Merry Fisher 645 Startet 30.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 30.Oktober.2016 Hei båtvenner! Jeg høytrykksspyler båten grundig med en gang jeg tar den opp på høsten. Den ser da tilsynelatende fin og svart ut, men når den tørker kommer det frem et brunt belegg overalt. Dette kom også i fjor. Da endte jeg opp med å tørrpusse overalt (uten støvmaske) og det var en skikkelig drittjobb. Bunnstoffet jeg bruker er Jotuns NON stop selvpolerende, derfor synes jeg det er ekstra merkelig at det blir liggende belegg igjen ettersom en skulle tro at trykket fra høyttrykkspyleren skulle få av det ytterste slik at en ny fin flate kom frem. Det er ikke tegn til at bunnstoffet har falt av (med unntak av motorplata i akterenden. Burde jeg bunnsmøre hele båten, eller holder det med å ta kun der det mangler bunnstoff? Dersom dere anbefaler nytt bunnstoff, må jeg ta drittjobben med å pusse først, eller kan jeg male rett på denne "misfargingen"/skiten. Som sagt den er grundig høyttrykksspylt Hva kan jeg gjøre for å unngå dette ? Bytte bunnstoff? Båten brukes ikke mye og står på sjøen fra april til september innendørs i båtgarasje Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2016 Hva er problemet med misfargingen? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Merry Fisher 645 Svart 30.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2016 Dersom misfargingen er skit så er jeg redd for at ikke bunnstoffet fungerer til neste år og at det vil gro ekstra mye. Dersom jeg ender opp med å bunnsmøre et nytt strøk oppå så er jeg redd for at ikke bunnstoffet vil "henge" oppå skiten/misfargingen Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2016 Slik har det alltid sett ut hos meg, og det fungerer utmerket. Jeg stoffer kun over der jeg ser det er tynnslitt slik at primeren skinner igjennom. Og så legger jeg på et tynt lag i vannlinjen. Da klarer jeg meg med en 0,7 liters boks bunnstoff (Seajet 033) i året på min Saga27. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
boble65 Svart 30.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2016 Bruk hodet og bruk ordentlig maske ved slipejobber.. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 30.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2016 Dette er helt normalt, slik blir selvpolerende bunnstoff etter en sesong. Men med tanke på at du har en hurtiggående båt, så burde du valgt hardt bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Merry Fisher 645 Svart 30.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2016 Bruker båten vel så mye i 6 knop som 25. Mener du at hardt bunnstoff er lettere å få helt rent ved høytrykk spyling enn selvpolerende ? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2016 Bruker alltid selvpolerende på mine raskere båter uten at jeg ser det som noe problem. Misfarging av bunnstoff er vel ikke til å unngå, så spyl godt og legg på nytt bunnstoff der, hvis eller når det er nødvendig. Ser ingen grunn til å slipe og heller ingen grunn til å bruke mer bunnstoff enn nødvendig. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ibizafan Svart 30.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2016 Har du brukt seajet 033? Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
pipe Svart 30.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2016 Slik ser det ut på min båt også der sollyset har kommet til men det blir borte når jeg høytrykkspyler det.Bruker Hempel sin selvpolerende. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 30.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2016 (redigert) Du skal skrubbe med børste samstundes som du spyler, då for svinn dette belegget. Berre tull med tørrpussing her. Høgtrykkspylaren er minder effektiv enn ein trur. Litt handarbeid må til. Redigert 30.Oktober.2016 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Jeg har kun brukt høytrykksspyler, ikke noe "handarbeid", på min båt som var ny i 2007. Bruker Hempel selvpolerende bunnstoff og lurer da på hvilket problem jeg etter sigende skal ha, men ikke er klar over? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Dissern Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Har du brukt seajet 033? Er den spesielt utsatt for dette? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Er ikke brunfargen kopper da? Virkestoffet i bunnstoffet? Å slipe dette bort er bortkastet arbeid. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Hvor har du det fra, ren gjetting? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
boble65 Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Er vel bare litt skit.. bruk rotor dysa og litt kraftvask vist du vil ha det bort ? Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Noe slikt har jeg ikke sett hos meg. Jeg bruker også Jotuns Non Stop. Mørk blå , eller er dette noe som skjer kun med svart Non Stop ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Hvor har du det fra, ren gjetting? Ja, egentlig. Mitt bunnstoff pleier også gjerne å være litt misfarget, men jeg ser det ikke som noe problem. Gjør som deg, flekker der det trengs. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fjordgubbe Svart 1.November.2016 Link til dette innlegget Svart 1.November.2016 Jeg har kun brukt høytrykksspyler, ikke noe "handarbeid", på min båt som var ny i 2007. Bruker Hempel selvpolerende bunnstoff og lurer da på hvilket problem jeg etter sigende skal ha, men ikke er klar over? Klart du får det bort med rotordyse utan handarbeid. Men då har du og teke bort mykje av bunnstoffet. Skal eg ha det gullande reint før eg maler brukar eg kost. Likar ikkje å male på skit. (Om ikkje eg maler er det ingen problem om dette belegget vert liggande.) Det vert som å spyle ei skite bildør. Først med litt handarbeid vert den rein. Det ser ein når den tørkar Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.November.2016 Link til dette innlegget Svart 1.November.2016 Bruker ikke rotordyse og ser heller ikke noe poeng i å måtte ha det gullande reint for det er snakk om misfarging som blir dekket over. Skjønner heller ikke hvorfor det er så viktig at fisken skal se en bunn uten noen form for misfarging da det for meg er snakk om å hindre groe, ikke kosmetikk. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Haba Svart 1.November.2016 Link til dette innlegget Svart 1.November.2016 (redigert) Er ikke brunfargen kopper da? Virkestoffet i bunnstoffet? Å slipe dette bort er bortkastet arbeid. Enig med index. Hovedbestandelen i bunnstoffet er kopperoksyd. Det kan reduseres til metalisk kopper. Du kan i sol og ved bestemte lysvinkler se det metaliske skinnet i bunnstoffet når båten er nysmurt og ikke vært i vann. Redigert 1.November.2016 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.November.2016 Link til dette innlegget Svart 1.November.2016 Vet du at dette gulbrune belegget er kopper, eller bare TROR du det som Index innrømmer? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 1.November.2016 Link til dette innlegget Svart 1.November.2016 ikke mobb troen min;-)) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fjordgubbe Svart 1.November.2016 Link til dette innlegget Svart 1.November.2016 (redigert) Nei, det har vel med det å gjere eg ikkje likar å male over skiten. Eg er svært nøyen på slikt. Sikkert ikkje problem, men vil ha det heilt reint når eg først skal male. Skal eg ikkje male er ikkje dette noko å bry seg med. Fisken bryr eg meg ikkje med! Redigert 1.November.2016 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 1.November.2016 Link til dette innlegget Svart 1.November.2016 Vet du at dette gulbrune belegget er kopper, eller bare TROR du det som Index innrømmer? Jeg VET selvsagt IKKE om det er skitt, groe eller kobberutslag som er på båten vi snakker om. Men groe og slim pleier å la seg fjerne ved spyling. Men jeg VET at kobberstoffet i bunnstoffet kan vise seg som et belegg du ikke får spylt bort. Men hva TROR så du Lars? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.