Seilnood Startet 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 31.Oktober.2016 Drømmer om en tur sørover neste vinter. Men er usikker på hvem vei som er enklest å sololeile. Skotland- Engelske kanal - eller en annen kanal ?? Med f.eks den Engelske kanal, er det mulig å kombinere den med kun å seile dagtid. Noen som har noen etapper/havner liggende. Kommer til å seile en Bavaria 32. 19hk og ca 6mil om jeg må gå for maskin. Ingen stor erfaring fra seilbåt. Ganske god fra motor. Har vært med seilbåt t/r Shetland og har også hentet seilbåt i Køben opp til Bergen og Portør t/r Skagen et par ganger. Men nå bytter jeg ut "jolla" og kjøper noe jeg aldri trodde ville skje ☺️ En lakenbåt-stakebåt eller nå for første gang altså Seilbåt? Gleder meg stort,men veien til Sol neste vinter,var vist flere en jeg hadde tenkt på. Så hva er enklest! Ikke nødvendig den aller raskeste. Biscaya må jeg over uansett før September. Tips og råd. Har hytte på Portør, mellom Kragerø og Risør. Så det er et naturlig utgangspunkt. -Anders. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Velkommen til baatplassen og lykke til. Jeg ser bare to spørsmålstegn i teksten din og det er hvorvidt det finnes flere kanaler i retning sørover enn den Engelske kanal. Svaret på det er ja. Endel velger å ta turen til Middelhavet innenlands via kanalsystemet i Frankrike. Finnes flere tråder om dette her på båtplassen. Men siden du indikerer Portugal som destinasjon er det kanskje ikke aktuelt for deg? Fullt mulig å seile kun dagturetapper langs det europeiske fastlandet. Knotete og langtekkelig, men fullt mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Selv ville jeg valgt å krysse nordsjøen mot sør hvis vinden var gunstig. Men et alternativ hvis du foretrekker dagsetapper er østsiden av Danmark og så gjennom Kielkanalen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Langedahl Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Hei,kan ikke gi deg noe svar på spørsmålet ditt,men ut i fra hva du beskriver,har du nok mer seilerfaring en hva mange andre som har gjort denne turen har. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 To alternativer, til skotland og Caledonien kanalen så ned irskehavet. 3 døgn over til skotland, og så mange oljeplattformer og fiskebåter slik at en må være på vakt hele tiden. Dagsseilas ned til syd england, før 4 døgn over Biskaya til Bajonna eller La corona. Alternativt dagseilas til Kiel, Kielerkanalen så langs Nederland. Her er det langt mellom havnene, men bør kunne dagseile her. Så standing mast route gjennom Nederland, innaskjærs hele veien (har for stor båt så har ikke prøvd denne strekningen selv). Så vidt jeg husker kommer denne ut litt syd for Amsterdam. Herfra er det greit med dagseilas til Portugal. Men det tar tid. Seilt mye av turen, men stort sett 24-36 timer på havet mellom hver havn, så vet ikke om det er strekninger med få havner. Husk mye strøm både i engelske kanal og irskehavet, kan være vanskelig å time både dagslys og medstrøm. Motstrøm er bare å glemme med så liten båt. Du bør være i Spania før september, Værvinduene blir kortere etter det. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Fullt mulig å seile kun dagturetapper langs det europeiske fastlandet. Knotete og langtekkelig, men fullt mulig. Å seile kysten langs det europeiske fastlandet vil jeg kalle alt annet enn langtekkelig. En skikkelig drøm. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Om TS faktisk har tenkt til å transportere seg selv og båten til Portugal vil det ta lengre tid å hoppe langs kystlinjen på dagtid enn å seile offshore... 1800+ NM fordelt på 50nm etapper blir 36 dagsetapper til portugals nordspiss. Kan hende det er en drøm for deg og andre, Pacuare, men jeg ville nok vurdert om man ikke kunne tatt en og annen nattseilas for å kunne nå fram innenfor det folk flest anser som en lang ferie. Men det kan jo hende jeg er i mindretall, som må jobbe deler av året for å få mat på bordet. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 De gangene jeg har seilt der har etappene stort sett vært 100-300 nm mellom havnene. Skulle ønske jeg hadde hatt tid til å stoppe i alle havnene underveis. På nest siste tur brukte vi 2 uker fra Lisboa til Norge. Da er det enkelt å forstå at vi gjerne skulle ha stoppet litt mer. 36 dagsetapper på 3 måneder høres ok ut. