sagundersen Startet 27.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2016 Hei! Leter etter min første seilbåt, men trenger litt hjelp. Her her noen kriterier: -100 000kr -80-tallsbåt -ca 30 fot, min 27 fot -Enkel å bruke alene Ser det ligger noen båter ute på finn, flere av de er også ned mot 50-60 000kr. Jeg ønsker en båt hvor jeg slipper å tenke på store ekstrautgifter, slik som ny motor og seil. Hva kan jeg forvente å måtte betale for dette, finner jeg noe til 100 000kr, og stemmer det at de ned mot 50000kr, ofte har slike mangler? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 27.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2016 Velkommen til forumet og lykke til. Alt er mulig, men om du vil ha en 80-tallsbåt med ny motor og nye seil og som ellers er godt holdt og i tillegg er opp mot 30 fot skal du være heldig om du finner noe til mindre enn 100 båtpenger. Men, så har du kona som vant båten i skilsmisseoppgjøret og vil bli kvitt den eller gubben som allerede har kjøpt ny fin båt og oppdaget at det ikke er plass til to båter i samme bås.... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2016 Om du ikke er i regattamodus så prioriter en båt med nyere motor fremfor nye seil. Rett og slett fordi et motorskifte koster mer, med mindre du selv er i stand til å vurdere og kjøpe en brukt motor, evt overhalte osv selv. Kan du det så evt. prioriter en med nyere seil, med mindre du er seilmaker selv da ;-) Samtidig er det faktisk mange originalmotorer fra 80 tallet som tøffer og går... men det er på mange måter umulig å forutse hvor lenge. Og om du ikke kan vurdere det selv så gå for en med nyere motor, hvis du er så heldig å kunne velge innenfor prisklassen du ser i. --------- Men kanskje det viktigste i prisklassen, etter motor, se nøye etter spor fra gamle skader, særlig grunnstøtinger eller andre strukturelle skader. Har du det på en båt i prisklassen du nevner så har båten fort negativ verdi... Søk litt her på BP så finner du flere tråder om båter med skade på kjøl og skrog etter grunnstøting. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2016 (redigert) Er jo litt vanskelig å manøvrere i havet av seilbåter når man er uvant med merker og modeller. Sjøl har jeg en comfort30, som nok som båt er en god start. Men det er jo alle variablene. En klassisk båt, sammen med Albin Ballad. Funker bra til alenetur og par/ venner. Er enig i at nyere motor har mye og si dersom du ikke er kyndig. For det er nok av andre ting å sette seg inn i. Ligger kun en comfort30 til salgs på finn. De andre har sikkert gått ut på dato. Den båten har gammel motor, og det står lite om den. Dog båten ser ut til å ha blitt fullisolert med skrogisolasjon, men kanskje ikke heeelt ferdig. Teknisk stand på båt har selfølgelig mye å si. Elektronikk som plotter etc er av mindre betydning. Bra om el-opplegget er i orden. Hva har du tenkt til å bruke båten til? Har du båterfaring? Hvor høy er du? Om det er seiling/ dagsturer du er ute etter, vil Albin Express gi mye glede. Vil du på ukes tur, helgetur med overnattinger, så er det lurt å ha mest mulig ståhøyde og fasiliteter. Finner du en båt med full cockpitkalesje, så er det gull verdt. ( koster 15-18tusen til en 30 foter) dette gir betydelig større båtfølese og plass. Kveldene tilbringes som regel i cockpit. Til tur trenger du toalett og tank. Tank kan ettermonteres. Du trenger en plass og koke mat og å holde den kjølig. Du må kunne strekke deg ut i køya :) Helst bør den være mest mulig luktfri. :) Du har en fin tid forran seg, men du kommer til å bruke mye tid på finn.no :) Jeg startet min jakt etter seilbåt for 4-5 år siden. Fikk mye hjelp her. Det er lurt å gå på noen visninger før du sikter deg inn på drømmebåten. Da tar du med deg erfaringer fra den ene visningen til den andre.. Ta egne bilder under visning, som du kan se på når du kommer hjem og tenker. Hvor du bor kan også avgrense tilgangen på båter, i utgangspunktet, selv om man med forberedelser kan gjennomføre hentetur. Redigert 27.Oktober.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 27.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2016 Jeg ser at det i Mandal ligger en Hero 101 til 90 båtpenger. Det er i utgangspunktet en OK båt. Kjørte forbi igår, og rullefokka var ødelagt, revna i de ytterste lagene som hang og slang. Tipper du kommer langt med et skambud der. Prøv med 40`. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2016 Den blå som ligger i gjestehavna? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Mye morsomt å bruke penger på på en gammel båt :-) Husk at en orginal rigg fra 80-tallet også gjerne trenger utskiftning, en annen sak er mulige skader f.eks fra grunnstøting, og ikke minst eventuell råtten sandwich-dekk.... Lønner seg å være grundig i undersøkelse før kjøp i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
