Jump to content

Montering av motorfeste for dorgemotor på skjærgårdsjeep.

Puntern

Recommended Posts

Vurdere å montere et motorfeste på min Askeladden 505. Ser for meg å montere det på styrbord side over fenderlist.

Lurer på om hulrommet mellom aktervegg og batterikassen er fylt med noe eller om det er hulrom.

Hvordan fester jeg beslaget? Ser for meg at jeg må lage et aksess hull for å montere skikkelig mothold på baksiden. Eller finnes det skruer/plugger som jeg kan bruke.

Ønsker et sikkert feste, og samtidig ødelegge båten minst mulig.

bilde

bilde

bilde

Har ikke så mye å bidra med ennå, men jeg tenker å gjøre det samme, da på en større båt; Beneteau 680.

Uansett interessert i å se hvordan du fester dette - det må jo tåle gynging og slag i store bølger. Selv har jeg tenkt at det må festes med gjennomgående bolter og en solid forsterkingsplate på innsiden.

Et annet spørsmål er om et slikt senkbart feste kommer så langt ned at man kan bruke kort stamme på hjelpemotoren. Her er vel kanskje utfordringene større på min båt enn din.

Veldig kjekt om du følger opp med bilder av prosessen  :smiley:

Har ikke så mye å bidra med ennå, men jeg tenker å gjøre det samme, da på en større båt; Beneteau 680.

Uansett interessert i å se hvordan du fester dette - det må jo tåle gynging og slag i store bølger. Selv har jeg tenkt at det må festes med gjennomgående bolter og en solid forsterkingsplate på innsiden.

Et annet spørsmål er om et slikt senkbart feste kommer så langt ned at man kan bruke kort stamme på hjelpemotoren. Her er vel kanskje utfordringene større på min båt enn din.

Veldig kjekt om du følger opp med bilder av prosessen  :smiley:

Monterte dorgemotor type tung (med elstart) på en Antares 680 i vår.

En relativt tidkrevende jobb da det er mange hensyn å ta vedr. styrke, høyde, stabilitet, ønsket posisjon i vannet uten at braketten må settes i nederste posisjon osv.

Det viste seg forøvrig at det er en tykk aluforsterkning på innsiden av akterspeilet men den er ikke så høy som ønskelig, så fikk bare to av fire bolter gjennom den.

Brukte tynnere aluplater både inn og utvendig som ekstra forsterkning, samt på baksiden av selve motorfestet.

Og et par andre fikse løsninger som kanskje fremgår av bildene.

Har dessverre ikke flere bilder fra innvendig da det var ganske trangt der.

Ikke sikkert min måte er den beste uansett, men prøvde å ta så mange hensyn som mulig innenfor rimelighetens rammer.

Det hadde vært så mye enklere å montere en med en elektrisk dorgemotor, som vektmessig er i en langt lavere klasse.

Men da faller jo noe av sikkerhetsaspektet bort, hvis man skal kunne bruke den som nødmotor over lengre distanser kanskje.

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Tusen takk for bilder teerex :smiley:

Jeg har et par spørsmål:

1. Jeg har trimflaps, de stikker vel kanskje 20 cm ut bak. Med festet du har brukt; kommer dorgemotoren langt nok ut fra hekken til at jeg kan bruke samme feste? Har du forresten lenke til nettbutikk for festet?

2. Du skriver at du har lagt ekstra aluplate både på "innsiden, utsiden, samt bak selve motorfestet? Altså 3 plater? Jeg klarer å se én plate bak motorfestet - er her to?

3. Jeg skal montere en 2-tat 5-hester. Den veier jo mindre enn din hjelpemotor. Tror du jeg trenger like mye forsterking?

Trimflaps er neppe noe problem slik jeg har montert den.

Trenger ikke kjøre motor så langt ned at vinkelen på festet gjør at motoren kommer nært akterspeilet.

Ekstra plate på inn og utsiden av akterspeilet, samt en plate på baksiden av motorfestet.

Det var jo egentlig ingenting der som mothold for tvingeskruene.

