sagundersen Svart 21.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2016 Leter forstatt etter båt, etter noen skuffende besiktigelser. Ser det har kommet to nye annonser på Finn nå, men kjenner altfor lite til båtene. Noen som kan hjelpe meg her: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=82306583 Wauquiez Centurion http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=86125891 Contessa Dette er også litt eldre båter, noe som gjør meg desto mer usikker. Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Hva slags båter så du på? Og hva erfarte du? Nå har du fått gått på visninger og du har erfart. Det er veien å gå. Man må vite hva man ikke vil ha for å vite hva man vil ha. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 (redigert) Er to meget erverdige damer du har på shortlisten din. Wauquiez Centurion er en gammel fransk luksusbåt - har sett flere sammenlikne disse med Hallberg Rassy ift. byggekvalitet, men har ingen erfaring med disse selv. Contessa 32 er en skikkelig klassiker, som faktisk produseres den dag i dag og fabrikken tilbyr oppgraderinger av eldre båter. Contessa 32 er kjent for å være ekstremt sjødyktig. Jeg vil si at begge er typiske 70-talls-design. Contessa har sandwich-konstruksjon i skrog, så den er det spesielt viktig å sjekke strukturell integritet på (kjølhelse kan være en bra indikator på det). Som Eureka sier så er det visninger som gjelder, både for å få erfaring med å vurdere båter men også for å få sett på ulike løsninger. Det går an å se på det som en slags hobby å finne seg gammel seilbåt :-). Er også skrevet bra bøker om det, som jeg vil anbefale deg å titte på - tenker spesifikt på Don Casey sin bok 'Inspecting the aging sailboat'. Min erfaring er at man ikke kan regne med at selgere har så mye kunnskap om sine egne båter, og at grundig egenundersøkelse er nødvendig for å vite at du ikke tar på deg ukjent og høy risiko ved kjøp. Finn.no er rimelig skrapet for seilbåter for tiden ser det ut til, så det er ikke så mange objekter å kose seg med. De to damene du har funnet er dog meget godt verdt en uforpliktende 'date'. Hvor er du forresten i landet? Er mulig jeg kan formidle kontakt til noen selgere, har nettopp lagt min 'hobby' på hylla... Redigert 22.Desember.2016 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 (redigert) Har ikke sånn nærmere kjennskap til de to båtene, men kjenner jo navnene. Og som det blir sagt så er det jo to båter i øvre klasse. Den franske damen har jo tre-garnering i stedet for typisk skrogtrekk. Det er jo umiddelbart et tegn på håndtverk. Den er jo også relativt smal for 32 fot å være. Min svenske 30foter er 303 bred. Pen båt og greit utstyrt. Landstrøm er pluss. Dersom det er skikkelig cockpitkalesje, så er det veldig bra. Koster min 15000 for ny. Det er viktig på slike båter. Ok/rasjonell bysse. Antar at salongbordet kan senkes og det blir en dobbel køye. Mulig den også har stikkøye akter bak kartbordet? Sofabenken på BB side av salongen fremstår som kort. Mao to personer kan ikke nødvendigvis ligge og slappe av på hver din side. Men det er jo et kompromiss.. motor som er å regne som ny er et stooort pluss. Contessa, eldre motor, men ikke orginalmotoren. 7 knop med 17 hester?... tja min går 7,1 med strøkent skrog 18 hk og 1tonn lettere... men ok. Den har jo fast propell. Pen båt det også, godt med treverk. Muligens romsligere salong. 17 år gamle seil. Rullebom på storen? Tilsynelatende åpen løsning på toalett og frem til forpiggen. Har det sjøl og det går jo greit. Men du må nok belage deg på å måtte stå opp om dama må på do om natta. ( så da er det like greit å finne sin plass i stikkøya akter :) med egen tidseflaske. Jaggu to kjekke båter du fant der. Hva gjelder elektroniske duppeditter som kartplotter etc, så skal du ikke legge vekt på det. Det skal isåfall være kliss nytt om det har noen verdi. Nettbrett, iPad med GPS og nedlastede kart i egen app er strålende. Fungerende vindmåler og slikt er jo bra for da slipper du å styre med det umiddelbart. Ellers er jo der å kjøpe og montere autopilot til båter med rorkult rimelig og enkelt. ( autopilot må du ha deg) Redigert 22.Desember.