Snerken Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Maxi 77 er finfine båter om du skal gå mye alene og ikke er så erfaren med seilbåter. Lette å betjene alene, og sikre i sjøen. Disse er riktignok bare på 25 fot da, men det ligger mye seileglede i de fotene. -Toalett er ikke et must, slikt kan i verste fall avhjelpes med avispapir i bøtta. Potapotti og diverse løsninger er bare fæligheten synes jeg, med fare for lukt osv. Personlig hadde jeg ikke vært så redd for om det sitter en gammel maskin i båten, så lenge den ser ut som den har hatt ettersyn jevnlig. Men det fins jo forskjell på maskiner. Noen er kjent for å tikke og gå til evig tid, mens andre er mer kjent for problemer. Da er det langt mer viktig med skrog og rigg. Virker dette fast og fint, så vitner ofte dette om at folka også har tatt vare på mekanikken. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Det kan være lurt å kjøpe en båt som er aktivt i bruk. Den jeg kjøpte hadde blitt brukt lite de siste årene. Når jeg nå har begynt å bruke den aktivt, så dukker det opp problemer som tidligere eier sannsynligvis ikke har visst om. Måtte foreksempel bytte termostat og fødepumpe på motoren etter kort tid, selv om alt fungerte når jeg kjøpte båten. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Ja, det var den jeg så og tenkte at her er noen gått grundig lei Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Det var vondt å se forseilet sundrevet og sto og blaffret den uken jeg var i Madal i august.. Og det hadde stått sånn hele sommeren..., -ang Heroen Sitér dette innlegget Link to post
sagundersen Svart 28.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Takk for mange gode svar! Det er ikke sånn at båten trenger å være 100%, det viktige er å minske risikoen for store utgifter med en gang. Sånn jeg har forstått det, så er motor, seil, mast og evt strukturelle skader, noe av det viktigste å se etter. Jeg har tittet litt på disse: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81830206 - Helt nye motor https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=73276958 - Eldre motor, men "får" med båtplass Jeg er 180cm høy, og har nok hovedsaklig tenkt å bruke båten på dagsturer, evt småturer nedover kysten. Har nettopp "lært" å seile. For de av dere som holder til i Oslo-området. Jeg ønsker å leie en båtplass for neste sessong, gjerne sentralt. Er dette noe som stort sett pleier å dukke opp for utleie? Jeg så det lå noen ute i sommer, men om det var tilfeldig er jeg usikker på. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Ny D1 motor er bra. Om det er et verksted som har tatt seg av monteringen, så koster nok det 60-80 tusen. Dessuten tenker jeg at om selger har tatt seg bryet med å sette inn ny motor, så er båten ellers i god stand. Et godt tegn. Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81830206 - Helt nye motor https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=73276958 - Eldre motor, men "får" med båtplass Angående Fenix'en: "Jeg har byttet topplokk og termostathus, så motoren skal holde i lang tid fremover." Her tenker jeg at det er en bakenforliggende grunn til at han har byttet topplokk og termostathus på den gamle (og lille) VP-motoren, så jeg ville ikke følt meg trygg på den. Har egne, dårlige erfaringer med gammel motor i seilbåt. Fabrikkny motor i Sunwind'en er bra. Synes båten ellers også ser ok ut. Selvslående rullefokk er bra hvis du skal seile mot vinden. