Hosse Startet 30.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 30.Oktober.2016 Har en scand 7600 Dynamic fra 1992 der frontruten eksploderte i sommer. Det var ikke mulig å få tak i nytt glass, uten kun plast. Heldigvis fant jeg en komplett skjerm fra en ca 18 år gammel samme type båt. Dvs en 1998 modell vil jeg tippe. Skjermen ser helt identisk ut med min, men det ble en "stor" glippe bakerst på begge sider. Ser ut til at vinkelen er bittelitt ennerledes.Hvordan kan dette komme seg? Trodde alle 7600 var identiske jeg? Skjermene er vel like, eller tilpasses de hver båt? Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 30.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2016 Var det spenn i den gamle skjermen når du løsnet den?. Muligens er det flere former eller at formen har fått noen små utbedringer på de årene som var imellom. Håper han du lånte bort båten til er med å hjelper deg med utbedringen!. Stå på! Det ordner seg til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 30.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2016 Kan det være forklaringen på eksplosjonen? Ser ut som båten står på land. Hva å jekke på plass en ny bukk under midten og se om spennet endrer seg? Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 31.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 @StåleK: Umulig å si. De som montert skjermen fra før har limt den overalt, så jeg måtte plukke den ut i deler. Topplist først, så rute etter rute. Til slutt måtte jeg krølle opp siste bunnlisten med varmepistol og masse vold:-) Han som lånte båten har gitt meg en OK slant, så har er meldt ut av saken. Mitt problem som gjenstår.. Helt fornuftig egentlig. Var jo ikke hans feil, stakkaren. @Fantino: Veldig godt poeng der faktisk. Men tror dere at båten er så pass myk at den påvirker vinkelen til innfestning av skjermen? Kan jo alltids prøve å jekke litt på midten, men dette en en liten vinkel, som jeg ikke tror kan være påvirket av at den står på bukker.. Ellers så har jeg lånt meg en båndsliper. Kjøper kraftig slipepapir i morgen og prøver forsiktig å slipe meg til riktig vinkel. Må også ta ut litt mer for vindusviskeren som er ettermontert og kanskje også spøker litt her. Må bare vente på at det slutter å regne. Litt lånn dominio effekt dette. Jeg får ikke på teltet, før kapellet er på og kapellet går ikke på før vinduet er på.... Sukk.. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Hva er det som gjør at glippen oppstår, tar skjermen nedi dekket på midten? Ser ut til å kreve betydelig sliping for å fjerne glippen, nesten så du risikerer å slipe tvers gjennom laminatet. Ville ventet med dette til du er sikker på at det er den beste løsningen. Har du snakket med AgderBoat, mulig de vet noe, de produserer fortsatt 7600. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 31.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 @ingar: Det er først og fremst topplisten som tar i helt bakerst på skjermen. Foran sitter den helt perfekt. Begynner med å slipe ned den topplisten. Men ser ut til at det fortsatt ikke blir helt tett så jeg må nok slipe med litt mer. Sender med noen flere bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Jeg ville absolutt hørt med Agder Båt først for å høre om det var noen endringer på båt eller skjerm. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 1.November.2016 Link til dette innlegget Svart 1.November.2016 Husk det skal ligge en tykk tetningslist under skjermen i vinkelen på bildet skal det være en liten åpning slik at kondensvann fra innsiden av glasset kan renne ut Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 1.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2016 @mawilu: OK, er du sikker på at det skal være en list der? I så tilfelle må jeg bestille opp en sånn. Ja, det er et lite hull helt innerst i vinkelen for drenering. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 2.November.2016 Link til dette innlegget Svart 2.November.2016 Er det noen som vet hvordan disse ble bygd i sin tid. Ble de bygd på båten eller ble de bygd i jig. Jeg fikk plassbygd en vindskjerm hos Hønø båtvindrutor i Gøteborg for noen år siden på en Bavaria 35 cr. Da blir bunnlisten bøyd og skrudd på båten og vindskjermen bygges på den. Ikke vanskelig å tenke seg at den "dårlige" passformen kan ha noe med dette. Min Bavaria 35 cr var faktisk ikke symetrisk selv om den kommer fra en av de største produsentene. Pluggen er håndlagd og er ikke produsert av en robot og er derfor unøyaktig. Jeg vet heller ikke om små produsenter brukte flere plugger til støp og at hver plugg er litt forskjellig. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 2.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2016 Akkurat dette jeg mailet Agder Boat om også, men har ikke fått svar. Når det er sagt, så kom jeg å tenke på en sak. Vinduene ligger jo på en måte løst inne i skjermen. Så om jeg skrur den rammen i bunn fast i båten, så burde glassene bare gi litt mer space, hvis dere skjønner hva jeg mener. Kanskje varmepistol og masse tålmodighet er tingen? Jeg tenkte gi dette litt tid nå, som jeg fikk vite at man ikke bør ha på kapellet på vinteren, uten kun bruke telt. Da er det ikke så farlig at vinduet ikke er festet skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 2.November.2016 Link til dette innlegget Svart 2.November.2016 Glasset er ikke nødvendigvis helt i bunnen av alu-glasslistene hele veien. Slik at du kan sjekke om du har mulighet for å bøye alu uten at det blir glipe mellom alu og glass. Litt mikkmekk men ... Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 3.