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Hei Eg har segla til Portugal før. og dersom eg skal gjera det fleire gonger vil eg bestemma ruta når eg kjem utaskjærs. Dvs. ikkje låsa meg fast til eit alternativ. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Seilnood Svart 31.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Hei alle sammen,- og tusen takk for svar. Moro at dere gadd det. 1) Grønskolling☺️ Mulig kun to ? Men hode mitt er fult i spørsmål☺️ Skal leite mer etter gamle tråder. Forsøkte,-men ikke verdens mest intelligente søkemotor. Mente den kanalen gjennom Scotland (catedonien?eller hva den heter igjen?) eller den Engelske. 2)Sun Flyer: "krysse nordsjøen mot sør" ? Ja,det var en av tankene mine ? Men hvor havner du om du går sørover. Jeg går vel rett inn i den Engelske kanal.(uten å ha sjekket) Du viste kanskje det? Kiel gidder jeg ikke. 3) Lehngedal: Takk skal du ha?☺️ 4) Pacuare : Takk for godt svar. Hadde egentlig bestemt meg på å prøve den kanalen" Catedonien "i Skottland. (Må lære meg det navnet??) Men tre døgn over kan bli tøft uten søvn. Biscaya er det få som fisker, så det bekymrer meg ikke. Plattformene står jo også ganske rolig. Selv om en suplaybåt skremte fanden på flatmark når han satte alt av lyskastere inn i hytta når jeg var på vei over der engang , men FISKEBÅTER og utstyr. Gjør alt dette det vanskelig å gå over alene? Til Skottland altså. Greier noen syke økter om jeg vet det er hvile i andre enden? Nå svarte dere hverandre et par ganger. Nesten like nyttig det. Jeg kommer altså til å nattseilas. Sove små omganger og seile døgnet rundt. Ellers må jeg jo begynne med å gå mot Oslo ned Svenskekysten da? Nei, det skjer ikke. Ny på forumet, men jeg er ærlig. Korteste vei. Som er sikker for meg? To uker fra Lisboa til Norge er artig det da. Da hadde dere sikkert god vind og seilt ruten mange ganger før? Art Ask? Nå har jeg helt glemt hva siste man het. Dumt det ikke går an å svare hver enkelt. Sliten i hode av å huske alle navn og svar ☺️ Du ville ikke sette opp en rute før du var utpå havet. Du har seilt ruten flere ganger også. Hvor du skulle og hvor du havnet var Portugal. Jeg mener IKKE å være frekk her altså. Men det er ikke bare å stikke fingeren i været å kjenne hvor det blåser ifra. Det mener t.o.m JEG. Og folk mener jeg kan være gal. (1) Hytta ligger på Portør! Jeg kommer til å gå ut derfra. Fra hytta til vannet er det ca 2m. Fra hytta til havet er det ca 267m. Innen fender og tauverk er pakket bort må du bestemme deg om du skal gå mot Danmark eller England. Det er ikke den helt store forskjellen. For meg, er det greit å ha en formening om ruta og heller vente til i morgen med å dra videre. Lover å sjekke videre etter eldre linker. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Sjekk værmeldingen når du går fra hytta. Er det meldt syd vest kuling i 14 dager er det Kielerkanalen som er eneste alternativ. Skal du til Caledonen kanalen i Skotland og seiler alene ville jeg forlatt Norge fra Tanager (Stavanger). Litt lenger, men kortere overfart. Med mannskap er Mandal/Farsund/Egersund gode alternativer. Men å være fleksibel kan du spare mye på. Seiler du mot den engelske kanalen kan du velge å stoppe i nord nederland eller langt nord i Endland avhengig av vind og vær. Dover er siktepunktet, men gjør jo ikke så mye å stoppe før eller etter. Du vil garantert ligge værfast en del dager også. Seil langt når det er gode forhold, kort eller på tvers av planlagt rute hvis forholdene ikke er gunstige. Greit å ha en rute, men ha alltid en plan B og C også. