Chiefengineer Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 Dette er ingen fenomen. Det er en helt naturlig effekt av at vann må fortrenges vekk når det kommer et stort stålskrog som beslaglegger et vesentlig volum (av et begrenset tilgjengelig volum) der vannet må flytte plass for å gjøre rom for skroget. Når skipet har passert området med redusert tilgjengelig volum må skrogvolumet ersattes med vann igjen. Større skip med større skrogvolum kombinert med høyere fart vil påvirke effekten kraftig. På lik linje med at "gufsen" som dannes etter en trailer passerer en fotgjenger på en regnfylt vei oppfattes mye verre og sterkere enn om en moped passerer fotgjengeren. Vi må nok til en viss grad leve med begge deler om næringslivet skal opprettholde sin eksistens. Er dette noe som blir oppfattet som et stort problem midt i den travleste seilingsleia? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 Gunga Din skrev for 14 timer siden: mest kjent er vel QE2' bunnkjenning nære Marthas Vineyard Denne grunnstøtingen skyldtes en uoppdaget grunne. Farvannet skulle være 39 fot dypt men det var bare 30 fot dypt der fartøyet grunnstøtte. Hydrografisk survey var ikke foretatt siden krigen og således ikke oppdatert. Ut over dette er det korrekt at Squat effekten er merkbar på store skip, bl.a. hensyntas konstruksjonen av bulben med tanke på skipets mest brukte servicefart/lastekondisjon slik at denne gir maksimal effekt. https://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2006/04/16/freedom-sneiet-storebaelt Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 (redigert) Står lite annen info på ......34,5 feet https://en.m.wikipedia.org/wiki/Squat_effect Noterer også att wiki....kaller det ett hydrodynamiskt fenomen.... Redigert 3.Oktober.2017 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Chiefengineer Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 (redigert) Årsaken var nok litt sammensatt til denne grunnstøtingen. Man hadde kjørt over grensene på alle parameterne. En meter klaring under kjølen under seilas der grunnforholdene består av "rocks" er på ingen måte akseptabelt for et flatbunnet skip av en kategori som QE2. Det er nok at skipet må foreta en unnamanøver så vil krengingen alene resultere i et dypgående (ute ved skutesida) som har spist opp all initiell klaring til bunn og moder jord. Og grunnstøtingen er et faktum. Har man i tillegg gitt "full hendel", avansert med en meter swateffekt og er i behov for en kurskorreksjon er det duket for en kjempesmell med en slik navigasjonsplanlegging..... Her er årsakssammendraget fra rapporten: Redigert 3.Oktober.2017 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 .... satser på at utrederne av Stad skipstunnel er godt kjent med fenomenene og funnet at det ikke gir noe problem.... om ikke, så håper jeg ingen forteller det til dem, slik at tunellen snart blir bygget... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2017 tuffff skrev for 13 timer siden: Fjordline. Oslofjord Riktig det tuffff. Rough ride over i går morges. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 4.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2017 Ja, det tror jeg på. Ellers er vel Oslofjord eneste danskereg. ferge som trafikkerer Norge-Sverige - så så vanskelig var det vel heller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 1.November.2017 Link til dette innlegget Svart 1.November.2017 https://www.nrk.no/ostlandssendingen/color-line-senker-farten-forbi-nesodden-1.13760044 Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 7.November.2017 Link til dette innlegget Svart 7.November.2017 Mulligan skrev On 2.10.2017 at 10.05: Det går fint å redusere det til 3 timer for å ta det mer rolig i fjorden. "Superspeed" har en time under land. På den timen har de tømt ferja for 2000 passasjerer og 750 biler og fylt på nytt. Ikke no' problem. Fjorden tilhører de som bor der. Forårsaker ferja problemer er det ferja som må gjøre grep. 3 timer i Oslo er èn ting, men 3 timer i Kiel er helt utenkelig. Da ryker mye av kundegrunnlaget. Tantene skal rekke å handle og vi onklene skal sitte å kose oss på Kieler Brauerai. 