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Begge er fantastisk flotte båter. Jeg har siklet på begge, men familiesituasjonen gjør at jeg må kjøpe noe mer volumiøst. God byggekvalitet på begge og med bunnsolide løsninger. Har ikke seilt den franske damen, men kan underskrive på at Contessaen er en fabelaktig seiler. Retningsstabil med gode bevegelser i sjøen. En skikkelig sjøverdig båt som tar god høyde. Med nye seil og en vridbar propell får du en vakker båt med god fart. Contessaen blir som sagt fremdeles produsert, noe som gjør at det både finnes tilgang til deler og et aktivt entusiastmiljø. Begge deler er verdifullt. Sitér dette innlegget Link to post
sagundersen Svart 22.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Takk for raskt svar. Har i utgangspunktet bare tittet på noen båter for å danne meg et inntrykk, men det har vært usikkerhet rundt motor, skader og andre dyrere ting. Jeg forstår at med eldre båter må man gjøre kompromier i denne prisklassen, men noe oppussing og bytting av enkelte "rimelige" deler, har jeg ikke noe problem med. Det er verre når det kommer til eks motor, strukturelle skader og deler som gjør båten 10-20% ++ dyrere enn planlangt. @Thostr Tar gjerne imot hjelp, hvis du har noen som skal selge. Holder til i Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
Copernicus Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 (redigert) Jeg var i samme situasjon som deg for noen år tilbake. Kjøpte min første seilbåt høsten 2012. Vi hadde heller ikke allverden å rutte med. Budsjettet var ca 80 000. Vi vurderte både Express, IF, Ballad, Scampi Comfort 30 m.fl.,men endte til slutt på en norskbygget Nessy 94. Selv om det har blitt lagt ned noen timer og kroner i oppgradering synes jeg selv i ettertid at det har vært verd det. Jeg er veldig glad for at vi valgte en litt større båt en de vi i utganspunktet vurderte. En fots lengde eller bredde kan gi stort utslag på romopplevelsen ombord. Hvis du har tid, pågangsmot og kan avse litt båtpenger innimellom, så hadde jeg gått heller gått for en 31-32ft med god bredde og behov for litt pleie ,kontra en mindre eller langsmal båt. Det kommer selvfølgelig an på bruken, men skal man på tur er det greit med litt plass, ståhøyde i byssa og en fornuftig planløsning. Finnes mye det ute. Ser Finn.no er skrapa. Ta deg en tur rundt i båthavnene og forhør deg om det er noen som kjenner noen som er interessert i å selge. Lykke til. Redigert 22.Desember.2016 av Copernicus (see edit history) Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
sunnmøre Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Ligg også ein båt i Ålesund som kan vere aktuell: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=78508846 Veit ikkje noko om båten, men ser no ganske grei ut på bileta. Båten skal også vere ein solid havseiler, etter det eg har lese på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Får bruke anledningen til å skryte litt og anbefale en Scampi. Eier selv en Albin Scampi 30, en klassisk svensk regattabåt. Båten har gode seilegenskaper som passer utmerket for turer. Er 3.05m bred, så overraskende romslig båt. Er som regel 2-3 personer på tur i båten, fungerer bra. Kjøpte båten med originalmotor og medium brukte seil. Motoren har ikke bydd på større utfordringer, men har gjennomgått en frivillig overhaling pga høyt oljeforbruk. Får tak i alt av deler hos Lidingö Marin AB. Legger ved noen bilder Sitér dette innlegget Link to post