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 (redigert) Jeg kommer altså til å nattseilas. Sove små omganger og seile døgnet rundt. Ellers må jeg jo begynne med å gå mot Oslo ned Svenskekysten da Nei, det skjer ikke. Ny på forumet, men jeg er ærlig. Korteste vei. Som er sikker for meg Hytta ligger på Portør! Jeg kommer til å gå ut derfra. Fra hytta til vannet er det ca 2m. Fra hytta til havet er det ca 267m. Innen fender og tauverk er pakket bort må du bestemme deg om du skal gå mot Danmark eller England. Det er ikke den helt store forskjellen. For meg, er det greit å ha en formening om ruta og heller vente til i morgen med å dra videre. Lover å sjekke videre etter eldre linker. Ja velkommen til Baatplassen. Å ikke ha Kiel som plan B vil si det samme som å ligge i Portør til en har stabilt vær, Til Cuxhaven er det bare 40nm lenger å gå om Kiel så på den turen kan en spare mange dager hvis det blir uvær. Forstår du ønsker å styre ca.204 grader, så er det 390nm til Den Helder. Men er det forsvarlig å seile solo, når en ser trafikkbilde en må jo blunde litt. Redigert 31.Oktober.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Seilnood Svart 31.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Sjekk værmeldingen når du går fra hytta. Er det meldt syd vest kuling i 14 dager er det Kielerkanalen som er eneste alternativ. Skal du til Caledonen kanalen i Skotland og seiler alene ville jeg forlatt Norge fra Tanager (Stavanger). Litt lenger, men kortere overfart. Med mannskap er Mandal/Farsund/Egersund gode alternativer. Men å være fleksibel kan du spare mye på. Seiler du mot den engelske kanalen kan du velge å stoppe i nord nederland eller langt nord i Endland avhengig av vind og vær. Dover er siktepunktet, men gjør jo ikke så mye å stoppe før eller etter. Du vil garantert ligge værfast en del dager også. Seil langt når det er gode forhold, kort eller på tvers av planlagt rute hvis forholdene ikke er gunstige. Greit å ha en rute, men ha alltid en plan B og C også. Det gikk vist å svare en og en ☺️ Mulig Kiel også er veien da. Har gode venner i Stavanger, så godt mulig jeg skal sjekke opp en rute derifra også. Sikkert bare det dumme hode mitt som har photografert Norge-,Danmar og ned den Engelske videre over Biscaya som "ruta". Mange veier til Rom. Sitér dette innlegget Link to post
Seilnood Svart 31.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Ja velkommen til Baatplassen. Å ikke ha Kiel som plan B vil si det samme som å ligge i Portør til en har stabilt vær, Til Cuxhaven er det bare 40nm lenger å gå om Kiel så på den turen kan en spare mange dager hvis det blir uvær. Forstår du ønsker å styre ca.204 grader, så er det 390nm til Den Helder. Men er det forsvarlig å seile solo. Hei,og takk for det. Hvilken program/ kartplotter bruker du her? Jeg må le litt? For jeg var med en meget god venn og en enda bedre seiler (seilet og vunnet mange NM EM og også VM ) å hentet en konkuranseseiler "kriger'n" i kjøben. Skulle til Bergen. Etter å ha bunkret å spist i Skagen,gikk vi ut ca kl 22/23 Vi seilte 2på2av. Etter vi rundet sandbåen, sa han så kjekt. Herifra er det sikkert ikke båt før Lindesnes??? F@&n aldri sett så mye båt jeg? Fiskebåter OVER ALT. Og fraktskip store som XXX gikk sikkert 20knop. Følte meg som en liten vinkork uti der. PS. Vi hadde kun øyne å hjelpe oss med. 40n er ikke langt i denne sammenheng. Så skal virkelig be om unnskyldning til mange som har nevnt dette og kun fått himling av øya mine til svar. Er jo også en mer "kjent" rute for meg, samt jeg slipper mye strev m tanke på søvn. Går jeg fra Norge på ettermiddag går det fin fint. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Hvilken program/ kartplotter bruker du her? . Og fraktskip store som XXX gikk sikkert 20knop. Følte meg som en liten vinkork uti der. PS. Vi hadde kun øyne å hjelpe oss med. 40n er ikke langt i denne sammenheng. Og noen kommer i 22 k, er glad jeg har AIS Bruker TIKI på PC og laptop http://www.tikinavigator.no/netshop/TIKI_NAVIGATOR_PRO.htm NV kart papir og til PC og netbrett http://eu.nvcharts.com/index.php?page=categorie&cat=1 Og så bruker jeg OpenCpn https://opencpn.no/ ’ For å få ned havneutgiftene er jeg med her, trenger mange flere Norske havner.. Siden har også noen bra linker. http://www.frihavne.com/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
