutesida) som har spist opp all initiell klaring til bunn og moder jord. Og grunnstøtingen er et faktum. Har man i tillegg gitt "full hendel", avansert med en meter swateffekt og er i behov for en kurskorreksjon er det duket for en kjempesmell med en slik navigasjonsplanlegging.....

 

Her er årsakssammendraget fra rapporten:

 

image.png.03d7b1c5bef8ed332277946456d5698a.png

Chiefengineer

Chiefengineer

Årsaken var nok litt sammensatt til denne grunnstøtingen. Man hadde kjørt over grensene på alle parameterne.

 

En meter klaring under kjølen under seilas der grunnforholdene består av "rocks" er på ingen måte akseptabelt for et flatbunnet skip av en kategori som QE2. Det er nok at skipet må foreta en unnamanøver så vil krengingen alene resultere i et dypgående (ute ved skutesida) som har spist opp all initiell klaringen til bunn og moder jord. Og grunnstøtingen er et faktum. Har man i tillegg gitt "full hendel", avansert med en meter swateffekt og er i behov for en kurskorreksjon er det duket for en kjempesmell med en slik navigasjonsplanlegging.....

 

Her er årsakssammendraget fra rapporten:

 

image.png.03d7b1c5bef8ed332277946456d5698a.png

Chiefengineer

Chiefengineer

Årsaken var nok litt sammensatt til denne grunnstøtingen. Man hadde kjørt over grensene på alle parameterne.

 

En meter klaring under kjølen under seilas der grunnforholdene består av "rocks" er på ingen måte akseptabelt for et flatbunnet skip av en kategori som QE2. Det er nok at skipet må foreta en unnamanøver så vil krengingen alene resultere i et dypgående (ute ved skutesida) som langt overstiger den initielle klaringen mot bunn. Og grunnstøtingen er et faktum. Har man i tillegg gitt "full hendel", avansert med en meter swateffekt og er i behov for en kurskorreksjon er det duket for en kjempesmell med en slik navigasjonsplanlegging.....

 

Her er årsakssammendraget fra rapporten:

 

image.png.03d7b1c5bef8ed332277946456d5698a.png



×
×
  • Create New...