sagundersen Svart 12.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Hei! Er fortsatt på leting, men ser det dukker opp litt flere båter nå om dagen. Har funnet en her, hvor jeg har noen spørsmål som jeg håper noen kan svare på:) https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=92321644 -Som det står er det original motor, Penta MD5, men den er totalrenovert i 2012. Har prøvd å unngå eldre motorer, men bør jeg vurdere denne da den er renovert? -Storseilet bør byttes innen få år, hva vil dette koste? Hvilket inntrykk får dere av annonsen, kan det være et godt kjøp? Fordeler/ulemper? På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 (redigert) Båten så jo grei ut. Nyere rulle på forstaget er jo bra. Savner cockpitkalesje, da det bør stå høyt på lista på en liten turseiler. Nytt storseil ligger på ca 13-17 tusen. Gå inn på boding.se, så søker du på aktuelle båter. Jeg ville nok helst gått for nyere motor. Det står ikke noe om hk på den motoren. Sjøl har jeg 18 hk yanmar i min 30foter. Redigert 12.Mars.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sagundersen Svart 3.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2017 (redigert) Kaster ut noen annonser på båter jeg tidligere ikke tittet på. Polo 86E https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=92252522 Alo 96 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=93382703 HR26https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=93295349 Noen som har erfaring med disse, noe jeg bør være obs på, eller kan det se ut til å være gode førstegangskjøp? Redigert 3.April.2017 av sagundersen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 3.April.2017 Link til dette innlegget Svart 3.April.2017 Har du spørsmål om HR 26 så svarer jeg gjerne. Dra og se på den så har du noe å sammenligne med når du ser på andre båter. Prisen virket veldig bra med tanke på motor mm. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.April.2017 Link til dette innlegget Svart 3.April.2017 Av de tre ville jeg først kikket på Poloen da det virker som eieren kjenner båten sin svært godt, har eid den relativt lenge og vært på lengre seillaser med den. Og motoren har"nyere" og ferskvannskjølt motor, webasot, el-anlegg osv. Følger med båtplass i Oslo, som er et stort pluss for deg vil jeg tro. Aloen virket godt utstyrt sånn umiddelbart, men står ikke et ord om seila og rullefokka på ene bildet ser loslitt ut... men bildet kan lyve. Også uavklart i fht motor. At bruker har "overhalt" motor og samtidig skriver "Teknisk tror jeg det meste er på plass, alt jeg vet om virker" betyr kanskje ikke noe.. men jeg vet ikke. Kjenner jeg blir litt skeptisk ;-) Og siste mann, HR 26, er vel rett og slett bare en svært mangelfull annonse. Men er jo en mye omtalt båt her inne så du kan lese deg opp om svakheter på disse før du evt. tar en kikk. Ny motor er jo et kjempepluss, men liten båt da. ---- Om båtene var i ellers lik stand osv tror jeg Poloen hadde klatret høyest opp på lista fordi jeg antar den er den beste seileren og du leser i annonsen at eier også har byttet forstag, akterstag, under/overvant, mao en eier som har hatt god kontroll på riggen. Du har også dieselvarmer av nyere dato, nytt elektrisk anlegg osv. Mye som er oppdatert og gjort på den båten som sier mye om eier og tidligere eiere. Den virker å være tatt vare på og det er lagt penger i å holde den godt. En detalj som å isolere forpiggen er noe en vil sette stor pris på når en overnatter. Har selv ligget mot uisolert skrogside og merket at det er noe som har stort forbedringspotensiale ;-) Så om jeg skulle velge å bare kikke på en av båtene hadde jeg også sett på Poloen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.April.2017 Link til dette innlegget Svart 3.April.2017 Motoren i Alo'en er ikke 18 hk. Den er 29. Sitér dette innlegget Link to post
