Jump to content

Scand 7600 Dynamic, fikse krakelering i plasten uten å lakkere?

Hosse

Recommended Posts

Ja, det går an å fikse selv, men det krever litt arbeid :wink: Hadde det vært færre krakkeleringer det var snakk om ville jeg ha anbefalt Dremelfres med rundt fresestål og gelcoatsparkel, men ut fra bildene ser det ut for at det fort vil bli en ganske så omfattende jobb.

Slik jeg ser det har du hovedsaklig fire valg.

1. La være å bry seg med den kosmetiske skavanken krakkeleringene er (med mindre bildene ikke viser realiteten og du har skader på selve laminatet).

2. Lett nedmatting av hele området (altså langs hele siden, fram til nærmeste knekk i designet, list eller lignende), avfetting og så tokomponent lakk i egnet farge. Fordel; overkommelig med arbeid, OK resultat oppnåelig hvis du vet hva du gjør. Bakdel; vanskelig å få fine overganger, bør lakkeres til nærmeste knekk i designet, listverk og lignende for å få jevne og fine flater der arbeidet ikke synes så godt.

3. Slipe ned den gamle gelcoaten for så å påføre ny. Dette siste krever en del etterjobb med å slipe finere og finere til du får et jevnt og greit resultat før rubbing og polering. Fordelen er at hvis du får gjort jobben skikkelig kan resultatet bli tilbærmet likt ny båt på overflatene det gjelder. Bakdelen er at det kreves en del jobb + det kan være utfordrende å få en jevn nok overflate ved sliping til at arbeidet ikke synes. Med andre ord; en ujevn overflate blir tilnærmet like stygg som krakkeleringene, om ikke verre hvis du ikke får det til.

4. Få en proff til å gjøre jobben og betale det det koster.

Jeg hadde masse mindre krakkeleringer i dekk og overbygg, disse freste jeg med Dremel og sparklet med gelcoatsparkel. Slipte så ned det overskytende med Dremelen for så å våtslipe til jevn overflate. Hvor jeg har sparklet er nå knapt synlig, man må vite hvor det er om man i det hele tatt klarer legge merke til noe. Men jeg hadde på langt nær så mange tette sprekker som deg, så kan ikke se for meg at fresing og gelcoatsparkel er en løsning for din del, det måtte i såfall være på steder der krakkeleringen er voldsommere enn vist på bildene. Nå var også hele dekket mitt befengt med masse små mikrokrakkeleringer etter et langt liv med minimalt med vedlikehold, da fant jeg ut at det greieste ble tokomponent lakk (polyuretanlakk tilpasset fargen på gelcoaten) som jeg tynnet første strøk for å fylle opp i de mikrotynne sprekkene. Så lakket jeg et par strøk ufortynnet (for min del med antisklisand siden dekket skal gås på i sjøsprøyt og vind) til slutt. Resultatet ble bra synes jeg, nå ser (faktisk) dekket greit ut i motsetning til før.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Slik krakelering kan også oppstå dersom det er delaminering under gelcoaten. Så før du fikser det kosmetisk, bør du sjekke om det er tilfelle. F.eks. ved å kakke rundt på det krakelerte området med for eksempel skaftet på et skrujern, og høre om lyden endrer seg fra et sted til et annet. Blir lyden mer "dump" eller "død", kan det tyde på delaminering. I så fall må du slipe deg ned til fast laminat, og bygge opp derfra.

Redigert av alf-inge (see edit history)

@Hakkannen: Takk for svar!

1. Sliter med å "leve" med dette, da dette er på flere steder. Badbryggen har vært mest utsatt. Ser helt klart ut som om båten dunket borti og krakkulert lakken.

2. Dette er mest interessant. Tenker at et strøk med farge legger seg pent i disse små små sprekkene. Da gjelder det vel mest å finne riktig farge? Jeg kan høre med Bærum Plast som fikset hjørnet mitt på båten i sommer. De traff 100% på fargen. Påføres fargen med pensel, og så sliper man det ut etterpå?

3. Beklager, men jeg er veldig fersk på dette. Hvordan er skiktene på en båt idag egentlig? Glassfiberførst, så gelcoat og så farge eller er det i annen rekkefølge? Har ikke helt skjønt hva gelcoat er. Er det kanskje en type voks oppå fargen?

4. Dessverre ikke verdt det. Betalte 140.000 for båten og det er nok en OK pris i den standen den er i. Å legge 30-40.000 på lakkering/maling er ikke kost nytte.

@Alf-Inge: Har dunket en del på skadene, men det høres ikke annerledes ut en ellers på skroget.

@Jakob T: Det høres ut som en svært omfattende jobb....

2. Dette er mest interessant. Tenker at et strøk med farge legger seg pent i disse små små sprekkene. Da gjelder det vel mest å finne riktig farge? Jeg kan høre med Bærum Plast som fikset hjørnet mitt på båten i sommer. De traff 100% på fargen. Påføres fargen med pensel, og så sliper man det ut etterpå?

Jeg tenkte mest i retning hellakkering av flaten, men godt mulig metoden du beskriver kan fungere greit. Fortynnet lakk i riktig farge som pensles over sprekkene (må sannsynligvis gjøres i flere omganger) for så lett våtsliping over, rubbing og polering. Sikkert ikke dumt å høre med Bærum Plast, de har sikkert også tanker rundt dette. Ser for meg at PU-lakken da blir som en tyntflytende sparkel, du skal ikke se bort fra at den metoden gjerne blir den enkleste :smiley: Mulig det fremdeles vil vise tynne streker etter krakkeleringen, men får lakken trukket inn blir gjerne disse mindre synlige?

Det vanligste er glassfiberlaminat (glassfiberstrie eller duk bundet sammen med polyester, som er tokomponent og består av base og herder som blandes sammen før laminering). Så gelcoat, tokomponents polyesterbasert tykk "maling", med farge i. Gelcoat kan fåes i de fleste farger og legges i den negative skrogforma før glassfiberlaminatet legges. Dermed får båten en glatt og pen "plastoverflate" når den tas ut av forma. Så vidt jeg har efart kan gelcoaten være på opp mot en millimeter tykkelse, men oftest litt tynnere. Gelcoat blir seig hvis det kommer luft til under herdingen, derfor må den iblandes voks hvis du påfører ny gelcoat (hvis du da ikke dekker til det nylagde strøket med gelcoat, f.eks. med plastfolie. Da båten ble laget lå jo gelcoaten innerst mot forma og fikk derfor ikke kontakt med luft, så da ble den heller ikke seig i overflaten. For mer info om akkurat dette bør heller andre komme på banen, kan ikke mer om dette enn jeg det jeg har lest meg opp på og erfart selv med arbeid med noen få båter. Har forsåvidt støpt litt, men ikke nok :wink:

Gelcoat legges først i forma,den skal vere minst 0,8mm den er igjennomfarga i båtens farge.Så legges glassfiber mot gelcoaten.Coaten er litt klebrig da den herder dårlig mot luft.Gelcoaten som ligger mot forma herder heilt ut,da den ikkje er i kontakt med luft.

Til reprason kan du bruke toppcoat som er gelcoat tilsatt voks så den herder mot luft.Vil anta at du kan bruke toppcoat farge 2000

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...