DF15 med el-start veier vel bortimot 50 kg men har du en 5 hk 2-takt så veier den vel knapt halvparten.

Da blir det jo straks mindre kritisk med styrke på både motorfeste i seg selv og feste mot akterspeil.

Har brukt en brakett som skal tåle 20hk/46kg. Men det finnes jo flere mindre braketter på markedet som er egnet for mindre og lettere motorer.

Bare å google motorbrakett.

Dette er nok den på bildene over https://www.marineshop.no/Styring-Motor/Motor---Deler-og-tilbehør/Motorbrakett/Motorbrakett-hvit-plast-20-hk-108931-p0000098073

http://www.bestmarin.no/produkter/motortilbehoer/motorbraketter-og--spylere/motorbrakett-hvit-plast--20-hk

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

teerex: Du skriver at den originale aluforsterkningsplaten på innsiden ikke er høy nok.

Og det kan jeg forsåvidt se av bildene. Om du da monterte en plate som var høy nok for brakettens "boltsirkel", da ville den kanskje bøye seg der platen ligger utenfor den originale - når du strammer boltene altså? 

Eller la du en mothold i mellom her?

Og: Har du tips om hvor man får tak i slike aluplater? Må man skjære selv?

teerex: Du skriver at den originale aluforsterkningsplaten på innsiden ikke er høy nok.

Og det kan jeg forsåvidt se av bildene. Om du da monterte en plate som var høy nok for brakettens "boltsirkel", da ville den kanskje bøye seg der platen ligger utenfor den originale - når du strammer boltene altså? 

Eller la du en mothold i mellom her?

Og: Har du tips om hvor man får tak i slike aluplater? Må man skjære selv?

Ja den originale forsterkningsplaten (tror den var ca 12-15 mm tykk) burde ha gått noe cm lengre ned. Husker ikke målet men boret jo hull til inspeksjonsluke i lukerommet innenfor, som bildet viser.

Brukte hullsag med vinkelforsats til drillen.

Ser ut som forsterkningeplaten er limt på i flere deler. Kanskje for å følge skrogets krumning.

Men til en mindre motor/brakett kan det jo hende den er høy nok til alle 4 boltene og da blir det jo enklere.

Jeg monterte en plate nedenfor den originale innvendig for de to nedre boltene, tror det var 5 mm plate. Limt med Tec7 eller lignende.

Kunne jo ha gjort som du sier å montert en hel plate for alle 4 boltene men måtte jo da ha et mellomlegg av samme tykkelse som den originale plata.

Men ganske trangt inni der, så kan bare jobbe med en hånd i blinde liksom... så derfor ble det ikke mere avansert enn nødvendig.

Glemte å ta bilde innvendig etter montering. Var så mye annet også som skulle monteres (ny båt).

Monterte en 5 mm plate utvendig til hele braketten.

I ettertid ville jeg kanskje ha montert braketten noen cm lengre opp men alt blir en vurderingssak og et kompromiss om forskjellige ønsker.

Det ikke er så enkelt å få tak i så tykke aluplater som den originale på sparket (og er vel heller ikke nødvendig), men 5 mm plater ligger det vel å slenger overalt  :smiley:

Lett å sage med stikksag med metallblad til ønsket mål.

Utfordringene er å få plassert brakett (med godt mothold på innsiden) slik at motoren, når den er senket ned, ikke kommer for dypt og for nær akterenden. Da blir det nemlig problem med å betjene styrearmen.

Jeg fikk problemer, og innser nå at jeg burde hatt en dorgemotor med lang stamme  ...

Og så er det dette med bølger, og båten ruller og  propellen slår tørt.... Det er mer komplisert når motoren står langt ut til siden i forhold til å være midt bak..

Kort stamme blir trøbbel, enkelt og greit. 

Trenger lang stamme for å få motor langt nok ned i vannet og samtidig kunne styre og betjene den. 

Og er det bølger blir det enda verre med kort stamme, propellen kommer til å duppe i vannet og suge luft hele tiden.

Testing en flott junidag 2016

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...