Fjord21DC Startet 30.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 30.Oktober.2016 Hei, jeg er i gang med å bytte impeller. I den anledning så lurer jeg på følgende, se bilder.. Motor: Yamaha 50DEO, 1988, 2 takt. 1. Hva skjuler seg bak denne? Skal den av på noen måte? Det er det "siste" man kommer til når alt av impellerhus, impeller og pakninger er fjernet. Sitter bom fast! Evt. hvordan tar man den av? 2. Der hvor pilene er tegnet inn er det gjengrodd med salt. Er dette noen kanaler som skal være helt frie for salt? Kjøling har dog fungert fint selv om disse har vært tette! Øverste bolthull til høyre (brunt som dere ser) er knekt oppdaget jeg nå. Da må dette dekselet av evt. for å komme til den knekte bolten vil jeg tro.. Kan jeg risikere å bryte noen pakninger osv? 3. Impellerhuset ser skadet ut, men har vært i drift og fungert fint. Bør det nå byttes ifm. impellerbytte? Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 31.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Hei, ingen som vet? Er det bare å bruke en spiss skrutrekker/ flatjern og banke med en hammer for å få den opp? Antar den ikke er festet på andre måter. Vet at pakning da ryker, men det har jeg ekstra.. Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 ser ut som det er samme oppbygning som på Mercury-motorer. Der sitter dette huset fast i en skrue i siden for ferskvannsspyling. I tillegg pleier det å være "grodd fast" med irr. Sitter en O-ring på undersiden som må byttes når denne demonteres. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Hei, flotte bilder ! Alt blir så mye lettere når du kan forklare med så gode bilder. Bruk den bredeste rettsportrekkeren du har og gjerne på begge de to designede bryte-leppene samtidig. Se du gule pilene Legg gjerne noe under skrujernet for å ikke lage merker.... Tror de to gropene med salt-avleiringer er der for å gi jevnere pakningtrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 31.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Hei, flotte bilder ! Alt blir så mye lettere når du kan forklare med så gode bilder. Bruk den bredeste rettsportrekkeren du har og gjerne på begge de to designede bryte-leppene samtidig. Se du gule pilene Legg gjerne noe under skrujernet for å ikke lage merker.... Tror de to gropene med salt-avleiringer er der for å gi jevnere pakningtrykk. Takker så mye for svar! Jeg tror jeg lar den sitte. Er jo ikke noen lekkasjer som jeg har sett. Like greit å la den være da tror jeg.. Hehe, er nysgjerrigheten som har mest lyst til å demontere den.. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Like greit å la den være da tror jeg.. Det er jo gjerne positiver og negativer med hver eneste løsning.... en utfordring her er vel at den ikke blir enklere å løsne med årene (ironi) spørs om du har tenkt å beholde motoren i mange år.... noen ganger er det best og ikke "grave for dypt" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.