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 (redigert) Da har jeg studert dette litt mer. Det ser ut til at det er et spesifikt sted på båten der skjermen ligger å "vugger" på skroget. Dette ser ut til å påvirke spenninger, dersom jeg skrur fast skjermen foran først. Da står bakvindu på barbord side opp en par centimetere. Dette kan jo også først til at vinduet lettere eksploderte på tidligere skjerm... Som jeg ser det har jeg to alternativer. 1. Forsiktig skru og tvinge ned skjermen på båten og håpe at den gi etter litt sånn at det tetter, eller 2. slipe ned denne "tuppen" i båten. Gjennom Gelcoat og alt.. Hva tenker dere? Redigert 3.November.2016 av Hosse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3.November.2016 Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 Hadde vært skeptisk til å montere med kraftig spenn siden du allerede har opplevd en 'eksplosjon'. Jeg ville vurdert å lagt den på sjøen for å se om spennet endrer seg. Hvis ikke er vel ikke glipa større enn at den kan fuges pent fra begge sider etter montering med en passende gråfarge, gjerne med en liten åpning ned i hakket for kondensvann. Det er sikkert mange her som kan gi råd om passende type fugemasse ift elastisitet og som ikke er umulig å løsne om det skulle være behov for det. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 4.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Har prøvd å jekke litt under båten på midten, men det skjer overhode ingenting med tilpassingen av skjermen.. Syns dette er veldig merkelig. Kanskje rammen ble litt skjev i transporten? Hadde den på henger i 15 mil. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 4.November.2016 Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Glass er spennende å jobbe med. Før det plutselig ikke er det. Herdet glass tåler mye julig, men treffer du på kanten med en spiss gjenstand, ryker det. For å unngå at du knuser glassene ville jeg tatt dette noe fra hverandre og sett hvordan du kan feste alurammen riktig på båten for så å sette på plass glassene i rammen. Dersom det er vanskelig kan du jekke opp rammen på rett sted for at glasset skal passe. Så fuger du de glipene som evt oppstår og skrur alt sammen. Det å få det til å passe med å knekke det på plass tror jeg kan få ugreie følger... Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 4.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 @alfaalfa: Ja, det er jo faktiskt en god ide. Burde gå å separere delene, hvis det ikke er limt som min gamle skjerm. Kan prøve litt i helgen med varmluftpistol og grejjer. Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 4.November.2016 Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Om du ikke får delt skjermen og justert den kan det være en ide å legge i en selv skjært gummipakning på 1 cm ? Eller du kan kjøpe litt polyester å støpe de få mm ene du mangler ? Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 4.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 @Trønderbygger: Ja, det kan være et poeng, men det blir ikke så veldig pent er jeg redd.. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 4.November.2016 Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Med litt varme og Zalo (eller lignende) burde det gå å få glasset ut og sammen igjen etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 4.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 @alfaalfa: Jepp, sant det. Verdt å prøve! Skal jo gå fint å separere det egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 4.November.2016 Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Glassene er limt i alurammen kom hele til fabrikken når du har plassert skjermen pa listen skrues den fast du har for stor avstand på det ene bildet ,jobbet ikke påScand i 1992 men mener det ikke er gjort forandringer på skroget,Hilsen ex Scand Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 5.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 @mawilu: OK, men er det limt sånn at man ikke klarer å få ut skjermen fra bunnlisten? Jeg tror det er eneste muligheten jeg har, bortsett fra å slipe ned skroget kraftig.. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 13.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2016 Da har jeg endelig fått svar fra Scand: Meg: Hei, Jeg har en Scand 7600 Dynamic fra 1992 der frontruten eksploderte i sommer. Det var ikke mulig å få tak i nytt glass, uten kun plast. Heldigvis fant jeg en komplett skjerm fra en ca 18 år gammel samme type båt. Dvs en 1998 modell vil jeg tippe. Skjermen ser helt identisk ut med min, men det ble en "stor" glippe bakerst på begge sider. Ser ut til at vinkelen er bittelitt ennerledes. Hvordan kan dette komme seg? Trodde alle 7600 var identiske jeg? Skjermene er vel like, eller tilpasses de hver båt? Scand: Nei den er tilpasset alle båtene , Her ser du hva vi som båt byggere har av utfordringer. Bruk pakninger under , gode skruer og tving den på plass.Nei den er tilpasset alle båtene , Her ser du hva vi som båt byggere har av utfordringer. Bruk pakninger under , gode skruer og tving den på plass. Meg: Hei og takk for svar. Dersom jeg tvinger den på plass, risikerer jeg da ikke at glasset knuser? Har dere sånne lister på lager som passer til dette? Scand: Vel jeg kan jo ikke garantere noe som helst men vi tvinger det ned ved og tvinge kanten ned og en god pakning under se her : http://agderboat.mamutweb.com/Shop/Product/List-tetningslist-sort-6mm-x-30mm-x-12meter/218541 Sitér dette innlegget Link to post
Agder Boat Svart 20.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2016 Nå fikk du det til ? hilsen Agder Boat. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.