Skogtun Startet 29.Oktober.2016 Del på Facebook Startet 29.Oktober.2016 Hei,Har kjøpt min første båt, en Nordkapp noblesse 760. Båten er fra 2008 og lite brukt, 160 timer viser telleren på motoren. Alle servicer fulgt og 3 års service på motor (evinrud 250 HO) var utført rett før salg. båten bærer dog preg av dårlig vedlikehold når det gjelder vask, polering og bunnstoff. Når det gjelder partiet under vannlinje, hva må gjøres?Takker for svar! Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Bunnsmøring hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 29.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2016 Ser ikke ut som du har noe primer under bunnstoffet. Her har det neppe noen hensikt å legge på primer med mindre du tar jobben med å fjerne alt bunnstoff først. Det er en kjempejobb, og du klarer deg sikkert fint i første omgang med bare å male over litt der bunnstoffet er borte. Sitér dette innlegget Link to post
Skogtun Svart 29.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2016 Så rett og slett bare legge på noen strøk med bunnstoff etter grundig vask? Hørtes veldig deilig ut å slippe å pusse/skrape! Sitér dette innlegget Link to post
Kystskippern Svart 29.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2016 (redigert) Gratulerer med flott båt!!! Tror jeg ville tatt jobben med en gang, mens det ennå er morsomt med ny båt og litt pågangsmot. Fjern alt det gamle bunnstoffet, påfør primer og et selvpolerende bunnstoff som f.eks. Jotun Nonstop. Jobben blir mye lettere senere, kliner du på et lag på toppen av dette blir det ujevnt og enda mer å skrape året etter. Det er ikke så mye jobb på denne båten. Gjorde det samme med en seilbåt på 42 fot og brukte ganske nøyaktig en uke med 4-5 timer hver dag. Tipper du klarer Nordkappen på et par kvelder. Redigert 29.Oktober.2016 av Kystskippern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond Kong Svart 29.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2016 Finnes flere innlegg her inne hvor det anbefales en bunnstoff fjerner. Kjøpes på Bestmarin og sikkert hos andre også. Har ingen erfaring selv, men skal prøve på min 33 foter ut på vårparten. Smør på og skyll av frister mer enn pussing og skraping. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 30.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2016 Så rett og slett bare legge på noen strøk med bunnstoff etter grundig vask? Hørtes veldig deilig ut å slippe å pusse/skrape! Det bunnstoffet ser veldig rent ut, så vaske trenger du ikke tenke på. Når båten tas opp om høsten er det viktig å spyle bunnen med høytrykkspyler før slimbelegget tørker, ellers er det vanskeligere å få av. Min anbefaling her er latmannsvarianten. Skal du gjøre det skikkelig med full skraping og priming finnes det mange tråder her om temaet du kan fordype deg i. Sitér dette innlegget Link to post
Skogtun Svart 30.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2016 Takker for gode råd! Har bestemt meg for å gå for bunnstoff fjerner for så å starte på ny med primer og selvpolerende bunnstoff. Det er sikkert ikke negativt mtp videresalg om den berømte 3-fots "syken" slår til også hos meg.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.