Jump to content

Bunnstoff - får ikke fjernet groe

Merry Fisher 645

Recommended Posts

Hei båtvenner!

Jeg høytrykksspyler båten grundig med en gang jeg tar den opp på høsten. Den ser da tilsynelatende fin og svart ut, men når den tørker kommer det frem et brunt belegg overalt. Dette kom også i fjor. Da endte jeg opp med å tørrpusse overalt (uten støvmaske) og det var en skikkelig drittjobb. Bunnstoffet jeg bruker er Jotuns NON stop selvpolerende, derfor synes jeg det er ekstra merkelig at det blir liggende belegg igjen ettersom en skulle tro at trykket fra høyttrykkspyleren skulle få av det ytterste slik at en ny fin flate kom frem.

Det er ikke tegn til at bunnstoffet har falt av (med unntak av motorplata i akterenden.

Burde jeg bunnsmøre hele båten, eller holder det med å ta kun der det mangler bunnstoff?

Dersom dere anbefaler nytt bunnstoff, må jeg ta drittjobben med å pusse først, eller kan jeg male rett på denne "misfargingen"/skiten. Som sagt den er grundig høyttrykksspylt

Hva kan jeg gjøre for å unngå dette ? Bytte bunnstoff? Båten brukes ikke mye og står på sjøen fra april til september innendørs i båtgarasje

bilde

Slik har det alltid sett ut hos meg, og det fungerer utmerket. Jeg stoffer kun over der jeg ser det er tynnslitt slik at primeren skinner igjennom. Og så legger jeg på et tynt lag i vannlinjen. Da klarer jeg meg med en 0,7 liters boks bunnstoff (Seajet 033) i året på min Saga27.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Bruker alltid selvpolerende på mine raskere båter uten at jeg ser det som noe problem. Misfarging av bunnstoff er vel ikke til å unngå, så spyl godt og legg på nytt bunnstoff der, hvis eller når det er nødvendig. Ser ingen grunn til å slipe og heller ingen grunn til å bruke mer bunnstoff enn nødvendig.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg har kun brukt høytrykksspyler, ikke noe "handarbeid", på min båt som var ny i 2007. Bruker Hempel selvpolerende bunnstoff og lurer da på hvilket problem jeg etter sigende skal ha, men ikke er klar over?

Klart du får det bort med rotordyse utan handarbeid. Men då har du og teke bort mykje av bunnstoffet.  Skal eg ha det gullande reint før eg maler brukar eg kost. Likar ikkje å male på skit. (Om ikkje eg maler er det ingen problem om dette belegget vert liggande.) Det vert som å spyle ei skite bildør. Først med litt handarbeid vert den rein. Det ser ein når den tørkar

Er ikke brunfargen kopper da? Virkestoffet i bunnstoffet? Å slipe dette bort er bortkastet arbeid.

Enig med index. Hovedbestandelen i bunnstoffet er kopperoksyd. Det kan reduseres til metalisk kopper. Du kan i sol og ved bestemte lysvinkler se det metaliske skinnet i bunnstoffet når båten er nysmurt og ikke vært i vann.

Redigert av Haba (see edit history)

Vet du at dette gulbrune belegget er kopper, eller bare TROR du det som Index innrømmer?

Jeg VET selvsagt IKKE om det er skitt, groe eller kobberutslag som er på båten vi snakker om. Men groe og slim pleier å la seg fjerne ved spyling. Men jeg VET at kobberstoffet i bunnstoffet kan vise seg som et belegg du ikke får spylt bort. Men hva TROR så du Lars?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...