sagundersen Svart 3.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2017 Pinkvin skrev for 5 timer siden: Av de tre ville jeg først kikket på Poloen da det virker som eieren kjenner båten sin svært godt, har eid den relativt lenge og vært på lengre seillaser med den. Og motoren har"nyere" og ferskvannskjølt motor, webasot, el-anlegg osv. Følger med båtplass i Oslo, som er et stort pluss for deg vil jeg tro. Aloen virket godt utstyrt sånn umiddelbart, men står ikke et ord om seila og rullefokka på ene bildet ser loslitt ut... men bildet kan lyve. Også uavklart i fht motor. At bruker har "overhalt" motor og samtidig skriver "Teknisk tror jeg det meste er på plass, alt jeg vet om virker" betyr kanskje ikke noe.. men jeg vet ikke. Kjenner jeg blir litt skeptisk ;-) Og siste mann, HR 26, er vel rett og slett bare en svært mangelfull annonse. Men er jo en mye omtalt båt her inne så du kan lese deg opp om svakheter på disse før du evt. tar en kikk. Ny motor er jo et kjempepluss, men liten båt da. ---- Om båtene var i ellers lik stand osv tror jeg Poloen hadde klatret høyest opp på lista fordi jeg antar den er den beste seileren og du leser i annonsen at eier også har byttet forstag, akterstag, under/overvant, mao en eier som har hatt god kontroll på riggen. Du har også dieselvarmer av nyere dato, nytt elektrisk anlegg osv. Mye som er oppdatert og gjort på den båten som sier mye om eier og tidligere eiere. Den virker å være tatt vare på og det er lagt penger i å holde den godt. En detalj som å isolere forpiggen er noe en vil sette stor pris på når en overnatter. Har selv ligget mot uisolert skrogside og merket at det er noe som har stort forbedringspotensiale ;-) Så om jeg skulle velge å bare kikke på en av båtene hadde jeg også sett på Poloen. Poloen har slitt storseil og eldre forseil med stagkrok, er dette noe som trekker betydelig ned? Hva koster evt nytt? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 4.April.2017 Link til dette innlegget Svart 4.April.2017 Forseilet med stagkroker er jo I tillegg til Genoa I laminat som er på rull. Så det virker jo som om du har OK forseil om du velger denne båten. Storseilet er slitt og her bør du koste på deg ett nytt med en gang da det ikke er moro å seile med et som er utblåst. Nytt storseil koster fra kr 13750- 18900 hos Boding. (det er sikkert også norske leverandører som kan levere til lignende priser). Støtter også Poloen, men HR26 men ny motor kan ikke være så feil det heller. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.April.2017 Link til dette innlegget Svart 4.April.2017 (redigert) Stagkrokfokka er reserve som du kan spri på et forstag nr 2 når du skal på langtur og seiler medvind i dager/uker. Dvs et seil du pakker ned og legger på loftet som en delvis oppfyllelse av drømmen om å seile til Karibien. ;-) Mao det viktigste seilet på båten, det som holder drømmene i gang. Må vel være et drømmeseil den gamle fokka da rett og slett :-) --- Ang nye seil så virker det som http://resensails.dk/ i Danmark har gode priser. Utover at en del i en FB gruppe var veldig fornøyd med Resen vet jeg ikke noe mere. Men tipper du kommer et stykke med 10 000,- ifht evt. nytt storseil. Du kan beregne pris på seil på direkten på hjemmesiden deres og trykke "kjøp" :-) Dimensjoner på rigg/seil finner du enten hos andre seilleverandører som har mål til ulike typer båter, eller via sailguide.com, eller du rett og slett spør eier av båten. Iom at han har skiftet div så vet han de nøyaktige målene. Sailboatguide oppgir at storseilet på Poloen er 16m2. Da er jeg temmelig sikker på at du får et godt cruising storseil med alt du trenger for 10 000,- eller mindre på http://resensails.dk/. Prøvde kjapt å lage et 16m2 seil med to gjennomgående og to korte spiler. 2 rev i 350g cruising dacron. Kom på rett over 6000,- ink moms. Redigert 4.April.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.