Jump to content

Vinsj på liten båt- erfaringer, verdt pengene..?

R.O

Recommended Posts

Er det verdt pengene på en liten båt, det blir et ikke ubetydelig tillegg i prisen... Sikkert veldig OK de gangen man legger til i uthavn, men det er jo også mye bryggeanlegg og bøyer rundt omkring. Deler man prisen på antall dregg kast blir det kanskje kostbar assistanse..

Argumenter for vinsj:

- Litt(mye?) enklere å legge til alene, ikke måtte involvere mer eller mindre ukvalifisert mannskap ved fortøyning.

- Mindre stress, ved utfordrende forhold, vind, trangt etc.. kan forhindre gnisninger mellom kaptein og kone

- Behagelig å slippe bæling med tau og dregg..

Argumenter mot:

- Dyrt

- Potensielle driftsproblemer

Hva er liten båt? For min del er det litt etter hvor god form er man i og hvor stor er båten. Føles det tungt å håndtere slik at det blir et ork, eller er det bare at det føles styrete/grisete å finne fram/pakke bort. Som en semi løsning ville jeg kunne valgt å montere braketten for ankeret/evt. holder for anker og hatt ankorlina slik at jeg hadde sluppet å stue vekk anker etc. Det som i alle fall er sikkert er at en manuell løsning ikke gir deg problemer utenom evt. kink i ryggen. En ankervinsj har potensiale til å gi deg en rekke problemer(det er bare å søke i tråder her), men har du fått riktig vinsj og gjort en god installasjon er det stort sett problemfritt. 

På den annen side er det vel ingen ting som er økonomisk forsvarlig når man snakker om båt. Kiloprisen på fisken jeg fisker(ekkolodd etc.), timeprisen for bruk av autopilot, literprisen på varmtvannet jeg produserer med diesel vannvarmer etc. Eller totalt prisen for hver båttur. 

For meg blir det nok oftest. Har jeg lyst og har jeg  råd så blir det slik. Det meste vi gjør her i livet er jo relativt urasjonellt....

Liten båt og 10 kg anker og blytau og en er frisk og rask bortkasta penger.

Er dømann i tillegg er lurt

Tabeller ble bare ror

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/abc-sikker-ankring-trygt-liv-p%C3%A5-svai

Båten er 21 fot, og det er veldig god ankomst til en romselig ankerboks bak, og selv er jeg (ifg meg selv) i veldig god form..:) Så vinsj er kanskje ikke et must, men virker bare veldig fristene å slippe "styret", samtidig som terskelen for en ekstra land fortøyning blir lavere..

Høres for meg ut som det er en enkel løsning for å løse ut dregg og slippe ut line ved tillegging du savner, mer enn selve winsjen for å dra det opp igjen ?

Det kan i såfall tilrettelegges for å forenkle den prosessen på billigere vis enn med en full winsjpakke, selv om winsj nok er det aller aller enkleste.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Ønsker du å gå til land med baugen inn og er alene eller har dårlig hjelp til å håndtere anker bør du vurdere vinsj.

Jeg har det ikke selv, men kunne tenke meg det i min 21 foter.

Blir mye løping frem og tilbake når dregg skal ut og jeg må passe på at tauet ikke går i propellen samtidig som jeg skal på land med fortøyning.

Jeg velger bort å gå til land når jeg er alene hvis det ikke er helt vindstille.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jeg vil si det så enkelt som at har du råd til det, så løp og kjøp !

Har selv hatt 21 foter med løs dregg og tau i en kasse bak og det var som du selv sier; mye styr, tau i propellen etc.

Det blir myyye behageligere og roligere å legge til med ankervinsj. Du får mye bedre kontroll med båten og det igjen medfører gjerne at du tør å legge inn på de ekstra fine plassene du kanskje skygget unna tidligere pga "mye styr". Det er i hvert fall min egen erfaring.

Det er ingen båt som er for liten til å ha gode hjelpemidler ! :smiley:

Mye som taler for vinsj her skjønner jeg - At man kanskje legger til et par plasser man ellers hadde kjørt forbi er et veldig godt argument.

Fikk også dreg tauet i propellen i sommer, og drev fort mot land (blåste relativt mye), da måtte jeg beherske meg litt for å ikke heve stemmen til mannskapet.. Men hvordan blir det bedre med vinsj, kan vel like fullt få tauet i propellen..?

Joda, du kan få tau i propellen med vinsj også, men sjansen er mye mindre. Tauet går ut på samme sted hele tiden og du vet hvor det er, fordi det går gjennom en styring som oftest er plassert så langt fra propellen(e) som mulig. Men det er klart, du må være obs på hvor du har det med vinsj også.

Stressfaktoren ved å legge til/fra blir mye mindre og da kan du konsentrere deg mye bedre om det du skal gjøre, nemlig å styre båten.

Et relevant spørsmål er hvor lenge du planlegger å beholde båten.

Kjenner du allerede trefot syken komme snikende? I så fall er det ingen hensikt i å investere i vinsj.

Sørg heller for å ha det i neste båten din....

Om du derimot satser på å beholde båten i flere år til, så er jo vinsj et must.

Båten er ev. (hvis den kjøpes) et resultat av trefot syken - dvs fem fot i dette tilfellet -  og ettersom jeg vurderer ny så er planen å behold den en stund, selv om man aldri vet når og hvor hardt tre fotsyken kan ramme... :worry:  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...