3 timer i land vil si 2 effektive handle/drikketimer. Det er egentlig for kort slik det er i dag. Da kan danskene trygt bygge nye Købenferger, for da kommer markedet dit til å eksplodere, med dobbelte av liggetiden i land. Hvis det er noen som tør å reise til Køben lenger da, med all den skytinga i gatene.... Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Astor Svart 8.November.2017 Link til dette innlegget Svart 8.November.2017 Pinkvin skrev On 2.10.2017 at 20.09: Jeg ser på Moss som en god kandidat pga nærhet til Oslo og allerede grei infrastruktur for å ta seg enkelt og kjapt til/fra Oslo. Problemet i Moss er trafikken til og fra fergeterminal, som i dag er sprengt. De må trolig finne en løsning lenger sør mot Rygge. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mulligan Svart 8.November.2017 Link til dette innlegget Svart 8.November.2017 Shore skrev for 14 timer siden: 3 timer i Oslo er èn ting, men 3 timer i Kiel er helt utenkelig. Det var altså Oslo det var snakk om. Ikke Kiel. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 8.November.2017 Link til dette innlegget Svart 8.November.2017 (redigert) Mulligan skrev for 8 timer siden: Det var altså Oslo det var snakk om. Ikke Kiel. Ikke at det er så viktig, men det sto da ikke noe sted at forslaget om 3 timer landligge kun dreide seg om Oslo? Nå vet ikke jeg hvor mange cruisepassasjerer det er fra kontinentet som vil besøke Oslo, inbiller meg at båtene er mest fylt opp av nordmenn, men 3 timer er nok i minste laget også for de fra kontinentet som ønsker å se noe av Oslo. I tillegg selvsagt til problemene som nevnt tidligere, at rengjøring av et stort antall lugarer m.m. skal organiseres. Redigert. Ser du også kommenterer at 4 timer i Kiel er viktig i et annet innlegg. Redigert 8.November.2017 av Shore (see edit history) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
ivar Svart 23.November.2017 Link til dette innlegget Svart 23.November.2017 https://www.tu.no/artikler/de-utviklet-bolgekamera-og-avslorte-at-katamaranskrog-sliter-mer-pa-strandsonen-enn-andre-skrog/407690#cxrecs_s Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
S/Y Emma Svart 25.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2022 https://www.vg.no/nyheter/i/mrOvd1/sjoeen-forsvinner-som-en-tsunami Noe lignende. Kan det være skipstrafikk som forårsaket dette? Om det var en "nasjonal" hendelse forårsaket av jordskjelv/undersjøisk ras, ville vel flere lagt merke til det. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
index Svart 25.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2022 S/Y Emma skrev 28 minutter siden: https://www.vg.no/nyheter/i/mrOvd1/sjoeen-forsvinner-som-en-tsunami Noe lignende. Kan det være skipstrafikk som forårsaket dette? Om det var en "nasjonal" hendelse forårsaket av jordskjelv/undersjøisk ras, ville vel flere lagt merke til det. Neppe. Utsira ligger "midt i havet, så her er det nok andre årsaker. Det ble vel også bekreftet et mindre undersjøisk jordskjelv vest for Stavanger som en mulig forklaring på denne hendelsen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Okkaby Svart 25.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2022 index skrev 1 time siden: Neppe. Utsira ligger "midt i havet, så her er det nok andre årsaker. Det ble vel også bekreftet et mindre undersjøisk jordskjelv vest for Stavanger som en mulig forklaring på denne hendelsen. Å dette skjedde også nede hos os i Egersund. Var artikkel i lokalavisen om dette. Så npk ikke noe skipstrafikk som står bak her nei Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
-morten- Svart 25.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2022 Det var spessielt! synd jeg ikke var på hytta! ikke hørt noen har sett dette i Trondheimsleia! hvorfor skrives ikke dette om i media? litt mer interessant enn at Sophie Elise angrer seg for å ha tatt silicon i puppene..eller var det i rompa!?.. jaja tviler på at skipstrafikk har noen innvirkning så langt til havs Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.