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 (redigert) Den fenixen har ligget ute lenge. Jeg husker jeg så den først i juli engang Edit: Og hvorfor i hule heite averterer folk båtene sine uten et eneste bilde av deres fremste salgsargument? Annonser fulle av skrivefeil, manglende beskrivelser og med bilder som synes å være publisert via fax sender et kraftig signal om hvordan selger har forholdt seg til båten sin. Redigert 28.Oktober.2016 av Grønnskollingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 (redigert) Mange nyere og relevante tråder om dette her på baatplassen, har du lest disse? Utvalget av aktuelle båter på Finn er veldig lite nå, få båter å velge i - men det er bare å komme seg på visning og få sett på så mange båter som mulig, så merker du fort når du treffer "den rette". Velg en tørr båt som ikke har lekkasjer, ikke har vært solid på grunn, og som har vært jevnlig brukt og oppgradert fortløpende av en engasjert og kunnskapsrik eier. Det merker du også fort på visning når du spør om ting! Prøvekjøring/seiling på sjø og inspeksjon på land FØR betaling er en selvfølge. Den Heroen i Mandal har ligget sånn de tre siste somrene. Ville ikke vurdert den. Maxibåter er ganske safe og standard som førstegangsbåt. Og mange andre svenske og nordiske. Franske fra åttitallet er det større sannsynlighet for plastpest. Engelske mer sjeldne og ukurant i Norge men mange gode båter! One-off og lettere racingpregete båter da bør du vite hva du gjør. Lykke til! Redigert 28.Oktober.2016 av Festina_Lente (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 (redigert) For de av dere som holder til i Oslo-området. Jeg ønsker å leie en båtplass for neste sessong, gjerne sentralt. Er dette noe som stort sett pleier å dukke opp for utleie? Jeg så det lå noen ute i sommer, men om det var tilfeldig er jeg usikker på. Sentralt i forhold til jobb på Aker Brygge eller sentralt i forhold til å seile på Hvaler og svenskekysten, evt Tjøme og Vestfoldkysten? Og ja, det er flust stort sett overalt. Ikke av de faste og billige som er sponsa av skattepengene dine (kommunale), men ellers, og særlig videreutleie av ulike grunner. Redigert 28.Oktober.2016 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=82503858 Ville prøvd å prute litt her tror jeg. Kanskje tidspunktet er riktig for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 30.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2016 Seiler bra også disse 34 foterne, så langt jeg husker... Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 30.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2016 Ny motor? Ifølge lister tigjengelig på nett ble denne motoren produsert fra 1980 til 1983! http://shop.toadmarinesupply.com/marine_diesel_direct/Yanmar/index.php?p=include&contentsection=yanmar&contentname=engine_id&pagetitle=Yanmar+Marine+Engine+Identification++ Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Eureka Svart 30.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2016 Ang yanmaren så er min 2gm20 fra 2004... Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 30.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2016 Ny motor? Ifølge lister tigjengelig på nett ble denne motoren produsert fra 1980 til 1983! http://shop.toadmarinesupply.com/marine_diesel_direct/Yanmar/index.php?p=include&contentsection=yanmar&contentname=engine_id&pagetitle=Yanmar+Marine+Engine+Identification++ Snodig det der. 2GM med ferskvannskjøling og 20 hk? Finnes det da? 2GM hadde sjøvannskjøling og 15 hk, mens 2GM20F hadde ferskvannskjøling og 18 hk. Og ble produsert fram til desember 2005. Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 30.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2016 Ang yanmaren så er min 2gm20 fra 2004... Du har trolig en 2GM20F som meg, Eureka. God motor. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2016 (redigert) Faktisk ikke F motor det jeg har. Dessverre. Tidligere eier valgte uten F fordi det var plassproblemer og trappa måtte bygges om. Det siste synes jeg var et dårlig argument. Misstenker pris som tungtveiende. Han var jo sunnmøring. Men ellers, en kjempemotor, på 18 hk. Redigert 30.Oktober.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Ang eldre motorer så er vel 2gm serien en motor jeg ikke ville være livredd for å kjøpe, om prisen er rett. Særlig ikke om det er den ferskvannskjølte varianten. Så jeg ville ikke vært bastant ifht til det med gammal motor. Men en må være i stand til å gjøre en noenlunde vurdering selv, men selv det er jo ikke en garanti så prisen må være riktig. Hadde selv en seiler med 2gm fra 86 som aldri hadde ett feilslag. Enkle og robuste motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.