pacuare Svart 1.November.2016 Link til dette innlegget Svart 1.November.2016 Å gå vestsiden av Danmark har jeg aldri vurdert. Kan være veldig fint, men også ligge mye værfast. Det blåser mye der, vestavind. Og grunne innseilinger gjør bølgeforholdene inn til havn rufsete. Hvis du planlegger dagseilas er østsiden av danmark mye mer behagelig. Bruker Navtronmics på Ipad for navigasjon. Perfekt å bruke hjemme i stua til planlegging også. Ref din kommentar om mye båter mellom Skagen og Bergen. Vi går alltid en bue for å unngå skipsleder. For ekempel til Skagen går vi fra Færder fyr til ett punkt litt vest for skagen.Bare 2 nm vest fra den rette linjen unngår en alt av ferger og mye andre båter. Fiskebåter er overalt uansett, men holder man seg unna korteste vei og skipsleden slipper en å tenke på nyttefartøy. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 1.November.2016 Link til dette innlegget Svart 1.November.2016 Ref din kommentar om mye båter mellom Skagen og Bergen. Vi går alltid en bue for å unngå skipsleder. For ekempel til Skagen går vi fra Færder fyr til ett punkt litt vest for skagen.Bare 2 nm vest fra den rette linjen unngår en alt av ferger og mye andre båter. Fiskebåter er overalt uansett, men holder man seg unna korteste vei og skipsleden slipper en å tenke på nyttefartøy. Density map i marinetraffic er fin for å se skipsleder: https://www.marinetraffic.com/no/ais/home/centerx:8/centery:58/zoom:8 Sitér dette innlegget Link to post
Seilnood Svart 2.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2016 Og noen kommer i 22 k, er glad jeg har AIS Bruker TIKI på PC og laptop Ja. Sto en Raymarin c80 tror jeg det var i den båten jeg nok kommer til å kjøpe. Vet ikke noe om kvalitet eller alder på den. Var vist radar også,men ukjent kval på den også. Men det blir i så fall byttet. Mener GPS jobbet med "Knut" som jeg har/skal døpe autopiloten til. AiS er et must. Fantastisk hjelpemiddel. Kun sett den i bruk på flere YouTube serier. Er der AiS som viser all trafikk på skjerm bildet ditt?? Verden har løpt ifra sjøkarta mine?? Kjøpte en garmin for å sette i jeepen,så kona skulle finne hytta om hun kom til å tørre å ta en tur alene. Ble solgt to år etter, fortsatt i esken. Godt kjøp☺️Ho var ikke så glad i sjøen. Skal virkelig sjekke ut setup et ditt. Virket bra. Problemet mitt er vel at ALT er bra,når jeg er så vandt med papir. Lete etter forskjeller på YouTube igjen. Nok engang. Tusen hjertelig takk for svar. Og ja,-godt mulig han gikk med 22? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.November.2016 Link til dette innlegget Svart 2.November.2016 AiS er et must. Fantastisk hjelpemiddel. Kun sett den i bruk på flere YouTube serier. Er der AiS som viser all trafikk på skjerm bildet ditt?? Verden har løpt ifra sjøkarta mine Skal virkelig sjekke ut setup et ditt. Virket bra. Problemet mitt er vel at ALT er bra,når jeg er så vandt med papir. Lete etter forskjeller på YouTube igjen. Nok engang. Tusen hjertelig takk for svar. Og ja,-godt mulig han gikk med 22 ja det er mye bra utstyr og kart. ikke lett å velge, alle liker det en har. Har holdt meg til PC og lapptop og 17" skjerm siden 99, da med seaclear kartprogram og hjemmelaget kart fungerer bra den dag idag. Fikk lagt inn sjøkart på en"MIO C520" bilplotter) for lenge siden ble, bare et leketøy. Er også fan av papirkart derfor NV kart papir og til PC og nettbrett. Ais signalene kommer an på hvor høyt antennen står, hvor lang rekkevidde en får, har en kombiantenne VHF og GPS i en antenne. alle båtene med AIS sender kommer inn på skjermen og kartprogrammet kommer med alarm når en båt er på kollisjonskurs kurs og viser fart og minutter til smellen hvis en ikke gjør noe. Har hatt denne i snart 7 år, AMEC CAMINO-101 Class B AIS har ikke noe å utsette på den. http://www.milltechm...nder_p_214.html Angåede fart glemte hurtigfergene som kommer med 40 knop. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
alfaalfa Svart 2.November.2016 Link til dette innlegget Svart 2.November.2016 Ikke dumt å finne ut hva som er dominerende vind- og strømretninger i tidsrommet du skal ut å seile. Finnes på Pilot Charts. Om du skal over Biscaya før september så har du mest sannsynlig vinden midt i mot gjennom den Engelske kanal og noe mindre sannsynlig men likefult dominerende sannsynlig også midt i mot over til Skotland for Caledonian. Kjekt å vite for planlegging. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.