Jump to content

Scand 7600 Dynamic, vindskjerm fra 1992 modell passer ikke på 1998

Hosse

Recommended Posts

Har en scand 7600 Dynamic fra 1992 der frontruten eksploderte i sommer. Det var ikke mulig å få tak i nytt glass, uten kun plast. Heldigvis fant jeg en komplett skjerm fra en ca 18 år gammel samme type båt. Dvs en 1998 modell vil jeg tippe. Skjermen ser helt identisk ut med min, men det ble en "stor" glippe bakerst på begge sider. Ser ut til at vinkelen er bittelitt ennerledes.

Hvordan kan dette komme seg? Trodde alle 7600 var identiske jeg? Skjermene er vel like, eller tilpasses de hver båt?

bilde

bilde

bilde

@StåleK: Umulig å si. De som montert skjermen fra før har limt den overalt, så jeg måtte plukke den ut i deler. Topplist først, så rute etter rute. Til slutt måtte jeg krølle opp siste bunnlisten med varmepistol og masse vold:-) Han som lånte båten har gitt meg en OK slant, så har er meldt ut av saken. Mitt problem som gjenstår.. Helt fornuftig egentlig. Var jo ikke hans feil, stakkaren.

@Fantino: Veldig godt poeng der faktisk. Men tror dere at båten er så pass myk at den påvirker vinkelen til innfestning av skjermen? Kan jo alltids prøve å jekke litt på midten, men dette en en liten vinkel, som jeg ikke tror kan være påvirket av at den står på bukker..

Ellers så har jeg lånt meg en båndsliper. Kjøper kraftig slipepapir i morgen og prøver forsiktig å slipe meg til riktig vinkel. Må også ta ut litt mer for vindusviskeren som er ettermontert og kanskje også spøker litt her.

Må bare vente på at det slutter å regne. Litt lånn dominio effekt dette. Jeg får ikke på teltet, før kapellet er på og kapellet går ikke på før vinduet er på.... Sukk..

Er det noen som vet hvordan disse ble bygd i sin tid. Ble de bygd på båten eller ble de bygd i jig. Jeg fikk plassbygd en vindskjerm hos Hønø båtvindrutor i Gøteborg for noen år siden på en Bavaria 35 cr. Da blir bunnlisten bøyd og skrudd på båten og vindskjermen bygges på den. Ikke vanskelig å tenke seg at den "dårlige" passformen kan ha noe med dette. Min Bavaria 35 cr var faktisk ikke symetrisk selv om den kommer fra en av de største produsentene. Pluggen er håndlagd og er ikke produsert av en robot og er derfor unøyaktig. Jeg vet heller ikke om små produsenter brukte flere plugger til støp og at hver plugg er litt forskjellig.

Akkurat dette jeg mailet Agder Boat om også, men har ikke fått svar. Når det er sagt, så kom jeg å tenke på en sak. Vinduene ligger jo på en måte løst inne i skjermen. Så om jeg skrur den rammen i bunn fast i båten, så burde glassene bare gi litt mer space, hvis dere skjønner hva jeg mener. Kanskje varmepistol og masse tålmodighet er tingen?

Jeg tenkte gi dette litt tid nå, som jeg fikk vite at man ikke bør ha på kapellet på vinteren, uten kun bruke telt. Da er det ikke så farlig at vinduet ikke er festet skikkelig. 

Da har jeg studert dette litt mer. Det ser ut til at det er et spesifikt sted på båten der skjermen ligger å "vugger" på skroget. Dette ser ut til å påvirke spenninger, dersom jeg skrur fast skjermen foran først. Da står bakvindu på barbord side opp en par centimetere. Dette kan jo også først til at vinduet lettere eksploderte på tidligere skjerm... Som jeg ser det har jeg to alternativer. 1. Forsiktig skru og tvinge ned skjermen på båten og håpe at den gi etter litt sånn at det tetter, eller 2. slipe ned denne "tuppen" i båten. Gjennom Gelcoat og alt.. Hva tenker dere?

bilde

Redigert av Hosse (see edit history)

Hadde vært skeptisk til å montere med kraftig spenn siden du allerede har opplevd en 'eksplosjon'. Jeg ville vurdert å lagt den på sjøen for å se om spennet endrer seg. Hvis ikke er vel ikke glipa større enn at den kan fuges pent fra begge sider etter montering med en passende gråfarge, gjerne med en liten åpning ned i hakket for kondensvann. Det er sikkert mange her som kan gi råd om passende type fugemasse ift elastisitet og som ikke er umulig å løsne om det skulle være behov for det.

Glass er spennende å jobbe med. Før det plutselig ikke er det. Herdet glass tåler mye julig, men treffer du på kanten med en spiss gjenstand, ryker det.

For å unngå at du knuser glassene ville jeg tatt dette noe fra hverandre og sett hvordan du kan feste alurammen riktig på båten for så å sette på plass glassene i rammen. Dersom det er vanskelig kan du jekke opp rammen på rett sted for at glasset skal passe. Så fuger du de glipene som evt oppstår og skrur alt sammen.

Det å få det til å passe med å knekke det på plass tror jeg kan få ugreie følger...

• 2 uker senere...

Da har jeg endelig fått svar fra Scand:

Meg:

Hei,

Jeg har en Scand 7600 Dynamic fra 1992 der frontruten eksploderte i sommer. Det var ikke mulig å få tak i nytt glass, uten kun plast. Heldigvis fant jeg en komplett skjerm fra en ca 18 år gammel samme type båt. Dvs en 1998 modell vil jeg tippe. Skjermen ser helt identisk ut med min, men det ble en "stor" glippe bakerst på begge sider. Ser ut til at vinkelen er bittelitt ennerledes.

Hvordan kan dette komme seg? Trodde alle 7600 var identiske jeg? Skjermene er vel like, eller tilpasses de hver båt?

Scand:

Nei den er tilpasset alle båtene ,

Her ser du hva vi som båt byggere har av utfordringer.

Bruk pakninger under , gode skruer og tving den på plass.Nei den er tilpasset alle båtene ,

Her ser du hva vi som båt byggere har av utfordringer.

Bruk pakninger under , gode skruer og tving den på plass.

Meg:

Hei og takk for svar. Dersom jeg tvinger den på plass, risikerer jeg da ikke at glasset knuser? Har dere sånne lister på lager som passer til dette?

Scand:

Vel jeg kan jo ikke garantere noe som helst men vi tvinger det ned ved og tvinge kanten ned og en god pakning under se her : http://agderboat.mamutweb.com/Shop/Product/List-tetningslist-sort-6mm-x-30mm-x-12meter/218541

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...